Inlägg från: Millan101 |Visa alla inlägg
  • Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Millan101

Tycker det är en fråga som man borde kunna diskutera, Det är väl en fråga om uppfostran ?,,,, och hur man ska bemöta det. Har inte sagt att du som invandrare ska ta hand om dina barn på ett speciellt sätt, men att vara närvarande med sina barn borde vara en självklarhet varifrån man än kommer. Kan inte förstå varför man annars skaffar barn. 

Varför är detta en fråga som inte får tas upp här ?

• Millan101

Kallade det vad du vill, spy galla ??? om folk inte kan ta ansvar så tycker jag att det är i sin full rätt att föra en dialog om ämnet,,,,,

Det är nog bara som vanligt i detta land att så fort man tar upp en fråga som rör någon som inte är svensk så är man provoserande eller rasist,,,, 

Riktigt tråkigt men är inte förvånad !

• Millan101

Håller med dig,,, det är lika illa, men i den skola och på det dagiset som jag har mina barn på har vi inte det problemet. 

Och jag vill bara säga innan folk dömer för hårt bara för att jag tar upp denna hemska fråga :),,,
    så har jag och min familj lagt en hel del tid på invandrarna i min närhet. Jag har hämtat och lämnat så fort det har varit kalas, mm. Lämnat kläder och hjälpt till med översättningar mmm.mmm har hjälp till i badhuset när barnen är där själva, Bjudit dom på lunch då dom är där själva utan vare sig pengar eller mat med sig. Sen lämnar man barnen hemma och då sitter pappan i familjen och röker som en galning men att skicka med sin son 20 kr går inte, :(,,,, ja jag blir arg,, tycker det är så frusterande.

Kalla mig vad ni vill !!!

• Millan101

Ja så kan man ju tänka, Donum, men vad innebär detta med barn utan gränser för framtiden. Det blir ju konsekvenser av detta som påverkar oss alla i slutändan.

Tycker det är rätt hemskt när man kan bagatellisera det som om det inte är ett problem.

• Millan101

Så du tycker att skaffa barn, gärna många och sen låt dom göra vad dom vill så får vi nog ett bra samhälle ?

• Millan101

Vet inte om jag har varit så otydlig, så att du verkligen tror att det bara handlar om kakförsäljning ?

Är väl kanske mer en fråga om arrangemang från föräldrar, vilket även innebär kakförsäljning. Många av dessa barn har inga regler och sköter sig så gott som själva. Vad tror du händer när dom växer upp om ingen hjälper till med att visa vad som är rätt och fel ?

En andra fråga är väl hur man kan räkna med att andra tar hand om sina barn. Tycker du verkligen att en 5 åring borde vara i badhuset med sin 7 åriga syster själv ? 

Vem ska ta hand om dom ?????

• Millan101

Nej jag riktar mig inte till nyanlända flyktingar, utan ville veta precis som jag frågade i TS, är det så här i fler kommuner ?

Vi har tolkar och många av dessa barn är väldigt duktiga på svenska så dom kan översätta till sina föräldrar. Jag har även varit och lämnat hjälmar till flera familjer så att deras barn kan använda.... Jag har försökt.

Men har verkligen kommit till slutsatsen att många av dessa föräldrar till fullo förlitar sig på att andra ska ta hand om deras barn.. Vilket jag tycker är ett stort problem och jag tror verkligen att vi kommer att få se konsekvenser att detta i framtiden.
    Sen kan man förlöjliga det hela med att trycka på kakbak. Vilket bara visar hur mycket man stoppar huvudet i sanden... Eller inte ser problemen. 

• Millan101
    Jag har verkligen så svårt att förstå hur man kan bli så upprörd över att man på något sätt kritiserar en invandrare. 
     Tanken var att kunna föra en diskussion om ämnet inte att spy galla på någon. Som jag har skrivit innan så är detta så klart ett problem bland säkert en massa svenska barn. Men både i min uppväxt då mina föräldrar har arbetat som jourfamilj åt en massa invandrar barn och även nu i min närhet så har jag verkligen upplevt detta som jag beskriver och tycker att det bör tas upp. Jag tror verkligen att det kan komma att bli ett problem i framtiden,,, 
    Men det kanske bara är jag :),,,,, 
    Frågan är väl hur man gör för att få det att fungera, och som någon skrev att jag bor på ett konstigt ställe... Då antar jag att det fungerar bättre i era kommuner än i våran. Det är ju kul att höra och det vore ju bra om man kan ta del av hur man gjort för att komma dit. Borde kanske bli ett bättre samarbete mellan kommunerna. 
    Och du som tycker att jag pekar ut dig för att vara en dålig förälder..... löjligt !!!
  • Millan101

Tack Anonym Bella,,,läxhjälp där föräldrar kan deltaga var ett bra förslag som ska föras vidare till kommun ledningen.

Kan kanske vara tolk där med så att dom även kan få sina skollappar mm. översatta.

:),,,,

Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn