• Äldre 28 Nov 10:29
    2342 visningar
    15 svar
    15
    2342

    Familjelivs julkalender: Lucka 7


    Var med och öppna luckan den 7 december i Familjelivs julkalender!

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa recept på lussekatter eller saffransbullar. Hur gör du för att få dem riktigt saftiga och goda? Ska de vara med eller utan russin eller blandar du kanske rentav i vit choklad i degen?
    Berätta hur du gör, dela gärna med dig av receptet och laddar du upp en bild på bullarna ökar du dina vinstchanser än mer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna. Bäst bulltips i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 7/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 8/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 7
  • Äldre 5 Dec 19:55
    #1

    Lussekatter som bäst när dom är saftiga mmmmmm!!!

    50 g jäst

    100 g smör

    5 dl mjölk

    250 g Kesella

    2 påsar saffran

    2 dl ljus sirap

    1/2 tsk salt

    ca 17 dl vetemjöl

    russin

    1 ägg

    Smula jästen i en degbunke och smält smöret i en kastrull.

    Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°.

    Häll degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig.

    I med Kesella, saffran, sirap, salt och det mesta av mjölet.

    Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter.

    Tillsätt ev mera mjöl.

    Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

    Baka ut degen till lussekatter.

    Lägg dem på smorda plåtar.

    Garnera med russin.

    Låt jäsa 20-30 min.

    Sätt ugnen på 225 grader.

    Pensla med uppvispat ägg.

    Grädda i mitten av ugnen 5-7 min.

    Låt svalna på galler under bakduk.

    Perfekta katter!!!!!

  • Äldre 6 Dec 01:56
    #2

    Varför jag borde vinna är för att receptet jag skrev till er fick min mamma av en bekant, Detta recept har vi använt sen år 2000. Jag Vill gärna dela med mig av denna recept så att alla som vill kan få riktigt goda och saftiga lussekatter.
    Ifall jag vinner julklappen så kommer jag att skänka bort den till min systers son som är helt galen i lego, men som olyckligt inte kam fira jul men sin pappa.

  • Äldre 6 Dec 15:27
    #3
    2 paket saffran

    225 gram smör


    ½ liter mjölk


    50 gram jäst


    2 dl socker


    2 ägg, löst uppvispade


    10?12 dl vetemjöl


    russin till garnering, om man vill


     


    Blanda som du gör med en vanlig vetedeg! 


    Jäs minst 20 minuter.

    Jag gör oftast bullar och brer på en blandning av smör, socker och vaniljsocker.


    Det funkar bra med smör och mandelmassa också


    De ska jäsa upp ordentligt men inte bli överjästa. 


    Jag penslar med smält smör och strör på pärlsocker.. Grädda dem i ca 5-10 minuter. i 200-225 grader  De ska bli gyllene men inte brända ? passa dem eftersom det går fort att bränna dem! 


    Jag vill vinna för att kunna överraska min LEGO-tokiga dotter - hon har byggt med mitt och makens gamla LEGO i många år, men det har inte prioriterats att köpa nytt. Det vore fantastiskt roligt med detta set! Då hade hon något att göra under lovet också eftersom vi föräldrar kommer jobba mycket!

  • Äldre 6 Dec 15:40
    #4

    Vi använder standard lussebulle recept & byter ut mjölk mot havredryck & snöret mot mjölkfritt för att få bullarna helt mjölkfria då vi har allergi hemma!

    Vissa av oss vill ha russin & vissa inte så dessa sätts uppe på bullarna så dem som inte vill ha russin kan plocka bort sina !

    Så nått special recept har jag inte att bjuda på men sonen som är tokig i star wars skulle älska att få denna lego modell då de är en av dem få han inte har fått än!

    Han älskar att bygga med lego både efter ritningar & efter fantasi!

    Har inget kort på året bullar men en bild på dottern när hon försöker vaka egna av sin lera, ibland är de extra jobbigt

  • Äldre 7 Dec 08:03
    #5



    Hos oss brukar vi göra både vanliga lussekatter med russin och stjärnor med pärlsocker !


    Receptet är min farmors och hemligheten är KÄRLEK !

