Inlägg från: Bollibompa |Visa alla inlägg
  • Bollibompa

4:e klassare

Jag tycker det är dåligt av en lärare att ge läxa till en 4:e klassare över sportlovet. Herregud när ska ungar få vara just ungar, känna sig lite lediga, komma ut och få röra lite på sig leka med kompisar.

Jag skulle tro att det kommer att gå bra här i livet för din grabb även om nu inte skulle fått den där sportlovsläxan. Vissa lärare tar sig själv på alldeles för stort allvar och ser inte vad dom gör mot barnen.

Lagom är bäst, barnen måste få känna att det inte är alltför betungande med läxorna för då tror jag att dom gör mer skada än nytta.

• Bollibompa

Det finns problem med läxor. Det största är de slentrianmässiga läxorna som ges av
    gammal vana, oavsett om det finns behov av dem eller inte. Det måste finnas ett mål med varje läxa.

Alla barn har dessutom inte inte samma möjligheter att få hjälp med läxor hemma. Om man från skolan ser läxorna som en viktig träning i studieteknik varför har man det då inte på schemat på en plats där eleverna kan få hjälp av en pedagog och inte en stressad förälder.

Sen är det sällan som man ser individuella läxor vilket borde vara standard. Det den ena eleven klämmer på 5 minuter kan ta en hel kväll för en annan gråtande elev med självförtroendet vid fotknölarna och en ledsen/arg förälder vid sin sida.

Många lärare gör det väldigt enkelt för sig med dessa "slentrianläxor" utan tanke bakom, det blir i hemmet som man får möta problemen.

Har inte barn rätt till en arbetstid och en fritid? Om du frågar en vuxen så är ju det jätteviktigt...

Svar på tråden 4:e klassare