• jejo91

Hur tvättar man en dunjacka!?

Igår var det dags att tvätta min dunjacka för första gången och ja, jag hade väl mina tvivel på att det skulle ske något galet.. Den är inte sönder eller så, men dunet i jackan har inte fördelats, utan är i små "dunklumpar" lite varstans i jackan, trots att den blev torktumlad.

Har läst att det är bra att köra med tennisbollar i torktumlaren för att det då fördelas bättre, har ej testat och har heller inga tennisbollar till hands just för tillfället.

Finns det något mer man kan göra? Kan jag försöka fördela dunet nu i efterhand på något sätt, eller måste jag tvätta om och torktumla med tennisbollar för att den ska bli helt återställd? 

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur tvättar man en dunjacka!?
  • Fjärilslarv
    PlayWood skrev 2014-11-26 18:39:55 följande:
    Antog det för att du vill tvätta din jacka med tennisbollar :) Då förstår jag inte varför du svarade på min fråga om du inte ens har en dunjacka.
    det var ju synd att du inte förstod det. 
  • PlayWood
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 18:40:41 följande:
    det var ju synd att du inte förstod det. 
    haha, ja, tänka sig att du inte förstod att du inte har en dunjacka och svarade på min fråga, jag skrev inget till dig. Det är som att fråga, "kan man ha en saab 900 på tomgång i 5 minuter?", så kommer du och svarar "ja om de vill". och så har du inte ens en bil?! Obestämd lycka till med framtiden. :)
  • Anonym (mor)

Vanlig tvätt i maskinen enl tvättråd och så torktumling med 4-5 bollar på mellanvärme! Blir bra varje gång.

• jejo91
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 17:44:51 följande:

Hoppas att det inte är dun som de har slitigt lös av fåglarna bara utan dun som fåglarna själv har tappat. Det är dock troligast att det är dun från fåglar som har fått utstå mycket lidande genom att man rycker loss dunen utan bedövning..... men om man tycker att det är ok att rycka loss en annan människas hår utan bedövning så...

www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/levande-dun-4fc3b6ef04bf72228b00c173

Jag har ärligt talat ingen aning.. Har du något tips om hur man kan se det direkt i butiken? Jag var i behov utav en varm och framförallt billig vinterjacka och tänkte inte mer på det. 
  • Anonym (mor)
    jejo91 skrev 2014-11-26 19:58:24 följande:
    Jag har ärligt talat ingen aning.. Har du något tips om hur man kan se det direkt i butiken? Jag var i behov utav en varm och framförallt billig vinterjacka och tänkte inte mer på det. 
    Ursäkta men det är en helt annan tråd i så fall och den kan du skapa! Denna handlar om hur man tvättar en dunjacka oavsett var dunen kommer ifrån.
  • Fjärilslarv
    jejo91 skrev 2014-11-26 19:58:24 följande:
    nej självklart kan du inte se det i butiken och butiken kan ju inte heller garantera det.
    Därför köper jag inget som är gjord av dun.
  • jejo91

Tack för tips! Vad jag förstår ska man helst inte utesluta tennisbollar alltså? Obestämd Får nog ta och införskaffa mig några framöver.

• Brunhilde

Har den legat en längre tid, så kan man tydligen tvätta om den (eller iaf blöta ned den) och sedan torka den i torktumlaren på låg värme under lång tid med 4-5 tennisbollar.

Så släng inte jackan utan tvätta om den och torka den som ovan.

• jejo91
    Brunhilde skrev 2014-11-27 10:59:29 följande:

Har den legat en längre tid, så kan man tydligen tvätta om den (eller iaf blöta ned den) och sedan torka den i torktumlaren på låg värme under lång tid med 4-5 tennisbollar.

Så släng inte jackan utan tvätta om den och torka den som ovan.

Absolut! Det ska jag göra, tror inte jackan var 100% torr heller vilket säkert var en bidragande orsak till varför dunet klumpade sig.. Jag kan inte riktigt med torktumlaren (delar tvättstuga med resterande hyresgäster) och det står ingen instruktion heller om hur den fungerar... jätte dåligt. Sist satte jag på mellersta temperaturen, alltså inte för varmt och inte för svalt, sen när jag kom ner 1,5 h senare så hade programmet slutat, men jackan var som sagt inte helt torr. Så jag ska testa i morgonkväll- med tennisbollar! Flört Hoppas det funkar bättre då!
  • jejo91
    Vanillaextract skrev 2014-11-29 17:48:27 följande:

Köp en jacka som inte skapats från djurplågeri nästa gång så slipper du det.

skrattretande...Skrattande Har inte bett om ert ordbajsande, utan råd kring TVÄTT av dunjacka. Så har du bara massa galla att spotta ur dig, så var tyst tack.
  • Vanillaextract
    jejo91 skrev 2014-12-01 21:47:13 följande:

skrattretande... Har inte bett om ert ordbajsande, utan råd kring TVÄTT av dunjacka. Så har du bara massa galla att spotta ur dig, så var tyst tack.

Åh så din personlighet stämmer med din omoraliska shopping, vad fint.
  • jejo91
    Vanillaextract skrev 2014-12-01 23:29:59 följande:
    Åh så din personlighet stämmer med din omoraliska shopping, vad fint.
    Kom igen? Jag bad inte dig om hjälp kring min, i ditt tycke, "omoraliska shopping".. Nu är det du som dömer. Eller ska vi kalla det näthat? Fast det kanske är mer moraliskt i ditt tycke. Jag har bett dig att sluta, du fortsätter. fint. Tänker knappast ta den här diskussionen, det känns bara allt för orelevant. 
  • Trädfrisören

Håll er till trådens agenda. Tråden handlade om hur man ska tvätta en dunjacka. Det är ingen politisk tråd om hurvida djur far illa eller om vi använder riktig dun. Den diskussionen passar bätter på nån vänsterfeministisk, kPMLR eller nån djurrättsaktivist tråd. Där hittar du likasinnade PK-elitister. Det gillar du och dina likasinnade säkert. Personligen använder jag äkta dun eftersom det isolerar bäst. Dessutom finns det alternativ till det du beskriver.

Har du varit uppe på 5000 meter eller högre så funkar bara the real thing.

Tack för ordet.

Jörgen

Svar på tråden Hur tvättar man en dunjacka!?