lax och gravid?
Hur var det med lax när man va gravid? Köpte precis massa lax o kom på sen att man kanske inte ska äta det eller hur var det nu? Snälla hjälp :)
Hur var det med lax när man va gravid? Köpte precis massa lax o kom på sen att man kanske inte ska äta det eller hur var det nu? Snälla hjälp :)
Vilken typ av lax?
Antar att du tänker på gravad/rökt lax? Det funkar bra, sålänge den är nyförpackad. Vilket iofs kan vara svårt att veta helt säkert ;) Är du osäker så frys den i tre dygn så försvinner ev. bakterier ändå!
Listeria dör inte av frysning tyvärr. Så det säkraste är att endast äta tillagad eller helt färsk lax, inte vakuumförpackad.
Lax från insjöar och Östersjön ska också undvikas pga miljögifter. Lax från Atlanten eller odlingar går bra.
Hm oj jag köper alltid frys lax såna som är portions förpackade.
Listeria dör inte av frysning tyvärr. Så det säkraste är att endast äta tillagad eller helt färsk lax, inte vakuumförpackad.
Hm oj jag köper alltid frys lax såna som är portions förpackade.
Får inte äta nån lax över huvudtaget.. Barnmorskans rekommendationer. Inga större fiskar heller. Men har märkt att rekommendationer varierar från lands ill land, själv bor jag i Spanien.
Det är ju olika lämpligt beroende på vilket land man bor i, var fisken fiskas och även här i Sverige kan det skilja sig pga transportsträckor, så det är inte konstigt att många får olika besked.
Jag äter lax med god aptit, och även sushi. Min barnmorska tycker det är helt ok, bara man har koll på så att den är nygjord och frusen i tre dagar innan. När jag gör egen köper jag alltid odlad lax och fryser. Då är det minst risk för smitta från parasiter och bakterier.