• BengtH

Kvinnors låga sexlust skapar frustration hos männen

Min fru sen 16 år trivs ganska bra med livet. Hon jobbar på förskola, hemma tycker hon om att umgås med barnen, baka och laga mat, hålla på med inredning, titta på tv-serier och spela bingo på nätet.

Vårt liv hade kunnat vara perfekt om det inte vore för det där ordet på tre bokstäver, just det..sex. Det ordet är något hon ogärna tar i sin mun. Sex är något man gör i det tysta nån gång ibland, vilket nu för tiden handlar om månadsvis. Det finns så mycket annat som hon hellre ägnar sin tid åt. 

Jag framstår som nån slags sexgalning bara för att jag vill ha samlag en gång i veckan. Jag har försiktigt påtalat mitt sexbehov, men får till svar att det aldrig finns tid. Det är så mycket viktigare med städning, sitta vid spegeln, långa sovmorgnar, natta barnen (snart tonåringar) 

Detta gör att frustrationen inom mig bara växer. Hon tycker inte att sex är viktigt, det saknar prioritet, det är nåt som tar upp tid. Jag reagerar genom att bli sur, sluter mig själv inombords och kopplar bort henne mentalt.

Efter någon vecka av konflikter, hon vet innerst inne varför jag blir sur, men låtsas som om hon inte gör det, så kommer det fram att bristen sex är orsaken till osämjan. Då kan hon försiktigt småle och säga "jasså vill du ha sex" och sen säga ok, då kan vi ha sex i helgen. 

Det beteendet gör mig ännu mer irriterad. Hon har inget behov av sex, men kan tänka sig att ställa upp för min skull, från hennes synvinkel så anser hon sig ha ett behov av sex ibland, men jag ser det behovet som så mikroskopiskt lite att det inte ens räknas. 

Ibland har jag god lust att leta sex nån annanstans. 

• Svar på tråden Kvinnors låga sexlust skapar frustration hos männen
  • Anders 386

Förstår dig. Har lite samma läge, men det har blivit bättre med åren.
    Det kanske är så att din fru egentligen uppskattar sex? - men hon är så van vid att det alltid finns till hands så hon inte själv inser hur viktigt det är.
    Man finner sina roller med åren - och följden blir att man tar så mycket för givet och förstår därför inte att uppskatta det man får. 
    (Jag tar alltid för givet att min fru ska fixa maten och sköta all social planering. Och min fru tar för givet att jag är kåt på henne och att jag älskar att ge henne sex.)
    Du kanske skulle börja att visa henne bättre uppskattning för vad hon gör i hemmet??  Det kanske kan lösa en del knutar?? Berömmer du henne för matlagningen tex??

• Anonym (hmm)

Innan du tittar efter andra utvägar kanske du borde påtala det här "mindre försiktigt" för din fru. Att det faktiskt är ett problem för dig. Håller även med om att vardagens aktiviteter blir en vana och att behovet lätt glöms bort med den. 

Ta ett riktigt samtal med din fru. Tänd gnistan på nytt! Föreslå exempelvis att ni ska prova på ditt sätt en månad och sen får hon se vad hon tycker om det. Lycka till!

• virrisen

Vadå "kvinnors" ?

Dra inte alla över en kam, jag vill ha mer och vildare sex än min sambo (trots småbarn och tid/sömnbrist). Och seriöst, hur mycket "tid" handlar det om???

Jag är av uppfattningen att all sex är bättre än ingen och 10-15 minuter med sambon är ALLTID mer värt än 10-15 min tv, Facebook, diskning... För att det är skönt och man mår bra efter, så enkelt är det ju!

MEN om man har sex för sällan glömmer man det och tror att man kan pyssla med annat lika gärna...

Min sambo gillar också sex egentligen, han hat bara blivit lite lat och jag lite less på att alltid ta initiativ...

• Anonym (hopplöst)

Gud så jag känner igen mig, man blir sur och sluter sig och då plötsligt får man någon så kallad "ställa upp" sex som man irreterar sig på att man godtar, utan glöd eller upphetsning :/

• Robert 832
    Tror efter att ha läst på lite att män med låg sexlust i lika hög grad frustrerar kvinnor med hög sexlust. Ingetdera av könen existerar för den andres skull utan är sex så viktigt att det inte går att bygga en hållar relation på får man antingen bryta eller hitta en annan lösning.

Finns ingen vits i att klaga på tillgången till sex utan bara se till att ändra situationen för ingen kommer göra det åt en.
  • Anonym (Been there)

Been there...

Jättesvår situation, det låser sig lätt för båda.

Ett gott tips är att prat med henne i lugn ton och fråga hur HON ser på ert kärleksliv och hur HON vill ha det.

Just det, fokusera på hennes känslor och önskemål en stund.

Bollar hon tillbaka till dig så får du väl säga att du älskar henne (vilket jag förutsätter du gör) och längtar efter närhet till henne. Men förstår att du nog varit för pushig. Och i ställer vill lyssna på henne och hennes önskan.

