• Anonym (knäckt)

Sjukskriven under uppsägningstid?

Jag hatar mitt jobb. Det är så fruktansvärt illa att jag har konstant ångest, diarré och magknip varje dag jag är där och när torsdagen kommer kan jag inte ens vara lättad över att det är fredag och helg snart eftersom helgen tar slut så fort och jag måste tillbaka till jobbet.

I vanliga fall älskar jag att jobba. Alltid varit den som kommit först och gått sist. Kunnat ta extrapass när jag jobbat inom sådana branscher, fortsätta arbeta hemma när jag gjort jobb liknande det jag har idag. Och ja, jag söker nya jobb hela tiden men sitter i en rätt svårt situation där min akademiska examen inte är så mycket att hänga i julgranen.

Frågan blir då. Min uppsägningstid är tre månader. Kan jag få till en sjukskrivning under den perioden? Jag har redan kontakt med ö.v. psykiatri p.g.a. andra saker så där är de redan nu väl medvetna om hur jobbet knäcker mig.

Min fru säger att jag ska ljuga för läkare om varför jag vill bli sjukskriven, alltså typ att jag ska använda min diagnos som ursäkt. Jag tycker att det är förkastligt eftersom det ena inte har med det andra att göra. 

Och moraliskt, är det rätt eller fel att sjukskriva sig?

• Svar på tråden Sjukskriven under uppsägningstid?
  • Anonym (knäckt)

Jag fick ingen sjukskrivning. En vecka, sedan en vecka till på 50% om jag ville.

För första gången grät jag hos en läkare och var helt ärlig med hur situationen på mitt jobb är. Hen menade att åtminstone hälften av alla med jobb kände som jag och det gick inte att sjukskriva för det. Blev rekommenderad att ta kontakt med företagshälsovården för en kuratorkontakt trots att hen tydligt såg i min journal att jag redan har stadig kontakt med psykiatrin.

Tackade nej till sjukskrivningen. Den lilla som kunde ha blivit alltså. Att tacka ja till den skulle bara förvärra situationen. (Som iofs blev rätt fel iom att jag sjukskrivit mig veckan ut efter läkarbesöket...)

Nu är jag desperat. Desperat så pass att jag också för första gången seriöst överväger att skada mig själv rejält för att på så vis kunna få en sjukskrivning. Så otroligt illa är det. Eller sluta äta mina mediciner för att kanske hamna i något ickenormalt tillstånd som möjligen skulle kunna föranleda en sjukskrivning.

Vad ska jag göra?! På riktigt alltså? Jag mår så himla himla dåligt...

• Anonym (rune)
    Anonym (knäckt) skrev 2014-11-30 00:51:08 följande:

Jag hatar mitt jobb. Det är så fruktansvärt illa att jag har konstant ångest, diarré och magknip varje dag jag är där och när torsdagen kommer kan jag inte ens vara lättad över att det är fredag och helg snart eftersom helgen tar slut så fort och jag måste tillbaka till jobbet.

mmh Så det är inte meningen man ska känna så när man vaknar och går till jobbet.... Trodde alla kände så.
  • Anonym (!)
    Anonym (knäckt) skrev 2014-12-03 11:21:27 följande:

Jag fick ingen sjukskrivning. En vecka, sedan en vecka till på 50% om jag ville.

För första gången grät jag hos en läkare och var helt ärlig med hur situationen på mitt jobb är. Hen menade att åtminstone hälften av alla med jobb kände som jag och det gick inte att sjukskriva för det. Blev rekommenderad att ta kontakt med företagshälsovården för en kuratorkontakt trots att hen tydligt såg i min journal att jag redan har stadig kontakt med psykiatrin.

Tackade nej till sjukskrivningen. Den lilla som kunde ha blivit alltså. Att tacka ja till den skulle bara förvärra situationen. (Som iofs blev rätt fel iom att jag sjukskrivit mig veckan ut efter läkarbesöket...)

Nu är jag desperat. Desperat så pass att jag också för första gången seriöst överväger att skada mig själv rejält för att på så vis kunna få en sjukskrivning. Så otroligt illa är det. Eller sluta äta mina mediciner för att kanske hamna i något ickenormalt tillstånd som möjligen skulle kunna föranleda en sjukskrivning.

Vad ska jag göra?! På riktigt alltså? Jag mår så himla himla dåligt...

!!! Du får inte skada dig själv!!! Snälla säg upp dig från ditt arbete!! Pengar löser sig!!!! Du kan inte må sådär. . Jag hade tvingat min sambo att sluta på sått arbete och hade med glädje levt fattigare under en period just för att se han att.må bra igen.

