• Tom Araya

Vem står för kläder vid varannan helg?

Littlemickis skrev 2014-11-30 12:42:21 följande:

Har en styvdotter på 7 år och en egen son på 5. Styvdottern bor hos oss var annan helg och vi betalar underhåll till modern. Mamman är väldigt svår å kräver mer pengar hela tiden. Trots underhåll+hela barnbidraget får hon nästan inga kläder. Nu har hon dessutom sagt att vi får stå för kläder när hon kommer hit! Hon kommer i det hon har på sej.....

Självklart står vi för allt hon har hos oss men att vi ska måsta börja köpa kläder som vi redan anser att vi är med å betalar i underhållet känns inte ok. Spec. när mamman tar pengarna vi betalar till sej själv!!! Vi vet inte vad vi ska ta oss till! Flickan blir ju lidande men det känns som att vi bara ger mer och mer pengar till mamman om vi ska köpa kläder å annat hon alltid saknar! Vart kan man vända sej, någon som vet? Kläderna vi köper blir ju använda så lite, hinner ju växa ur dom!

Säg att ni köper alla kläder och dra av det från underhållet eftersom mamman uppenbarligen inte klarar att sköta det och om hon inte skickar med kläder så dra av ännu mer.

Det är som du säger, helt meningslöst och slöseri att ha kläder som bara används hos er. Flickan ska ha allt hon behöver hos sin mamma och få med sig det hon behöver ha över helgen.
  • Tom Araya
    viseversa skrev 2014-11-30 13:22:21 följande:

Alltså seriöst, är det hela världen om ni måste köpa två tröjor och två par byxor extra? Ytterkläder antar jag hon har på sig när hon kommer?! det är inte barnets fel att mamman har problem. Men NI kan väl i alla fall bege er vuxet? För hennes skull. Jösses

Det kommer inte alltid att fungera så, så det är lika bra att lära morsan göra rätt på en gång istället.
  • Tom Araya
    PrinsessanLeia skrev 2014-12-16 22:33:09 följande:

F ö känns det väldigt bittert att gnälla över att ens barn eller ens sambos barn kostar pengar. Visst finns det de som vänder på varenda krona både en och två gånger men de allra flesta förÄldrar gör inte det och ett barns absolut mest grundläggane behov är trygghet och kärlek följt av mat, kläder och fritid. Eget rum såvida man har en egen vrå o ett rum kommer ganska långt ned på behovslistan för ett yngre barn.

Det är väl inte vad tråden handlar om!? Obestämd
  • Tom Araya
    Litet My skrev 2014-12-16 23:57:59 följande:
    Japp, såna saker. Här krävs det även skridskor (för 2 gånger), man trycker på om frukt varje dag och annat. För vår del spelar det ingen roll men vet många som tycker det blir för mycket, exempelvis var det förra året flertal föräldrar som höll barnen hemma vid luciafirandet för de hade inte råd att ordna Luciakläder. En helt annan diskussion men väl så viktig.

Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag är själv uppväxt med ekonomiska förhållanden där lucia-kläder hade kunnat bli ett problem....jag gick aldrig något lucia-tåg och jag kände inte att det var ett måste jag missade. Inte behövde jag stanna hemma för det. Det måste ju vara några som ser på ett uppträdande också...

• Tom Araya
    Litet My skrev 2014-12-17 01:13:51 följande:
    Absolut, dessutom har de luciafirandet ute på sonens skola så en röd luva räcker eftersom barnen ändå har jacka över (10 kr på Nilles). Det var dock då jag fick berättat för mig då jag var lite sur över att de tagit bort luciafirandet och ersatt det med "julkör". Kan dock tänka mig att det gör ont i de barn som verkligen velat lussa att bara få titta på, på sonens skola är luciatåget med tillhörande lussefest årets höjdpunkt.
    Det var ju frivilligt och jag vill minnas att många löste behov av kläder och attiraljer genom lån. Vissa grejer, bl.a. till pepparkaksgubbarna fanns på skolan.

Fr.o.m. mellanstadiet har jag för mig att man i första hand rekryterade frivilliga ur skolkören då sång och övningstillfällen blev allt viktigare.

Jag får känslan av att det är en "alla-ska-vara-med"-attityd idag, som jag inte ser varken nödvändig eller alltid så positiv.

Ursäkta mig om jag halkade lite OT nu...
  • Tom Araya
    Brumma skrev 2014-12-17 07:35:18 följande:
    Förlåt att jag hänger på och är lite mer OT, men det där med frivilligt är ju bara blaj..

Det ÄR inte frivilligt att välja bort luciatåg, skridskoåkning, frukt osv när man gör det för att man vet att mamma eller pappa inte har råd. Lever man med den vardagen så är det ett hån att kalla ngt sådant frivilligt.. det skapar bara klyftor och utanförskap. Det kan vara verkligt frivilligt om möjligheten att vara med är lika för alla - dvs att det inte hänger på att det kostar ngt.

Tillbaka till ämnet ;)
    Fast när man själv ser det som frivilligt, jag anmäler mig till detta för att jag vill, då kommer också en drivkraft att lösa problemen på ett annat sätt och man löste det (exempelvis genom lån). Jag tror inte det gör det på samma sätt idag, för att det inte är lika frivilligt.
  • Tom Araya
    Brumma skrev 2014-12-17 17:44:26 följande:
    Fast alla HAR inte ngn att låna ifrån... Sedan gäller det inte bara lucia. Det är så oändligt mkt mer och även om varje grej är "bara en tjuga" så blir det ganskany i slutänden - speciellt för den som inte har.

Men nu har vi varit nog OT ;)
    Det lånades kors och tvärs även i klassen (förutom släkt och vänner). Jag tror det var få föräldrar som hade ställt upp och köpt hela utstyrseln ny enbart för detta tillfälle.
    Jag förstår fortfarande inte problemet, så länge det är något man inte måste vara med på.
Svar på tråden Vem står för kläder vid varannan helg?