• Sallysally

snart 8mån,nattamning ta kamp?!

hej alla ni där ute.

jag går och grubblar och funderar mycket kring min bebis snart 8 mån sömn.
    hon vaknar på nätterna som många andra och för att somna om vill hon amma. jag vill ju klart att hon ska somna om och ger bröstet. hon vaknar och vill amma med 1,2,3h mellanrum så det är lite olika. oftast går det 2h emellan ibland 3h. så det är helt ok för jag får ju sova igen i och med hon somnar om fort.
    men så som med mycket annat så lyssnar man på andra och blir orolig och hör att dom ej behöver mat på natten i denna ålder och att bebisen vänjer sig.

min fråga är hur ni andra som nattammat länge ser på de? slutade barnet själv nångång eller var ni tvugna att ta en kamp några nätter och neka barnet bröstet?
    jag har inget emot att amma, men är lite rädd att de blir så här till hon är 2 år..

löser de sig självt? de hoppas jag =)

• Svar på tråden snart 8mån,nattamning ta kamp?!
  • frökenelisabeth

Jag hade det som du. Tog kampen vid 15 mån för att sonen inte gick upp i vikt som han skulle. Annars hade jag nog fortsatt. Om man ska ta striden ska man själv vara rejält motiverad, tror jag. Det är fullt möjligt att ditt barn väljer att sluta själv om du väntar ett tag till. Annars vänta med avvänjning tills du själv inte vill mer - strunta i vad andra säger om vad "barn behöver". Det är helt okej att nattamma så länge man själv vill!

• Darla

Vi körde på, trötta jämt men tänkte att barnet behövde närheten och näringen. Blev färre och färre nattamningar och tillslut ebbade det ut. Fast det är ju klart, jag testade ju att utöka maten på dagen, för att försäkra mig om att barnet verkligen var mätt, men det gjorde ingen skillnad.

Nu är jag ju en sån som gärna låter barnet själv visa att det är redo innan jag slutar med något. 

• Ruter

Hos oss var det sonen själv som valde att sluta amma. Helt plötsligt sov han en hel natt. Vaknade till vid 6. Flyttade över han till våran säng. Då jag behövde gå på toa så la sig pappan och höll om han och då hade han Somnat om. Sen efter det har hab inte velat äta något på nätterna. Han var 6 månader när han slutade.

• pgw

Jag slutade nattamma för att jag inte ville längre. Om man blir irriterad varje gång man kliver upp på natten och ammar, då är det bättre att sluta tyckte jag. Det var ju inte så att barnet skulle ha behövt det då längre. Jag flyttade in i gästrummet för en vecka, och pappan fick sköta nätterna. Dagamningen försvann för att barnet inte ville ha.

Var och en får väl amma hur ofta och länge den vill. Däremot förstår jag mig inte på dem som gråter över att de inte får sova och helst skulle sluta, men ammar för att barnet vill.

• Flickan och kråkan

Jag tycket att man ska sluta nattamma när det känns viktigt för en själv av olika skäl. Ett dåligt skäl är "vad alla andra tycker och säger". Barn kan sluta nattamma av sig själva.....och det kan bli en kamp oavsett ålder. Har tre olika barn. Inte för någon av dem har dock avslutad nattamning inneburit att de haft mindre uppvak (de har slutat nattamma mellan 8-13 månader). Känner du att det är dags så tar du kampen. Är det inte dags för just er så gör du det inte .

• Lillaloppa

Nattammar min son på 15 mån fortfarande. Vill helst inte göra avslutet till en kamp utan hoppas det ebbar ut mer och mer. För några veckor sedan vaknade han typ varje timme, dock sov vi bredvid varandra då. Nu sover han i egen 90-säng bredvid vår och jag kan flytta på mig när han somnat, han sover bättre nu. Läs boken "somna utan gråt", finns många bra tips där. Det viktiga är nog att gå på känsla. Kände mig pressad att sluta ett tag, men nu har jag släppt de tankarna och tänker att allt har sin tid.

Svar på tråden snart 8mån,nattamning ta kamp?!