• Anonym (Besviken)

    Snart orkar jag inte mer...

    För o göra en lång historia kort.

    Jag jobbar deltid och pluggar deltid. Har en total ingångslön på 9100kr efter skatt. Är gift med en arbetssökande och vi har en son på 1.5 år.

    Gubben har vart arbetslös i 4 månader. Vi har levt på kreditkort för att klara månaderna fram till förra veckan då krediten tog slut. Och allt måste givetvis betalas tillbaka. Jag känner att allt hänger på mig. Och jag orkar snart inte mer. Idag fick jag be mamma om pengar till hyran. vad lågt det kändes. Min man verkar inte bry sig. Funderar på att jag sälja hans dator (köpt på delbetalning i mitt namn) för att få in pengar. Många kommer säkert hoppa på mig nu för fel beslut och tycka att jag får skylla mig själv. Men måste få skriva av mig. Ska du skriva ngt så tänk på att jag redan är relativt nedbruten.

  • Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...
  • Anonym (ErIK)

    Eftersom du handlat på kredit OCH tagit en dator på avbetalning så känns det ju som om du prioriterar helt idiotiskt. Så ja, du får skylla dig själv.

  • Anonym (Wildrat)

    Har han ingen a-kassa? Om inte får han gå till soc. Du har så liten inkomst att ni borde få pengar därifrån. Men då måste karln din söka jobb också, missköter han sitt jobbsökande får han inga pengar från soc heller. Låna inte pengar av släkt och vänner, gå till soc istället (lånet räknas som inkomst av dem).

  • Anonym (Besviken)

    Tack för svar. Han har varit inskriven på arbetsförmedlingen några månader nu och sökt jobb. Men råkade tydligen glömma tidsrapportera sig senaste månaden så antar att han ses som oseriös vilket säkert påverkar hans möjligheter till a-kassa. Han har ingen a-kassa i dagsläget

  • Anonym (fenomenet)

    Det bästa är väl om du försöker "starta om" utan den där gubben. Tror du klarar dig bättre på egen hand faktiskt och bör ge det en chans.

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-25 16:53:31 följande:

    Tack för svar. Han har varit inskriven på arbetsförmedlingen några månader nu och sökt jobb. Men råkade tydligen glömma tidsrapportera sig senaste månaden så antar att han ses som oseriös vilket säkert påverkar hans möjligheter till a-kassa. Han har ingen a-kassa i dagsläget


    A-kassa får man ju på en gång så har han inte haft nån hittills så har han ingen. Slarvar man med tidsrapporteringen får man först varning, sen blir man avstängd en kortare period, slarvar man igen blir det avstängning en längre period osv.

    Får han inte in några pengar så är det soc som gäller, vill han inte försöka hjälpa till med försörjning får du tyvärr dumpa honom. Du har inte råd att vara med honom helt enkelt.

    Sälj datorn och betala av den med pengarna, sälj ev övrigt du kan avvara. Kolla om du kan få bostadsbidrag också.
  • Tow2Mater
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-25 16:53:31 följande:

     så antar att han ses som oseriös vilket säkert påverkar hans möjligheter till a-kassa.


    Så du vet inte ens varfor han inte har A-kassa? Prata med karln!

    Och ja, sälj hans dator, om han kan använda din for jobbsokning.
  • Anonym (du klarar det)

    Jag vet inte vad det är för svar du hoppas på att få. Tips och råd eller pepp?

    Du är i en svår situation just nu. Då kan det vara skönt att påminna sig själv om att allt förändras. Du kommer inte alltid ha det såhär. Och du har ett litet barn - vad fantastiskt. Glöm inte att det är en gåva även om det är krävande att vara förälder.

    Hur är din relation till din man? Kan du prata med honom? Vill du försöka bygga en meningsfull tillvaro med honom? Du kanske behöver ställa den här typen av frågor till dig själv.

    Alla gör vi misstag. Var inte så hård mot dig själv. Det kommer bara göra situationen värre. Du har ju insett att du vill ha det på ett annat sätt - det är ett steg i rätt riktning. Grattis! Ditt barn är dessutom litet och kommer inte minnas denna tiden.

    Så nu är det bara att jobba på. Du klarar det här. Försök undvika att slösa din energi på sådant som inte ger något. Omge dig med människor som får dig att må bra. Ta en dag i taget. Små framsteg ger energi och det är så man orkar vidare. Det gäller ditt liv och ditt barns liv - det är värt att kämpa för!

  • Anonym (Besviken)
    Anonym (ErIK) skrev 2014-11-25 16:46:34 följande:

    Eftersom du handlat på kredit OCH tagit en dator på avbetalning så känns det ju som om du prioriterar helt idiotiskt. Så ja, du får skylla dig själv.


    Kanske du kan berätta för mig hur man ska betala sina räkningar om enda inkomsten inte räcker till och krediten finns tillgänglig?

    Datorn köpte vi för att han skulle starta eget och verkligen behövde den.. Men eftersom det inte blev av kommer jag nog att sälja den nu.

    Med en hyra på 6500kr, mobilräkning, busskort och barnets nödvändigheter kan jag säga att 9000kr inte räcker särskilt långt.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (fenomenet) skrev 2014-11-25 17:50:33 följande:

    Det bästa är väl om du försöker "starta om" utan den där gubben. Tror du klarar dig bättre på egen hand faktiskt och bör ge det en chans.


    Det har jag tänkt mycket på. Men det skulle kännas så orättvist mot vår son. Han är verkligen fäst vid sin pappa :/
Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...