• KathleenH

RUL Vidar cystor i hjärnan och lkg

Var på rum för en vecka sen och då hittade man cystor i hjärnan och misstänkte nån typ av lkg, alltså läpp- käk och/eller gomspalt.

Vi gjorde fostervattenprov för att se om cystorna i hjärnan har med någon kromosomavvikelse att göra, får svar nu på torsdag.

De kunde se en läppspalt på ena sidan och misstänker att den är dubbelsidig, men kunde inte se ordentligt. Vi gör nytt ul på torsdag.

Då man kan avbryta en graviditet pga gomspalt undrar jag om nån har erfarenhet kring detta? Vilka biverkningar finns och hur blir ett liv med dubbel gomspalt? Jag undrar väl egentligen vad det är som befogat att man kan välja att avbryta en graviditet pga detta?

(Ska tillägga att vi 2011 avbröt en graviditet i v 22 pga dödligt hjärtfel på fostret, så jag vet vad det innebär att ta ett sådant beslut.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-25 09:02
    Var på RUL ska det stå... Inte rum...

• Svar på tråden RUL Vidar cystor i hjärnan och lkg
  • dagg03

Om det är ett välmående foster som har gomspalt så förstår jag verkligen inte varför du skulle göra abort. Jag har en vän som har det och efter alla operationer så kan man i princip inte se att hon föddes med det.

Självklart har operationerna varit jobbiga men hon har inte ett sämre liv för att hon föddes med gomspalt!

Svar på tråden RUL Vidar cystor i hjärnan och lkg