• Anonym (Besviken)

Snart orkar jag inte mer...

För o göra en lång historia kort.

Jag jobbar deltid och pluggar deltid. Har en total ingångslön på 9100kr efter skatt. Är gift med en arbetssökande och vi har en son på 1.5 år.

Gubben har vart arbetslös i 4 månader. Vi har levt på kreditkort för att klara månaderna fram till förra veckan då krediten tog slut. Och allt måste givetvis betalas tillbaka. Jag känner att allt hänger på mig. Och jag orkar snart inte mer. Idag fick jag be mamma om pengar till hyran. vad lågt det kändes. Min man verkar inte bry sig. Funderar på att jag sälja hans dator (köpt på delbetalning i mitt namn) för att få in pengar. Många kommer säkert hoppa på mig nu för fel beslut och tycka att jag får skylla mig själv. Men måste få skriva av mig. Ska du skriva ngt så tänk på att jag redan är relativt nedbruten.

• Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...
  • Anonym (jooo)
    Mymlan L skrev 2014-11-27 01:31:31 följande:

Bered dig på att det blir en massa närgångna frågor med svar som ska fyllas i en massa blanketter när ni söker försörsörjningsstöd.

Det ska med intyg och handlingsplan från AF, kommer inte ihåg om det var från era läkare också - ni ska redovisa er fysiska och psykiska hälsa ingående och ni ska kunna bevisa att ni har gjort allt för att få jobb och inkomst. 

Det var minst en cm tjock hög med papper där hela ens privatliv skulle redovisas sist jag såg ansökningspapper till försörjningsstöd. Mycket avskräckande!

Sedan ska man naturligtvis även visa inkomster minst tre månader bakåt i tiden. Man får inte ha några besparingar eller något som kan omsättas i kontanter. Bil är inte tillåtet.

Under de senaste åren har ansökningskraven blivit absurda. Åtminstone i min kommun. Har man en ansträngd ekonomi och behöver ekonomisk hjälp, mår man oftast så dåligt att man inte orkar med att skaffa fram en massa intyg, förklara varför man inte har ett jobb eller inkomst och hamna i korsförhör om sitt privatliv. 

Därför tror jag att du måste se till att allt blir fixat - om du nu orkar med att jaga sambons handlingsplan och intyg.

Funkar det inte med försörjningsstöd, finns det andra som tillfälligt kan hjälpa: 

lagerstedt.wordpress.com/2013/12/10/om-du-har-nagot-som-du-inte-behover-sa-kanske-nagon-annan-kan-fa-det/

Skrolla ner till Mathjälp, Fattiga, Studenter, Stipendier och fonder så kanske du hittar något som kan passa din familj.

De soc vill veta är inkomster och utgifter, ja de är en del papper som ska in med en ansökan men din fysiska och psykiska hälsa skiter dom nog i rätt rejält. "Hela ens privatliv ska redovisas" njaa så är de väl inte riktigt heller, om man inte syftar på den ekonomiska biten då förstås men några korsförhör har ingen jag känner råkat ut för iaf. Däremot måste HAN söka och inte TS för som studerande är man inte berättigad försörjningsstöd! Säg åt han att ringa kommunen så kan dom säkert hänvisa honom till någon mottagningsgrupp där han får prata med en handläggare och så brukar dom skicka hem en ansökan och info om vad de kommer behöva för papper, och där får TS även redovisa i sina inkomster eftersom ni är sammanboende.
  • Moolie

Låter inte som om ni har några MEGA-krediter. Visst, det ska betalas tillbaka... Men jag hade en kort-kredit som jag bara behövde betala ränta på. Den var dyr, men jag kunde vänta med att betala tills jag hade råd (då jag också var student).

Din sambo verkar inte ta något ansvar för era utgifter alls. Hade han inte kunnat få ansvaret så kan du be honom om pengar när det behövs? Så får han ju lösa det. Och då kanske han inser att han måste jobba.

