Mamman lyssnar inte på 14-årige sonens önskemål om umgänge?
Har en fråga!
Min man har en son på 14 år som bor i Falun med sin mamma. Han är hos oss varannan helg och vartannat skollov.
Problemet är att hans mamma vägrar lyssna på hans önskemål om hur han vill vara här hos oss och han får aldrig byta helger om han önskar det.
Sonen är känslig och har det svårt med det sociala. Det är viktigt för honom att vara med på saker som händer i skolan och med de kompisar som han har hemma där han bor. ( Min man tror att han har aspbergers, han har alltid varit mkt speciell - men hans mamma vill inte medverka till någon utredning heller men det har egentligen inte med detta att göra). Det sociala är hur som helst extra viktigt för honom så att han får " vara med".
När de har t.ex klassfest med övernattning eller det händer saker som han absolut inte vill missa där hemma som infaller på "vår" helg- får han aldrig byta helg för sin mamma.
Hon är (enligt min man) sådan som packar flera veckor innan hon reser och aldrig ändrar på lagd planering. Jag känner henne inte men som det har varit nu förstår jag ju precis hur det ligger till med det.
Min man har försökt prata med henne om att han tycker att det är viktigt för sonen att få vara med i de sammanhang som är viktiga för honom och att det går bra för oss att byta helg såvida vi inte är bortresta eller något.
Hon har ingen förklaring till att det inte går att byta. Bara att det "är bestämt". De ska inte heller åka bort eller göra något annat.
Sonen blir frustrerad och ledsen och blir satt på tåget sur och besviken och är som ett åskmoln hela helgen.
Han vill att alla lyssnar mer på vad han vill och efter att min man och sonen har pratat har de kommit fram till att han i stället vill ha EN helg i månaden som är "fast" och den andra helgen får han bestämma själv.
Inte för att han vill komma mera sällan utan för att han känner sig låst av sin mamma och på detta sätt inte ska behöva "måste" åka när han inte vill.
Denna helgen t.ex. ska min man på obligatorisk tjänsteresa och kommer hem först på lördag eftermiddag. Sonen vill då byta helg eftersom han - fullt förståeligt - vill umgås med sin pappa! Även om han gillar oss med - är det ju faktiskt sin pappa som han kommer för att umgås med och få egen tid.
Nä, inte får han byta till nästa helg, inte!!
Överallt har jag läst om att man måste ta hänsyn till barn egen vilja och jag fattar inte hur en föräldrer kan vara så obstinat och envis "bara för att".
Mitt ex och jag är inte överens om allt - men när det gäller barnen går de alltid först och vill t.ex inte min 13-åring följa med till landet går det alltid utmärkt att vara kvar i stan hos pappa i stället - om han ändå är hemma oavsett vems helg det är.
Eller om min dotter längtar hem, hit eller dit - försöker vi ordna det. Nu bor vi ju nära varandra - men det är ju alltid viljan som styr.
Sonen har försökt prata med sin mamma, men inget händer och hon "vill" bara inte. sonen är ledsen och frustrerad. Hon har tom satt honom på tåget hit när han har varit sjuk med feber - då fick han inte heller byta helg.
Vad göra?