Man ska inte känna som du gör för ett jobb! Man ska trivas, de ska vara kul att gå till jobbet och träffa sina kollegor och trivas med det man gör :)
  • Anonym (knäckt)
    Anonym (!) skrev 2014-12-03 12:15:13 följande:
    !!! Du får inte skada dig själv!!! Snälla säg upp dig från ditt arbete!! Pengar löser sig!!!! Du kan inte må sådär. . Jag hade tvingat min sambo att sluta på sått arbete och hade med glädje levt fattigare under en period just för att se han att.må bra igen.

Man ska inte känna som du gör för ett jobb! Man ska trivas, de ska vara kul att gå till jobbet och träffa sina kollegor och trivas med det man gör :)
    Ja. Det är ju säga upp mig jag vill. Men jag klarar inte av att sitta där i tre månader till. Jag känner mig så oduglig, inkompetent, värdelös, obetydlig, liten, marginaliserad osv på jobbet. Jag klarar inte den känslan längre. Den bryter ner mig. Och ju mer nerbruten jag blir, desto svårare är det att söka jobb. För söker gör jag och har gjort sedan jag fick den här tjänsten.

På ett sätt känns det mer ok att inte säga upp mig och vara där - då har jag inte gjort ngt fel och behöver inte förklara och motivera för chefen varför jag säger upp mig. Jag skäms så mycket över att vara jag.

Så jag måste fixa en sjukskrivning på något sätt. Men jag vet inte hur.
  • elle9

Ring din a- kassa och kolla var som gäller. Aea som jag har, kör antingen karens i tre månader vid egen uppsägning eller 90 arbetsdagars sjukskrivning. Behöver man hämta sig som du behöver kan månaderna ticka på rätt snabbt och dessutom hinner du kanske få ett nytt jobb under tiden.

• Anonym (knäckt)
    elle9 skrev 2014-12-03 12:33:53 följande:

Ring din a- kassa och kolla var som gäller. Aea som jag har, kör antingen karens i tre månader vid egen uppsägning eller 90 arbetsdagars sjukskrivning. Behöver man hämta sig som du behöver kan månaderna ticka på rätt snabbt och dessutom hinner du kanske få ett nytt jobb under tiden.

Jag förstår inte riktigt hur du menar nu? Är det inte FK som måste okeja sjukskrivning?

Nu har jag räknat lite: om jag sjukskriver mig själv en vecka, sedan tar föräldraledigt eller komp en dag och sen sjukskriver mig igen en vecka och fortsätter så uppsägningstiden ut - får man göra så?
  • elle9

Hur du försörjer dig fram till att du kan få a-kassa, skiter a- kassan i.

En sjukskrivning är något mellan dig, din läkare på tex vårdcentralen och Försäkringskassan.

Gör du manövern ovan kommer din arbetsgivare att vilja se ett läkarintyg och de flesta arbetsgivare har regler kring hur lång förvarning de vill ha på uttag av föräldradagar.

• Johanna Rahkola

Hej känner exakt samma sak som du trodde jag va ensam om det och har faktiskt inte pratat med någon om det.

Hur har det gått för dig?

Mvh Johanna.

• Anonym (knäckt)
    Johanna Rahkola skrev 2017-08-30 11:26:02 följande:

Hej känner exakt samma sak som du trodde jag va ensam om det och har faktiskt inte pratat med någon om det.

Hur har det gått för dig?

Mvh Johanna.

Hej!

Jag tog tjänstledigt i ett halvår och sade under den tiden upp mig. Det har gått två år och jag är ännu inte riktigt tillbaka på banan. Söker fortfarande jobb men kommer allt längre från min utbildning tidsmässigt varför jag överväger att skola om mig till något bristyrke.

Dras fortfarande med dåligt självförtroende och låg självkänsla i kombination med att inte kunna lita på mig själv vare sig privat eller på mina vid behovs-jobb. Men jag håller tummarna för att det blir bättre.

Ångrar inte en sekund att jag sade upp mig. Det här berget var fullt tillräckligt...
  • M1rella
    Anonym (knäckt) skrev 2014-12-03 12:27:02 följande:

Ja. Det är ju säga upp mig jag vill. Men jag klarar inte av att sitta där i tre månader till. Jag känner mig så oduglig, inkompetent, värdelös, obetydlig, liten, marginaliserad osv på jobbet. Jag klarar inte den känslan längre. Den bryter ner mig. Och ju mer nerbruten jag blir, desto svårare är det att söka jobb. För söker gör jag och har gjort sedan jag fick den här tjänsten.

På ett sätt känns det mer ok att inte säga upp mig och vara där - då har jag inte gjort ngt fel och behöver inte förklara och motivera för chefen varför jag säger upp mig. Jag skäms så mycket över att vara jag.

Så jag måste fixa en sjukskrivning på något sätt. Men jag vet inte hur.

Det går att att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden. Alt att i början enbart sitta av tiden och sedan faktiskt bli arbetsbefriad av sin chef.
  • Anonym (me)

Hoppas att det ordnar sig för er

Svar på tråden Sjukskriven under uppsägningstid?