Och ert barn verkar ha omsorg? Där har han 15h/vecka (eller är det mer i er kommun?) som han kan sitta och tigga utanför Apoteket om han så vill. Men en inkomst ska han ha i alla fall.

Mitt förslag är att ni delar er ekonomi. Du ger honom en lapp där du skriver upp allt han är skyldig dig för de senaste månaderna. Halva hyran, hälften av matkassan, busskort, halva barnomsorgen osv osv osv. Så får han se sina egna siffror, för dem har jag uppfattat att han inte har någon koll på. Just nu är han en belastning och inte en av föräldrarna i hushållet, därför borde han överväga att skaffa ett eget boende.

Jag köper absolut din förklaring om en 30-års kris. Men som du säger är det inget försvar utan bara en undanflykt.

• Ellie
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-26 07:46:00 följande:
    Det slutade med att han skyllde på att jag köpt onödiga saker på kredit. Ok. Jag har väl slösat nån hundring på nåt plagg och köpt ett par skor. Men för att jag har jobbat och använt mina pengar. Han tyckte även "varför har du inte sagt något om krediten" när han mycket väl varit med när vi hämtat ut pengar med kreditkort för att betala räkningar eller köpa busskort eller mat.

Det stämmer ju inte att den "hundring" som du slösat på något plagg, eller dina nya skor är betalda av pengar du jobbat ihop. Du betalar ju med kredit. Kanske du verkligen behövde skor mm, men kanske det faktiskt var onödiga köp som borde fått vänta tills du kan betala kontant? Har du verkligen berättat för honom hur er ekonomi ser ut? Hur mycket ni får in varje månad och hur mycket som görs av med? Har du sagt att du handlat på kredit i flera månader och betalat räkningar på det viset, men att krediterna nu är slut? Bara för att du handlar med kreditkort finns det ju inget som säger att du använder krediten. Det kan han ju omöjligt veta om du inte berättar det.
  • Tacksamt

Det som har hnt har hänt,nu får du ta nya tag och betala det viktigaste först!
    1. Hyra
     2. El
    3 .telefon
    4. Mat
    5. Transport
    6. Sparande
    7övriga räkningar

• Napalm

Tänkte på TS kille. Han verkar deprimerad och behöver hjälp? Börja där, han vrakar inte ha det så skoj.

• Scoops
    Anonym (Besviken) skrev 2014-11-26 23:29:42 följande:
    Är ditt meddelande sarkastiskt? Inte kan jag väl be mamma om ekonomiskt stöd i flera månader?
    Jag tror inte att "mor" var sarkastisk utan menar att du kanske kunde ha fått goda råd dag 1 istället för att vänta tills det blev värre.
  • Anonym (Besviken)

Hej alla som följt denna tråd.

Här kommer lite uppdatering av vad som hänt.

Jag satte mig ned och gjorde beräkningar. Delade upp gemensamma utgifter (hyra, lån etc) och personliga utgifter (busskort, mobilräkning etc) och visade honom vad han MÅSTE dra in för att det ska gå runt varje månad. (Ca 6500kr)

Vi bestämde oss för att sälja datorn vilket vi gjorde och fick in 11000kr (räcker för delvis denna månads utgifter och nästa)

Vi har bestämt att vi måste skaffa inneboende tills min man hittat ett jobb med en fast inkomst. Så vi letar just nu efter passande person.

När jag väl förklarade för min man att jag kände mig ledsen och besviken på honom öppnade han ögonen. Han insåg att han levt i en fantasi värld. Han har sagt förlåt men tyckte att jag hade kunnat sätta ner foten tidigare. Han kände att jag inte varit tydlig nog. Och det har jag kanske inte. Att bli arg och sexstrejka är kanske inte det bästa sättet att visa att något inte är bra. (Men ang kreditkortet så är han väl medveten om att vi använt det. Han har varit med och själv använt det när vi tagit ut pengar och handlat med det.)