Det är nog en bra start! :)

Sen kanske ni ska ta en kväll i veckan när ni bara ägnar er åt varann. Laga mat ihop! Prata! Drick lite vin! Ha trevligt! Och ta sen saker som de kommer, stressa/pressa inte.

:)

Lycka till broder!

(För sextjat det kommer man ingenvart med som bekant.)

• MrFlex

Detta mönster verkar återspeglas i mängder av förhållanden. Har hört väldigt många av mina vänner klaga över samma sak och jag har själv upplevt detta. Kvinnans sexlust och sexuella beteende ändras radikalt under förhållandet, alltid till det sämre.

Jag är övertygad om att detta till stor del beror på det primitiva i kvinnlig sexlust. Det som driver kvinnlig åtrå är det okända, det mystiska, det spännande osv. I ett  långt förhållande hamnar detta ofta i konflikt med det som driver kärlek dvs trygghet, tillit och känslan av samhörighet.

Mystiken försvinner, tryggheten tar över kvinnans råa sexuella attraktion mot mannen minskar. När attraktionen minskar så ändras det sexuella beteendet till att bara tillfredsställa det grundläggande sexbehovet, vilket i många fall är ganska blygsamt.

Detta yttrar sig nästan alltid på följande sätt:
    1. Kvinnan slutar ta initiativ till sex
    2. Kvinnan blir svårare att förföra
    3. Sexfrekvensen minskar
    4. Sexet blir mer trivialt

Det är nog svårt att göra något åt detta. I vissa fall har jag bevittnat att kvinnans sexuella lust åter väcks till liv när tryggheten ruckas.

• guchi
    MrFlex skrev 2014-12-01 10:59:12 följande:

Detta mönster verkar återspeglas i mängder av förhållanden. Har hört väldigt många av mina vänner klaga över samma sak och jag har själv upplevt detta. Kvinnans sexlust och sexuella beteende ändras radikalt under förhållandet, alltid till det sämre.

Jag är övertygad om att detta till stor del beror på det primitiva i kvinnlig sexlust. Det som driver kvinnlig åtrå är det okända, det mystiska, det spännande osv. I ett  långt förhållande hamnar detta ofta i konflikt med det som driver kärlek dvs trygghet, tillit och känslan av samhörighet.

Mystiken försvinner, tryggheten tar över kvinnans råa sexuella attraktion mot mannen minskar. När attraktionen minskar så ändras det sexuella beteendet till att bara tillfredsställa det grundläggande sexbehovet, vilket i många fall är ganska blygsamt.

Detta yttrar sig nästan alltid på följande sätt:
    1. Kvinnan slutar ta initiativ till sex
    2. Kvinnan blir svårare att förföra
    3. Sexfrekvensen minskar
    4. Sexet blir mer trivialt

Det är nog svårt att göra något åt detta. I vissa fall har jag bevittnat att kvinnans sexuella lust åter väcks till liv när tryggheten ruckas.

Jag håller inte med dig, det handlar mer om vad man har för relation till sex som individ.
  • MaryM

När man känner sig pressad av mannen att ha sex, genom att han beter sig som ett surt arsle när vi inte haft sex på länge, då blir det lätt att man börjar ställa upp ja. Och då börjar kvinnan känna att sex är en jävla jobbig hushållsuppgift. Och tappar sin lust helt (i alla fall till mannen där hemma).

Vad jag lärt mig: ALDRIG mer ställa upp på sex. Saknas lusten så är det nåt fel! Och då ska man prata om det och inte börja behandla mannen som ett jobbigt barn som behöver få lite sex då och då.

Sen tips till männen eller frågor:

1. Är du en riktigt bra älskare? Osjälvisk, omtänksam, ger mycket, ser till att hon njuter? Tar dig TID? Med exet var det mycket "ooooh nu ska vi äntligen knulla och hon är lite tänd också.. in med den snabbt för jag är så KÅT". Fast han VISSTE att jag älskade att bli retad, att han smekte mig över hela kropppen lätt, lätt, retades, drog ut på det. Men nä, när jag påtalade detta, att min lust inte helt hinner blomma ut innan vi ska knulla så blev han sur och tyckte att jag dikterade sexlivet. Jag gav upp och gick tillbaka till att ställa upp och använda glidmedel.

2. Tjata ALDRIG om sex och sura inte som en jävla småpojke om du inte får nåt. Surheten är SJUKT avtändande. Var ditt bästa, charmiga jag i stället. Ge henne massage och säg "det blir inget sex ikväll, jag vill bara att du ska njuta och jag vill känna närhet till dig". Blir hon kåt så låt henne verkligen övertala dig till sex i så fall, du ska hålla dig passiv.

3. Börja göra mer hushållsarbete, fundera på om ni verkligen är 100% jämställda. Att er arbetsfördelning är rättvis. Jag tycker det är rättvist att båda har lika mycket fritid. Är det så hos er? Annars kan jag lova att hon sväljer en massa irritation varje dag och det är inte sexigt.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden Kvinnors låga sexlust skapar frustration hos männen