• Miao

    Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!

    Tänk på andra när ni planerar er resa!
    Om ni har barn som inte kan vara tysta kanske det inte är en så bra idé att åka med publika resmedel.
    De andra på tåget/flyget (eller vad du nu reser med) vill inte ha sin semester förstörd av skrikande barn.

    Om barnen spelar spel eller tittar på film, använd hörlurar så att inte alla andra får stå ut med ljudet.

    Att man ska hålla sig tyst och inte störa andra borde vara självklart, men är väldigt många, både vuxna och barn, som är extremt respektlösa.

    Eftersom barn inte själva kan bestämma hur de ska resa ber jag därför er, föräldrar:
    Snälla, tänk på andra och se till att era barn håller sig tysta och lugna så de inte stör era medresenärer!

  • Svar på tråden Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!
  • frökenelisabeth
    Kim Possible skrev 2014-11-26 17:29:18 följande:
    Det är ju flera som skrivit att barn måste få klättra och hoppa där de vill, och att de inte kan (vill, skulle jag säga) motivera ett nej på ett enligt dem vettigt sätt.

    Jag vet inte jag, men jag skulle nog säga att man då förespråkar att barn ska få bete sig "hur som helst". Men visst, det finns säkert grader i helvetet. 

    Varför inte bara lära barnen att på vissa ställen är det inte lämpligt att klättra, hoppa eller springa omkring? Det går att göra utan att hämma barnen, om det nu är det man är orolig för. 
    Är det? Jag har läst inlägg av en skribent som menar att om det inte stör någon och inte förstör något, då tycker hon inte att det är motiverat att förbjuda barnen att klättra och hoppa. Det betyder ju också att om barnen vill hoppa och klättra på ett ställe där det t ex sitter någon i stolen bredvid, så får de inte detta, och då går det ju också att motivera på ett mer vettigt sätt än bara "så gör man inte". 

    T ex på ett tåg, om det finns flera tomma stolsrader intill varandra, då tycker inte jag heller att det gör något om ett barn skulle klättra runt lite där eller hoppa försiktigt i stolen under en vuxens uppsikt. Eller en tom bagagehylla av den sorten som sitter t ex 20 cm över golvet, om något barn vill krypa in där och leka koja - fine med mig. Det betyder på intet sätt att jag tycker att barn har carte blanche att göra som de vill i kollektivtrafiken. Däremot ÄR trafiken ju till för alla, och man kan inte säga att barn som t ex inte kan vara tysta bör stanna hemma. Däremot kan man säga att föräldrar måste göra sitt bästa för att barnen ska störa så lite som möjligt. 

    Det här är inga konstigheter egentligen, och nånstans tror jag att de flesta av oss är överens, bara att vi ser lite olika bilder framför oss när vi pratar om barn som klättrar och hoppar. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AnooYoo skrev 2014-11-26 16:56:48 följande:

    Det som irriterar mig mest är föräldrar som inte klarar av att säga till sina barn eller att någon annan gör det. Jag har sagt till en typ sjuåring att vänligen sluta sparka och klättra på baksidan av min stol på tåget (och sluta dra mig i håret samtidigt) för att sedan bli utskälld: "det är ett baaarn du talar till! Han kan faktiskt inte hjälpa att han inte kan sitta stilla i åtta timmar! Det får man ta om man åker med allmänna transporter ".

    Jag skäms inte ens för att jag ignorerade den mamman och sa till barnet "en gång till och jag drar tillbaka ". Det hände inte en gång till.


    +1 här.

    Det är faktiskt inte svårare än så. Ja, barn får åka tåg/flyg/buss/båt. Ja, barn får prata/springa/klättra/etc. Nej, barn får inte genom detta otillbörligt störa andra eller förstöra. Det är då föräldrarnas ansvar att inse att det är ett problem och ta hand om det problemet. Om man inte gör det så har man gjort ett misstag att ta med barnet på resan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • frökenelisabeth
    AnooYoo skrev 2014-11-26 16:56:48 följande:

    Det som irriterar mig mest är föräldrar som inte klarar av att säga till sina barn eller att någon annan gör det. Jag har sagt till en typ sjuåring att vänligen sluta sparka och klättra på baksidan av min stol på tåget (och sluta dra mig i håret samtidigt) för att sedan bli utskälld: "det är ett baaarn du talar till! Han kan faktiskt inte hjälpa att han inte kan sitta stilla i åtta timmar! Det får man ta om man åker med allmänna transporter ".

    Jag skäms inte ens för att jag ignorerade den mamman och sa till barnet "en gång till och jag drar tillbaka ". Det hände inte en gång till.