Han har lagt upp grejer på blocket ...

Han har sökt jobb på många ställen, pratat med vänner osv. Men inte hittat något ännu. Om det börjar snöa har han garanterat jobb. Men inget man kan förvänta sig just nu.

Om vi skaffar inneboende så klarar vi oss. Vi har bostadsbidrag till februari 2015 så tills dess behöver min man ha hittat ett jobb med fast inkomst.

Å andra sidan kommer jag läsa heltid nästa termin vilket innebär studie bidrag och lån på totalt ca 9000kr i månaden. Men om jag fick välja bort lånet skulle jag såklart göra det.

Tack till er som stöttat och peppat mig att ta rätt beslut. Ni andra ska också ha tack för att jag lyckats visa er att jag ändå kunnat ta mig upp på fötter igen.

Kan säga att som det ser ut just nu drar vi in totalt 11400kr

Och i räkningar är det ca 12500kr

• Tacksamt
    Anonym (Besviken) skrev 2014-12-01 17:25:05 följande:

Hej alla som följt denna tråd.

Här kommer lite uppdatering av vad som hänt.

Jag satte mig ned och gjorde beräkningar. Delade upp gemensamma utgifter (hyra, lån etc) och personliga utgifter (busskort, mobilräkning etc) och visade honom vad han MÅSTE dra in för att det ska gå runt varje månad. (Ca 6500kr)

Vi bestämde oss för att sälja datorn vilket vi gjorde och fick in 11000kr (räcker för delvis denna månads utgifter och nästa)

Vi har bestämt att vi måste skaffa inneboende tills min man hittat ett jobb med en fast inkomst. Så vi letar just nu efter passande person.

När jag väl förklarade för min man att jag kände mig ledsen och besviken på honom öppnade han ögonen. Han insåg att han levt i en fantasi värld. Han har sagt förlåt men tyckte att jag hade kunnat sätta ner foten tidigare. Han kände att jag inte varit tydlig nog. Och det har jag kanske inte. Att bli arg och sexstrejka är kanske inte det bästa sättet att visa att något inte är bra. (Men ang kreditkortet så är han väl medveten om att vi använt det. Han har varit med och själv använt det när vi tagit ut pengar och handlat med det.)

Han har lagt upp grejer på blocket ...

Han har sökt jobb på många ställen, pratat med vänner osv. Men inte hittat något ännu. Om det börjar snöa har han garanterat jobb. Men inget man kan förvänta sig just nu.

Om vi skaffar inneboende så klarar vi oss. Vi har bostadsbidrag till februari 2015 så tills dess behöver min man ha hittat ett jobb med fast inkomst.

Å andra sidan kommer jag läsa heltid nästa termin vilket innebär studie bidrag och lån på totalt ca 9000kr i månaden. Men om jag fick välja bort lånet skulle jag såklart göra det.

Tack till er som stöttat och peppat mig att ta rätt beslut. Ni andra ska också ha tack för att jag lyckats visa er att jag ändå kunnat ta mig upp på fötter igen.

Kan säga att som det ser ut just nu drar vi in totalt 11400kr

Och i räkningar är det ca 12500kr

Dessa 12,500kr,vad är det för räkningar??
    Vill du speca? Kanske massa onödigt?
  • Tow2Mater
    Anonym (Besviken) skrev 2014-12-01 17:25:05 följande:

Om vi skaffar inneboende så klarar vi oss. Vi har bostadsbidrag till februari 2015

Men en inneboende kommer ju att påverka ert bostadsbidrag....
  • Anonym (Besviken)
    Tacksamt skrev 2014-12-01 18:10:26 följande:

Dessa 12,500kr,vad är det för räkningar??

Vill du speca? Kanske massa onödigt?

Tyvärr en del kreditlån som måste betalas tillbaka.

6500kr är hyra. Sen är det mobilräkningar, busskort, hemförsäkring mm. ca 3000kr betalar vi tillbaka på krediten.