    Du behöver:

    50 g jäst
    150 g smör
    5 dl mjölk
    1 krm salt
    1/2 tsk vaniljsocker
    1 dl socker
    2 paket saffran 
    12-13 dl vetemjöl
    KÄRLEK !  - ( dvs de godaste bullarna bakar man tillsammans med den/dem man tycker om !! )

    Här hemma har vi en liten kille som skulle jubla av lycka om det låg ett LEGO starwars skepp under granen !
    Han älskar lego och kan bygga i timmar.
    Både enligt beskrivning och egna påhittade kreationer.
    Roligast är det förstås när även mamma och pappa hjälper till med byggandet.
    Därför håller vi tummar och tår för tur och massvis med bygg-glädje under granen :)

  • Äldre 7 Dec 09:48
    #6

    Jag brukar testa lite olika recept.
    I år gjorde jag dock detta med en massa  vit choklad i. 
    Så himla gott tyckte jag!! Istället för pinjenötter i receptet hade jag hälften med pärlsocker och hälften med mandelflarn. 

    www.arla.se/recept/saffranssnurror/



    Motivering: En perfekt gåva till min son som älskar att sitta med lego. Han skulle bli så glad för detta paket. Det är lycka för mig. :)

  • Äldre 7 Dec 17:45
    #7

    Vi använder standar recept o kryddar det med humor, kärlek o familjemys.


     


  • Äldre 7 Dec 18:13
    #8

    För att kunna fylla lussebullarna men ändå få den klassiska S-formen kan man göra  som med vanliga kanelbullar men först bara fylla halva den utkavlade degen och rulla ihop den, sedan vända på hela steken och fylla den andra halvan och rulla upp den. Man ska alltså ha två rullar åt motsatt håll. Sedan är det bara att skära lagom tjocka skivor och baka i ugnen. 
    Jag använde smör, strösocker och vaniljsocker som fyllning och det blev kanonersgott!

  • Äldre 7 Dec 20:52
    #9

    Vi är två killar som älskar Lego, Starwars och bakning. Så det här var roligaste söndagsbakningen någonsin. Det blev såklart Darth Vader som lussekatt och några magiska lasersvärd. För att Darth skulle bli lite gladare så körde vi vårt specialtrick - strössel! Strössel passar på alla bakverk anser vi och lussekatter är inget undantag. För att det skulle bli en röd och fin färg på lasersvärdet så kom vi på att vi kunde proppa ner torkade tranbär. Syrligt och gott. Så strössel och tranbär på toppen är våra bästa lussebullstips.


    Vi vill vinna Lukes vinterskepp så oerhört mycket så det knappt går att beskriva. Vi bygger med vårt lego nästan jämnt och om vi får ett sånt här fint skepp så skulle vi typ bli gladast i hela världen.

    Vi var tvungna att äta upp det lilla lasersvärdet och det var jättegott.


    /Darth Douglas och Fabian Skywalker

  • Äldre 7 Dec 22:08
    #10

    Gjorde i många år vanliga lussebullar (med russin) tills jag hittade detta recept. Numera bakar vi enbart dessa fantastiskt goda saffransbullar med vit choklad. Blir härligt saftiga och man vill hela tiden ta bara en till.


    Degen


    200 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    2   kuvert saffran (à 1/2 g)
    1/2 tsk salt
    2 dl socker
    13 dl vetemjöl

    Fyllning


    75 g smör eller margarin
    200 g vit choklad
    1/2 dl socker
    1 ägg & pärlsocker till garnering
    Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, ca 37°C.
    Smula ner jästen i en degbunke. Häll över mjölk- och smörblandningen. Blanda ner saffran med salt och socker.
    Rör ner mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
    Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
    Sätt ugnen på 250°C. Kavla ut halva degen på mjölad arbetsbänk till en platta, ca 30x40 cm.Bre ut hälften av matfettet ovanpå och strö över hälften av den vita chokladen (hackad) och hälften av sockret.
    Rulla ihop degen och skär ut bullar, tänk på att inte göra dem för stora.
    Gör likadant med den andra halvan av degen. Lägg bullarna i muffinsformar (eller bara i pappersformar) och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
    Ställ in i mitten av ugnen i 7-8 minuter.


    En vinst skulle göra min son sååå glad. Han och hans syster är galen i LEGO och nu har han siktat in sig på star wars. Detta skulle bli den perfekta julklappen.
  • 880215
    Äldre 7 Dec 23:57
    #11
    Mitt hemliga knep för att få ytan på Lussekatterna frasiga, och insidan mjuk och saftig, är att blanda i lite sodavatten i garneringen.

    Här kommer mitt recept:

    50 g jäst
    5 dl standardmjölk
    250 kesella
    150 smör
    1 g saffran
    1,5 dl strösocker
    1 tsk salt
    16 dl vetemjöl

    Tillbehör: russin (blötlägg de och låt de stå över natten så blir de mjuka och saftiga).

    Pensling: 1 msk mjölk, 1 ägg, 1 msk sodavatten, samt 1 msk strösocker (jag brukar pensla ca 7 ggr på varje bulle, för att riktigt få fast sodavattnet och sockret).