    Jag har aldrig råkat ut för sånt, men det där är för mig totalt obegripligt. Min son är 2,5, om han skulle dra någon i håret eller sparka på någons stol så hade jag
    1: sagt åt honom att han inte får göra så samt förklarat varför
    2: fysiskt hindrat honom från att fortsätta
    3: bett om ursäkt till personen det gick ut över
    4: blivit glad och tacksam om någon annan också sa åt mitt barn ifall han nu försökte fortsätta
    5: flyttat till ett annat säte om han försökt igen och det varit alltför besvärligt att försöka hålla fast honom. 

    Det där är för mig lika självklart som att han kan få lov att klättra på stolarna i tåget ifall han inte stör eller förstör. 
  • Lavish

    Haha du kan ju bara fetglömma att jag tänker skippa att åka på semester för att jag har småbarn. Det är omöjligt att garantera att små barn kan vara tysta länge. 

  • Anonym (Kdj)
    frökenelisabeth skrev 2014-11-26 17:26:12 följande:

    Vilken tågresa som helst i Sverige kan lätt ta åtta timmar med dagens eländiga underhåll av järnvägarna  


    Där fick du mig att smajla lite faktiskt. :)
  • nozpa

    Att dom ska vara tysta och helt stilla i 3-4 timmar är nog lite väl. Sedan beror allt på barnets ålder såklart.
    Men givetvis har jag ansvar för mina barn. Och dom får inte klättra på stolar/säten, sparka i ryggstöd, springa i gångarna osv. Givetvis säger jag åt dom OM dom skulle få för sig att göra så. Nu brukar inte mina barn klättra i soffan hemma heller. Och antar att om dom från början vet att man sitter på en stol och står på golvet så räcker det nog många ggr med att bara säga till dom att dom måste vara lugna, sitta ner eller vad det kan vara dom vill hitta på.

    Sedan tycker jag också att det är skitstörigt med barn som får göra vad tusan som helst. Speciellt då jag kanske precis förklarat för mina barn att nej, man får inte leka med alla leksaker i leksaksaffären innan man betalat. Och så kommer dt en annan 3 åring och börjar spela fotboll precis bredvid och ingen förälder som säger till. Bah. Den typen av situationer stör mig enormt. För barn triggar barn.

    Men man får nog räkna med att barn (även vuxna) hörs och syns.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Frågan är nog egentligen ganska enkel:

    Man ska som barn och vuxen (och föräldrar till barn) visa rimlig och möjlig hänsyn till sina medpassagerare.

    I det ingår att man försöker störa andra så lite det går, här har föräldrar en viktig uppgift för barnen.

    Lite störningsmoment får man tåla i kollektivtrafiken men som förälder har man ett ansvar för att man begränsar barnens störningar så mycket det är rimligt och möjligt. Alltså precis samma ansvar vuxna som inte har barn med sig har för sig själva.

    Det handlar alltså inte om att barnen ska sitta stilla och vara tysta under hela resan utan att de inte ska göra motsatsen hela resan om det går att undvika.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • modsey

    vilken ts.
    Jag stör mig mycket mer på medresenärer som luktar svett eller som somnar i stolen bredvid mig och dräggelsträngen kommer.
    För att inte tala om alla gamla människor som går långsamt och sinkar mig med sina rullatorer.
    Eller de som sitter i sätet mot fönstret och ska UT O KISSA och måste gå förbi med och en gång hade en person diarée och var tvungen att hoppa förbi med säkert 3-4 ggr. Gud kunde hon inte visat hänsyn och stannat hemma.
    Eller tonåringar som pratar för högt
    Gubbar i slips som blir fulla
    Gnälliga damer som ska fråga de stackars flygvärdinnorna om allt så att matvagnen inte vidare.
    Jisses vad är det med folk Flört

  • Lavish

    Det är klart att man ska försöka att undvika att ens barn stör andra i onödan och att man även bör rent allmänt ha pli på sin avkomma efter vad som är rimligt för deras ålder.

    Men TS skriver ju uttryckligen att man ska låta bli att resa om ens barn inte kan vara tyst. 

    Och i min värld är det en jävla skillnad på ungar som gör sånt som ni säger, medvetet stör andra resenärer med sparkar, ljud och uppmärksamhetspåkallande verksamhet, och små barn som gråter eller skriker för att dom helt enkelt är hungriga, trötta eller ledsna. 

    T.ex när man ska flyga kan det lätt slå lock för öronen och göra jätteont på vissa små barn, det är ju helt bisarrt att man som förälder då ska få tyst på sin unge till varje pris. Har barnet ont tycker jag faktiskt att små barn ska få gråta. Reser man flera timmar med ett spädbarn är det helt omöjligt att kunna garantera att de ska vara tysta hela vägen. 

  • Anonym (förbannad)

    En av anledningarna till att jag inte vill ha barn är att jag hatar dagens ouppfostrade snorungar och vill slippa att ha med dem och deras föräldrar att göra. De som inte fattar varför så många vill ha barnfritt på restauranger, flyg och bröllop kan ju ta och läsa den här tråden.

Svar på tråden Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!