• Anonym (tips)

Konflikträdd

Jag har ångest och är väldigt konflikträdd.Mitt största problem är att ta upp känsliga saker med min partner.Jag känner mig alltid underlägsen och blir tyst.  Har ni några tips till mig  hur jag ska komma över detta?   

• Svar på tråden Konflikträdd
  • Anonym (tips)

Ingen?   Ni som har samma problem får gärna skriva om era tankar och känslor..

• Anonym (L)

Jag är också konflikträdd, men inte i min relation, utan mer med vänner och kollegor.

Min konflikträdsla blev mycket bättre när jag bodde på vandrarhem ett år, det gick inte att undvika konflikter, väldigt nyttigt för mig!

Nu kommer den tillbaka starkare och starkare, så jag följer tråden :)

• Anonym (tips)

Jojag är konflikträdd med andra också men det känns svårast med min sambo.Jag går hos en psykolog och han uppmanar mig hela tiden att våga ta upp saker.Kbt  är det och jag får övningar  men just detta  klarar jag inte.

• Anonym (Exempel)

Du får väl öva dig, ta det stegvis.

Ge ett exempel på något du vill ta upp med din partner så kanske jag kan "hacka ner det" i småbitar.

• Anonym (...)

Jag var konflikträdd tills jag ändrade mitt sätt att se på saken. Jag ville inte ta några konflikter för att jag trodde att min partner skulle lämna mig om jag visade att jag var arg eller förbannad på honom. Då undanhöll jag även saker för att jag trodde att han skulle tycka mindre om mig om jag sade vissa saker. Tror det handlade mer om att jag hade dåligt självförtroende och var osäker på mig själv som jag var rädd för att ta konflikter med människor, och för att jag gick och undvek saker som var svåra överlag.

I alla fall, min bägare rann över en dag. Alla konflikter hade samlats på en stor hög som jag inte kunde hantera längre. Jag skrek och var fullständigt ursinnig på min partner. Vi bråkade, men det var inget mer med det. Insåg där och då att det inte spelar någon roll hur arg jag är eller hur illa det blir, det går att ta sig igenom det också. Han står fortfarande kvar.

Ta de små och enkla konflikterna först t.ex om vem som ska plocka ur diskmaskinen. Det handlar inte bara om att våga ta upp ämnet, utan också metoden för att lösa konflikten. När du känner att du blir lite varm i kläderna, så trappar du upp till en lite svårare konflikt. Det gäller att utmana sig själv och hamna utanför sin "comfort zone".

• Anonym (tips)

Tja han missförstår ofta saker och då blir det tjafs.Jag vill speciellt prata om en sak som hände för flera år sedan men är rädd att han ska bli arg.Det var han som förstörde för vår familj.Jag skulle vilja veta hur han ser på saken nu.Men vågar inte ta upp det.

• huxflux
    Anonym (tips) skrev 2014-12-01 18:42:09 följande:

Tja han missförstår ofta saker och då blir det tjafs.Jag vill speciellt prata om en sak som hände för flera år sedan men är rädd att han ska bli arg.Det var han som förstörde för vår familj.Jag skulle vilja veta hur han ser på saken nu.Men vågar inte ta upp det.

Hoff svårt fall sa doktorn;) tror att det är så att hans vapen är att bli arg och överreagera. Då håller du dig på mattan och du törs inte ta upp saker. Grälar han på dig? Kritiserar han dig? Kritiserar du honom någon gång? Ursäkta frågorna men vill bar få dig att tänka tillbaka och få igång skrivandet och frågor från din sida. Kommer själv från ett sådant förhållande:(
  • Anonym (tips)

Jadet är så det är. Vi har varit  ihop i många år.

• huxflux
    Anonym (tips) skrev 2014-12-01 20:01:13 följande:

Jadet är så det är. Vi har varit  ihop i många år.

Vill inte måla fan på väggen. MEN en del personer går inte att förändra. Det ligger i deras natur/personlighet. Det var så jag kom fram till att vi inte kunde fortsätta mer. Har han brutit med din släkt/vänner? Favoriserar han sin släkt/vänner? Var själv ihop i nästan 20 år
  • Anonym (samma)

Jag!

Jag är exakt likadan! Jag har alltid varit konflikträdd vad jag kan minnas. Jag tycker att det är sjukt obehagligt att ta tag i en konflikt och tiger alltid eller utsätter mig själv för mer arbete och stress för att undvika konflikter, vilket börjar bli helt ohållbart.

Jag har inga direkta tips att ge förstås, men vill bara säga att du inte är ensam.

jag har nog också svårast att ta upp saker med min sambo som jag ändå varit tillsammans med i 15 år. Vi är nog lite lika han och jag, tiger hellre än grälar och båda är ganska känsliga för kritik. Ibland bråkar vi, men det är sällan, och varje gång så känns det ju rätt bra efteråt, men ändå är det så förbannat svårt att ta upp saker till diskussion.

Jag tror att mitt problem är att jag är för snäll och att det känns som att om jag tar upp något till diskussion så är jag bättre än den andra på nåt sätt. Och vem är jag att klaga på andra. Tänk om de blir ledsna, eller känner sig mindre värda? Och jag är orsaken till det? Sådär håller jag på och tänker. Och så är jag tyst istället.

• Anonym (tips)

Anonym-samma  Ja just så känns det.Jag är också väldigt snäll.Usch det är så svårt.

Svar på tråden Konflikträdd