    Tillagning:

    * Värm smöret och mjölken i en kastrull (fingervarmt).
    * Smula jästen i en bunke och häll över lite av smöret och mjölken tills dess att all jäst löst sig. Häll sedan ner resten av mjölk-smörblandningen.
    * Blanda ner socker, kesella, salt och saffran.
    * Tillsätt allt mjöl, helst i omgångar, då det blir lättare och mjölet tenderar att inte klumpa sig då.
    * Täck degen med duk och jäs den i en timma (rumstemperatur).
    * Lägg degen på ett mjölat bakbord och knåda den i några minuter.
    * Dela degen i cirka 30 bitar, rulla bitarna till längder, forma kringlor av längderna.
    * Tryck ner russin och låt jäsa i cirka 50 minuter.
    * Ugnen på 225 grader.
    * Vispa ägg, mjölk och strösocker, tillsätt därefter sodavatten (det ska inte vispas).
    * Grädda mitt i ugnen i cirka 7 minuter.
    * Lägg bullarna för att svalna på ett galler.

    MOTIVERING:

    Jag skulle gärna vilja vinna ett legoset med smålego till min son, som fyller fyra år i morgon, och som inte har något smålego än.
    Star wars-lego tycker jag, mamman, vore coolt att vinna. Jag älskar Star wars! Haha! ;D
  • Äldre 8 Dec 09:31
    #12

    Hej igen!

    Vi lade visst aldrig in receptet, så här gjorde vi:

    Smula jästen, mortla saffranet i lite av sockret. Smält smöret och häll över saffranssockret. Häll mjölken i smöret och värm till 37 grader. Blanda med saltet och häll sen i mjölet.
    Vi hade ingen kesella så vi tog en skvätt vispgrädde istället. Det blev perfekt smidig deg. 
    Låt jäsa i 40 minuter. Det blev en timme för vi åt visst middag emellan. Det gick ändå. Sen bakade vi ut. Penslade med ägg och dekorerade med STRÖSSEL och TRANBÄR. Jäs en stund till, ca 30 minuter och sen 8 minuter i ugnen. 250 grader.

    Använd kraften!

    /Darth Douglas och Fabian Skywalker

    Antal: 45 st (eller 5 Darth Vaders och 10 ljussvärd)


    50 g färsk jäst
    150 g smör eller margarin
    2 påsar saffran (à 1/2 g)
    1 1/2 dl strösocker
    5 dl mjölk
    1 dl vispgrädde
    1/2 tsk salt
    15 dl vetemjöl 
    ägg till pensling
    Färgglatt strössel
    tranbär
    russin
  • Äldre 8 Dec 11:32
    #13

    Mmmmmmmm saftiga bullar och lussekatter.
    Tack för era fiffiga tips och recept. Kan det t.om vara så att även jag lyckas få till saftiga bullar i år istället för de stenhårda knölar jag brukar bjuda på annars

    Dagens vinnare är:


    Supersara skrev 2014-12-07 20:52:26 följande:

    Vi är två killar som älskar Lego, Starwars och bakning. Så det här var roligaste söndagsbakningen någonsin. Det blev såklart Darth Vader som lussekatt och några magiska lasersvärd. För att Darth skulle bli lite gladare så körde vi vårt specialtrick - strössel! Strössel passar på alla bakverk anser vi och lussekatter är inget undantag. För att det skulle bli en röd och fin färg på lasersvärdet så kom vi på att vi kunde proppa ner torkade tranbär. Syrligt och gott. Så strössel och tranbär på toppen är våra bästa lussebullstips.


    Vi vill vinna Lukes vinterskepp så oerhört mycket så det knappt går att beskriva. Vi bygger med vårt lego nästan jämnt och om vi får ett sånt här fint skepp så skulle vi typ bli gladast i hela världen.

    Vi var tvungna att äta upp det lilla lasersvärdet och det var jättegott.


    /Darth Douglas och Fabian Skywalker


    Ett stort grattis till dig SUPERSARA! Skål
    Vilken härlig bild!
    Mejla din adress och dina kontaktuppgifter till redaktionen@familjelivmedia.se
    Skriv Vinnare i julkalendern i ämnesraden och glöm inte att berätta för oss vilken lucka du vunnit och vad.

    Vann du inte idag?
    Var icke nedslagen för det för det kommer fler chanser! Julkalendern i samarbete med Lego fortsätter ända fram till julafton.
    Här hittar du dagens lucka:
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/74411555-familjelivs-julkalender-lucka-8

    Lycka till! Tomte
  • 880215
    Äldre 8 Dec 12:39
    #14

    GRATTIS!!! {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 9 Dec 20:24
    #15

    Tusen tack, vi har två väldigt glada Starwarslegodiggare här hemma! Vi har mailat redaktionen.

    /Sara, Douglas och Fabian

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 7