Vi har även sagt upp det mobila bredbandet hemma. (+424kr/mån)

Summan inkluderar inte mat för månaden
  • Anonym (Besviken)
    Tow2Mater skrev 2014-12-01 20:10:49 följande:

Men en inneboende kommer ju att påverka ert bostadsbidrag....

Det har du rätt i... Men vi får ändå bara bostadsbidrag fram till februari 2015 ..
  • Anonym (We)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-25 19:15:15 följande:

Till ts: Jo det är lätt att hitta boende i sthlm om man är förutseende och ställer sig i kö i tid, samt ställer sig i kö igen samma dag man har fått en lägenhet. Man får helt enkelt planera för framtiden.

Men sluta! För det första är du otrevlig och dryg mot ts, för det andra har du fel. Vadå ställer sig i kö i tid? Du menar när hon flyttade från BB då alltså?!
  • Anonym (Besviken)

Vill uppdatera tråden ytterligare

Nu har d gått 6,5 månader. Jag bestämde mig för att bara jobba denna termin och endast läsa två mindre kurser på universitetet. Det påverkade såklart mitt csn.

Min man började jobba förra veckan. Han väntar fortfarande på svar om han kommer att få stanna där eller inte. Senast i slutet på veckan som kommer. Det är ca 20 Tim i veckan än så länge.

Vi hittade aldrig nån passande inneboende. Datorn sålde vi för 11000kr. Vi har tyvärr fortsatt att använda kreditkortet för mat och busskort eftersom inkomst inte räckt till det.

Jag är arg och besviken på min man. Känner att han inte gjort allt han kunnat för familjen. Han har tex tackat nej till jobb pga han ansett dem vara "ovärdiga" och inte ngt han vill syssla med. Vi har pratat om det och han har sagt förlåt. Jag känner däremot att förtroendet är brutet. Jag kan inte vara intim med honom. Stör mig på honom hela tiden. Vill inte att d ska vara såhär men jag kan inte heller låtsas som att allt är ok när d inte är det ...

• Moolie
    Anonym (Besviken) skrev 2015-06-07 21:50:59 följande:

Vill uppdatera tråden ytterligare

Nu har d gått 6,5 månader. Jag bestämde mig för att bara jobba denna termin och endast läsa två mindre kurser på universitetet. Det påverkade såklart mitt csn.

Min man började jobba förra veckan. Han väntar fortfarande på svar om han kommer att få stanna där eller inte. Senast i slutet på veckan som kommer. Det är ca 20 Tim i veckan än så länge.

Vi hittade aldrig nån passande inneboende. Datorn sålde vi för 11000kr. Vi har tyvärr fortsatt att använda kreditkortet för mat och busskort eftersom inkomst inte räckt till det.

Jag är arg och besviken på min man. Känner att han inte gjort allt han kunnat för familjen. Han har tex tackat nej till jobb pga han ansett dem vara "ovärdiga" och inte ngt han vill syssla med. Vi har pratat om det och han har sagt förlåt. Jag känner däremot att förtroendet är brutet. Jag kan inte vara intim med honom. Stör mig på honom hela tiden. Vill inte att d ska vara såhär men jag kan inte heller låtsas som att allt är ok när d inte är det ...

Låt tiden göra sitt... Du får ge honom chansen att försöka gottgöra sakerna han gjort... Och ge dig själv tiden att bearbeta hans upprepade svek...

Är han något mer insatt i ekonomin? Förstår han vad det gör mot er?
  • jenni82

Kontakta skuld-och budgetrådgivaren i er kommun till att börja med.
    Har ni rätt till bobidrag? Csn?
    Du har inte möjlighet att ta ett banklån och lösa skulderna?
    Har ingen bra lösning tyvärr men det är ju inte kört för all framtid.
    Men det är svårt att bära allting själv när man ska vara två.

• Cl4udio

vad har han för utbildning?

Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...