• linoca

Gravid eller skengravid?! Vad har ni för symptom?

Hade mens den 6/11 och den tog slut 11/11. Min mens har inte riktigt kommit igång men min nuvarande menscykel är på 19 dagar. Bim är alltså nästa söndag. 

Den 20/11 fick jag en ljusrosa flytning som sedan försvann. Fick också jätteont i tjejmagen och det spände när jag låg ner. 

Jag har sedan dess haft en molande värk, typ mensvärk (eller om jag fick det innan den ljusrosa flytningen), är tröttare, det sticker i magen på vänster sida ibland, jag har varit lös i magen 2 ggr, lite illamående ibland, lite ont i svanken, har just nu vita lite geggiga flytningar. Min sambo har även påpekat att min mage varit lite svullen (nåde honom om jag bara är skengravid...haha) 

Det som får mig att misstänka graviditet är framförallt för att jag har haft en konstant "mensvärk" sedan jag hade mens inprincip. Har hunnit ta två test som båda visa negativt.... Är ju såklart för tidigt att se men kunde helt enkelt inte hålla mig. Med min första graviditet kände jag av symptom jättetidigt (fast förstod inte då att det var pga graviditet.) Igår kväll fick jag en spänning långt ner i tjejmagen som gjorde ont och det spände ännu mer när jag sträckte på mig/tryckte där. Magen var också svullen. 

Finns det fler som känner som jag? Kan jag vara gravid eller är ju helt enkelt väldigt SKENgravid? Vad hade ni för symptom? Och var ni gravida eller skengravida? Snälla dela med mig av era erfarenheter och vad tror ni, gravid eller skengravid?!
    gravid skengravid syskon barn
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-25 19:53
    Jag har också haft obehagliga hjärtklappningar två gånger senaste veckan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-25 20:07
    Glömde även nämna att jag varit väldigt yr och haft yrsel..
  • Svar på tråden Gravid eller skengravid?! Vad har ni för symptom?
  • BabyJia

Oj...det är så svårt att säga:-/

Är i samma situation och jag bara väntar nu på att tiden är inne så det har gott såpass många dagar att det bör bekräftas om jag är gravid eller inte.

Tog ut kopparspiralen förra måndagen och efter oskyddat mys så har det börjat komma symtom sen i onsdags. Trodde jag skulle få mensen förra veckan, men tydligen inte. Min menscykel kan vara oregelbunden, så jag har inte bra koll på den eller när jag har ägglossning. 

I onsdags så högg det till i livmodern som höll i sig i några sekunder när jag klev upp på morgonen från sängen. Sen dess har jag haft en ständig molvärk, stickningar och ilningar som kommer och går. Har nu i tre dagar också haft halsbränna några ggr och det har jag aldrig annars, förutom när jag tidigare har varit gravid med mina två andra barn. Idag har haft halsbränna en hel del.

Har igår och idag känt mig väldigt svullen...i eftermiddags kunde jag inte sitta upp vanligt, för det kändes så obehagligt med byxorna på. Svullen nedanför magen + att det spänner och har sig. Hade igår och idag två små vattniga och ljusrosa flytningar/blödningar (svårt och veta vad jag ska kalla det:)), som har stoppat efter en kort stund. 

Är nu på dag 7 sen spiralen och första oskyddade samlaget och kroppen är helknas, vet inte vad jag ska tro. Negativt på test än sålänge...inte så konstigt kanske. Så det går nog inte att avgöra förrens nästa vecka om jag är gravid...vilket jag innerligt hoppas såklart att jag är:)

• charlotta1985

Hej,

Ja, detta är ett intressant ämne. Jag slutade med p-piller i augusti. Sedan dess har jag varit skengravid varje månad mellan äl och mens.
    Har haft följande symtom varje månad: molvärk till och från, ömma bröstvårtor, huvudvärk, snorig och lite illamående. Man vill ju så gärna. Men man får komma ihåg att symtomen innan mens är snarlika gravsymtom, det har ju med hormoner att göra och inte bara att man är "lite knäpp" :).

Denna månad exakt samma sak, förutom att jag vanligtvis har vattniga/ mjölkiga flytningar och denna månad inga alls i princip, samt lite tröttare än vanligt (men kan ju vara årstiden). BIM om två dagar.

linoca: Om din cykel är på 19 dagar och ägglossning sker 11-14 dagar innan borde du alltså haft äl någon gång mellan 11-14 nov och din BIM borde varit igår 25/11 (menscykel räknas ju med start från senaste mensens första dag). Har läst att det kan vara knepigt att få ägget att fästa om mensens slut i princip innebär ägglossning, men ingen expert i ämnet.
    Lycka till!

• Copyjulia

Jag är i v 6-7 och känner absolut ingenting. Verkligen inga symptom alls. Börjar tvivla på att jag är gravid men plussen är ju superstarka. 

• Anonym (Bella)

Ts var du gravid?? Jag har exakt samma symtom nu och bim om 4 dagar :)

• Anonym (JagVillSåGärna)

Hjälp vad svårt det är det här med gravid vs skengraviditet. Känns som att jag varje månad känt mig gravid.. Tog ut min hormonspiral i oktober 2015 och fick första mensen 13 dec 2015. Hade positivt ÄL-test 6 januari..och det dumma är att jag inte alls vet när jag kan testa då jag inte vet hur min cykel är. Någon som vet ungefär när jag kan testa..?

• Flurriburr

Hejsan!

Jag har BIM 19/1. Slutade med mina p-piller i oktober/november förra året om jag minns rätt. Vi försöker nu lite lätt med bebisverksamheten och jag hoppas för allt jag är värd att det ska gå vägen! Sista mensen startade på julafton och ÄL aka varit ungefär den 5e Jan. Hoppas vi prickat in det nu, men vill inte hoppas för mycket. Känner inga symptom utom lite molande värk under naveln. Vågar man hoppas? :3

• hittanyttid

Förra månaden var jag säker på att jag gravid. Tänkte t.o.m. att om det inte är ett plus nu så måste jag ha blivit knäpp, blev självklart ledsen när mensen sen kom som den gjort tidigare.
    Det här är andra månaden vi försöker och mensen eller vad jag tror är mens har kommit och gått. Jag har haft molande värk istället för min panik-onda-värk som jag brukar ha varje månad (vart så sen jag var 14) och blödningen var annorlunda. Testa negativt precis innan BIM och har sen dess inte testat. 
    Jag mäter dessutom temperatur varje morgon, den sjönk inte direkt när mensen kom som den alltid gjort utan förblev hög några dagar till, gick ned lite idag.
    Fråga är hur det kommer vara imorgon, kommer jag ha hög temp och våga testa? 
    Vill så gärna ha ett plus.
    Månadens symptom: molande värk, gasig, svullen mage, lite ont i ryggen, annorlunda blödning och inte min vanliga panik-onda-mensvärk.

• Anonym (JagVillSåGärna)

Åh kroppen kan spela en spratt .. jag känner att brösten spänner och sen är det som en konstig känsla i tjejmagen ...känns som brösten blivit fylligare och tyngre. Tycker även min sambo.

Jag tror jag ska vänta tills ca 21-24 januari innan jag testar.. Har testat både oktober, november och december men alla var negativa. En månad kände jag till och med lite illamående. Men nu hoppas jag, vi tog ÄL-test från testlagret och hade sex varje dag innan ägglossning och även på dagen det visade på ÄL-testet att stegring skulle ske inom 24-48 timmar. Så...hoppas!

Flurriburr, det är ju snart :D

Svar på tråden Gravid eller skengravid?! Vad har ni för symptom?