Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Hur tvättar man en dunjacka!?

PlayWood skrev 2014-11-26 16:55:25 följande:

Jag fattar inte varför en del tvättar jackan med tennisbollar i tvättmaskin?
    Det är ju i torktumlaren man ska ha bollarna, samtidigt som jackan torkar puffar bollarna upp dunet.

för att de vill?
  • Fjärilslarv

Hoppas att det inte är dun som de har slitigt lös av fåglarna bara utan dun som fåglarna själv har tappat. Det är dock troligast att det är dun från fåglar som har fått utstå mycket lidande genom att man rycker loss dunen utan bedövning..... men om man tycker att det är ok att rycka loss en annan människas hår utan bedövning så...

www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/levande-dun-4fc3b6ef04bf72228b00c173

• Fjärilslarv
    PlayWood skrev 2014-11-26 18:20:36 följande:
    Tips hur man brukar göra.. med bilder.   http://www.wikihow.com/Clean-a-Down-Jacket

Det verkar onödigt att ha dem i tvätten då bollarna är till för att puffa upp dunet när det torkar.
    Gör som du vill Foten i munnen då har du rena tennisbollar i alla fall. :)
    om du ser mitt inlägg nr 7 så framgår det väl ganska tydligt att jag inte använder en dunjacka?
  • Fjärilslarv
    PlayWood skrev 2014-11-26 18:39:55 följande:
    Antog det för att du vill tvätta din jacka med tennisbollar :) Då förstår jag inte varför du svarade på min fråga om du inte ens har en dunjacka.
    det var ju synd att du inte förstod det. 
  • Fjärilslarv
    jejo91 skrev 2014-11-26 19:58:24 följande:
    Jag har ärligt talat ingen aning.. Har du något tips om hur man kan se det direkt i butiken? Jag var i behov utav en varm och framförallt billig vinterjacka och tänkte inte mer på det. 
    nej självklart kan du inte se det i butiken och butiken kan ju inte heller garantera det.
    Därför köper jag inget som är gjord av dun.
Svar på tråden Hur tvättar man en dunjacka!?