• Nelson

Symtom vid utmattningssyndromoch ångest

Hej! Vilka fysiska symtom har ni som har utmattningssyndrom och ångest? Jag har all världens symtom! Allt från ont i magen domningar i ansiktet spänd i nacke och axlar och även i övriga kroppen. Tungan och gomen svider. Jag har blivit hypokondriker, har aldrig tidigare oroat mig för min hälsa. Jag tror verkligen att jag håller på att bli galen. Nån som känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 00:09
    Tack alla! Jag försöker verkligen att tänka positivt . Egentligen förstår jag ju att jag inte är dödligt sjuk, men det är som förnuftet försvinner och tankarna på sjukdomarna tar över förnuftet. Det är som om det är impulser som man inte riktigt kan påverka. Det är i just dessa tillfällen jag tror att jag håller på att bli galen. Om ni vill kan ni gärna berätta mer om hur ni mår och hur ni hanterar dessa tillfällen. Min känsla är att man känner sig väldigt ensam om detta men jag har förstått att vi är ganska många som brottas med samma typ av problem. kanske kan vi hjälpa varandra med vår olika erfarenheter.

• Svar på tråden Symtom vid utmattningssyndromoch ångest
  • Gravidmedtvillingar1985

Jag var sjukskriven i Juni just för utmattningssyndrom. Mina fysiska besvär var bla hjärtklappning, yrsel, magkatarr, ljud -och ljuskänslighet, tryck i huvud och ögon, kunde se suddigt ibland och få "blackouter", sov dåligt och oroligt, minnesförlust... listan blev ganska lång med besvären! Men kort efter sjukskrivning och mycket vila försvann alla dessa symptom! =)

• Redmilk

Hej!

Jag är just nu sjukskriven på grund av ångest/utmattning

Jag kan fungera hyfsat normalt några dagar men sedan bryts lugnet av ångestattacker.

När jag får attackerna så kallsvettas jag, får yrsel, hjärtklappning, fryser, skakar, blir toanödig, svårt att andas mm.

När jag har de lugnare dagarna så är jag ändå alltid yr, en konstant yrsel och orolig i magen, känslan kan beskrivas som fjärilar i magen.

Min tunga är torr och jag har rätt mkt problem med munnen, som torrhet och blåsor.

Har varit sjukskriven en månad nu...ska tillbaka till jobbet om ca en vecka men jag är fortfarande sjuk.

• Babybear

Jag har mått dåligt nästan varje dag i 1,5 månad nu. Går runt med ett ständigt tryck mot halsen. Känner att jag kan andas men känns som att jag får minimalt med syre. Är dålig i magen, kan kännas som att ansiktet domnar, kan kännas som jag sträckt halsen, kan få ont i öron och käke. Är extra trött och tycker vardagliga saker blir jobbigare och jobbigare. Har vart hos läkaren flera vändor och väntar nu på en psykologtid....

• Babybear

Oroar mig också välidigt mycket att det inte bara beror på ångesten, att det är en sjukdom läkraren inte upptäckt. Men då försöker jag tänka att jag fått attacker så jag tror jag skulle dö, men jag alltid tagit mig igenom dem. Då kan jag ju inte dö av symptom som bara hänger över mig dag in och dag ut utan att bryta ut till en attack.

• Babybear

Och jag känner igen mig i att man tror att man ska bli galen. Ibland känns det som att man ska balla ur, att man ska börja höra tjut i öronen, börja skrika och sättas in på psyket. Men man blir inte galen av ångest. Det är bara att andas, tänka på att det inte är något farligt, att man inte blir galen..... och lösa det som skapar ångesten. Ångesten finns där för att skydda oss! inte skada oss! även om det kan kännas så! 

• Christabel81

Jag upplevde ofta panikångestattacker (svårt att få luft) vid de mest otippade situationer, ofta då allt var lugnt igen efter stress. Hade även hjärtklappning dagligen, det pulserade i huvudet, blackouts då jag t.ex. inte kunde ta till mig vad som stod på ett papper. Orkeslöshet, orkade inte hålla tråden i samtal, orkade inte umgås, orkade inte läsa en bok på 2 år. 
    Hoppas du blir bättre snart.

Svar på tråden Symtom vid utmattningssyndromoch ångest