• ESMAaE

    Brev till en bortadopterad son

    Jag behöver skriva ett brev och lägga till handlingarna i kommunen till ett barn jag valde att adoptera bort 2008. Hans nya mamma och pappa bad mig om det när vi träffades några månader efter födseln. Jag har börjat att skriva detta brev så många gånger men det slutar alltid med "bara babbel" från min sida. Så min fråga är: Finns här någon som "vet" vad adopterade barn vill veta om sina biologiska föräldrar? Vilka vanliga frågor finns ang. att vara adopterad?
    Jag vill vara ärlig och säga att "det var en oplanerad graviditet, vi ville inte ha barn" men hur jag än formulerar det så låter det hemsk!
    Detta var en frivillig adoption från vår sida, så har ni frågor är det helt ok att ställa dem.

  • Svar på tråden Brev till en bortadopterad son
  • Dixie

    är tanken att barnet får detta när han är vuxen? 

    jag vet egentligen inte alls - men jag gissar!

    berätta lite om dig själv, vad du tyckte var kul som barn (spela fotboll etc), någon "defekt" kroppsdel (båda mina barn har ärvt min sneda lilltå - kanske kan var kul att jämföra)
    berätta lite om dina släktingar - tex att din farfar kom från Italien på 50 talet, att din mormor kommer från Örebro 

  • ESMAaE

    Tanken är nog bara egentligen att brevet ska finnas, om han i framtiden väljer att vilja vet mer. Tack för förslagen! Det är ungefär det jag har tänkt också.

  • Alana

    Har du funderat på att bifoga bilder på dig och pappan? Skulle tro att barnet undrar hur ni ser ut.

  • MSL

    Om du är öppen för kontakt på barnets initiativ så skulle jag skriva det, men på ett sätt så att barnet inte känner sig pressad att ta kontakt eller inte.

  • Ztarduzt

    Håller med alla här. 
    Skriv sjukdomar som finns i släkten, men också allt positivt. 
    Har en kompis som är adopterad som sökte upp sina föräldrar, hon ville veta släkten så när hon själv skaffar barn så vet hon alla "defekter" osv. 
    Men, hon ville även veta varför hennes biologiska föräldrar gjorde valet, något så simpelt som att dom inte hade råd hade räckt, bara hon visste varför. 

    Lycka till!

  • Starkast

    Jag lever ihop med en adopterad partner och har en liten aning. Och kan säga att han nog hade behövt ett brev och möjligheten att senare ställa frågor.

    Idag är han vuxen och själv förälder och det är nog det som gör att han tänker extra.

    Det barn ni valt att lämna vill veta vilka ni är. Vad ni tycker om och vilka sorts liv ni lever.

    Skriv att det var en oplanerad graviditet och att det inte var möjligt för er att få barn just då. Att ni inte hade kunnat ge en den bra uppväxt. Varför kan du helt utesluta.

    Berätta INTE om det finns syskon ifall de aldrig kommer träffas.

    Släktens sjukdomar är viktigt. De tankarna kommer när det är dags för egna barn.

  • Darimna

    Tycker inte att du behöver skriva i brevet något om varför du valde att adoptera bort. Det vet väl de nya föräldrarna och det blir deras uppgift att svara på de frågorna så gott det går utifrån barnets ålder och personlighet som de lär känna. 

    Tror inte att barnet kommer att vilja läsa brevet för någonslags "förklaring" från dig utan bara för att få veta lite vem du var. 

    Berätta om dig själv och din släkt som första kommentaren föreslog och håll dig ganska lättsam men ändå ärligt och relevant skulle jag säga. Försök ge ett porträtt av dig som person, inte med fokus på barnet och adoptionen utan bara som en presentation av vem du är. 

  • Litet My
    ESMAaE skrev 2014-11-26 20:59:26 följande:

    Jag behöver skriva ett brev och lägga till handlingarna i kommunen till ett barn jag valde att adoptera bort 2008. Hans nya mamma och pappa bad mig om det när vi träffades några månader efter födseln. Jag har börjat att skriva detta brev så många gånger men det slutar alltid med "bara babbel" från min sida. Så min fråga är: Finns här någon som "vet" vad adopterade barn vill veta om sina biologiska föräldrar? Vilka vanliga frågor finns ang. att vara adopterad?
    Jag vill vara ärlig och säga att "det var en oplanerad graviditet, vi ville inte ha barn" men hur jag än formulerar det så låter det hemsk!
    Detta var en frivillig adoption från vår sida, så har ni frågor är det helt ok att ställa dem.


    Jag är adopterad och har kontakt med många andra i samma situation. En presentation av dig, hur du levde då och hur du har det idag, varför du valde att adoptera bort även om barnet kanske vet via adoptivföräldrarna är det viktigt att få höra det från dig, ev syskon, ev sjukdommar. Och om du vill att barnet får kontakta dig när han blir stor med ev frågor och funderingar. Även något som visar omtanke även om barnet har det bra med sina adoptivföräldrar är han ändå "bortvald" något som kan vara jobbigt för många och då är det viktigt att visa att man fortfarande bryr sig och tänker på barnet och hoppas att det har det bra. Även om adoptionen var rätt där och då kan det betyda mycket att inte bara vara "bortkastad och bortglömd".
Svar på tråden Brev till en bortadopterad son