• Donum

Invandrare ta hand om era barn

Jag tänker ibland på hur otroligt byråkratiskt och välorganiserat Sverige är när vi upprörs över sådant som TS tar upp. Det är absolut en del av charmen med Sverige, men oförmågan att se att just vårt sätt att organisera samhället är rätt udda i jämförelse med resten av världen påminner mig om hur styrda vi är. Skrattande
    I vilket annat land kan man få alla att byta till högertrafik samtidigt, utan incidenter?
    I vilket annat land skulle en myndighet rekommendera antal brödskivor man bör äta varje dag och dessutom få gehör för det?
    I vilket annat land är gemensam tvättstuga föremål för allvarliga konflikter, men pappersvägen, för att låta bli att ta ut svängarna inför verkliga människor?

Jag älskar det samtidigt som jag måste le åt hur insnöade vi är. Skrattande

• Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:03:54 följande:

Ja så kan man ju tänka, Donum, men vad innebär detta med barn utan gränser för framtiden. Det blir ju konsekvenser av detta som påverkar oss alla i slutändan.

Tycker det är rätt hemskt när man kan bagatellisera det som om det inte är ett problem.

Jadu, hur går det för barn i de övriga 245 länderna i världen? Flört

Du tycker att det är ett problem för att du trivs med konformitet och likriktighet. Jag tycker inte att det är ett problem för att jag gillar att människor inte är likadana. Jag tycker att det är utvecklande att tvingas tänka på hur annorlunda man kan tänka om olika saker. 
  • Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:23:11 följande:

Så du tycker att skaffa barn, gärna många och sen låt dom göra vad dom vill så får vi nog ett bra samhälle ?

Jag tycker att det finns otroligt mycket värre saker att uppröras över i samhället än kakförsäljning, bakning och klassresor.
  • Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:37:56 följande:

Vet inte om jag har varit så otydlig, så att du verkligen tror att det bara handlar om kakförsäljning ?

Är väl kanske mer en fråga om arrangemang från föräldrar, vilket även innebär kakförsäljning. Många av dessa barn har inga regler och sköter sig så gott som själva. Vad tror du händer när dom växer upp om ingen hjälper till med att visa vad som är rätt och fel ?

En andra fråga är väl hur man kan räkna med att andra tar hand om sina barn. Tycker du verkligen att en 5 åring borde vara i badhuset med sin 7 åriga syster själv ? 

Vem ska ta hand om dom ?????

Och då frågar jag igen - hur går det för barn i de 245 av världens övriga länder?

Hur gick det för oss som inte är uppvuxna med krav på cykelhjälm?
    Eller för oss som "släpptes ut" i det fria och blev inkallade lagom till middag?
    Och det, Gud förbjude, inte fanns mobiltelefoner, utan vi kunde vara ute och leka precis hur som helst utan att någon visste exakt var vi var?
    Gick det väldigt illa för oss?

• Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:58:20 följande:

Sen kan man förlöjliga det hela med att trycka på kakbak. Vilket bara visar hur mycket man stoppar huvudet i sanden... Eller inte ser problemen. 

Eller så visar det hur futtig världsbild man har när man upprörs över sådana triviala saker. 
  • Donum
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 12:22:09 följande:
    Jag tycker inte att man kan slå undan det här problemet med att det handlar om "byråkratiska Sverige" och hur kan det funka i 245 andra länder.
    Nu är vi ändå här och då är det uppbyggt på ett visst sätt. Jag skulle väl aldrig flytta ner till typ Tyskland och börja köra mitt eget race, då fick jag väl rätta in mig i ledet och ta reda på hur saker och ting funkar där.
    Jag tycker att det är relevant med lite perspektiv på tillvaron när man påstår att detta åstadkommer ett stort samhällsproblem. Det är lite väl mycket höga hästar här när man är oförmögen att se andra sätt att hantera tillvaron än just den "svenska", vad det nu är. För, som sagt, det blev rätt bra folk av 70-talisterna också som inte alls är uppvuxna med så strikta ramar och regler och, Gud förbjude, inte ens hade cykelhjälm på sig.
  • Donum
    Ascendere skrev 2014-12-02 16:16:54 följande:

Tycker du också det är futtigt att bli upprörd över "trivialiteter" som skenande kriminalitet, kraftigt sjunkande skolresultat, ökande utanförskap, stigande arbetslöshet, krav på särbehandling på grund av religion, krav på minskad yttrandefrihet, ökande kostnader för samhället osv osv? 

Eller vad är det OK att bli upprörd över enligt dig?

Nu har jag inte länkat några siffror till ovanstående exempel, men både du och jag vet ju lika väl att de finns och ungefär vad de säger, eller hur?

Att uppröras över kriminalitet eller sjunkande skolresultat i samhället är klart vettigare än att gnälla över bullbak.
  • Donum
    Anonym (Ebba) skrev 2014-12-02 16:23:13 följande:
    Det är absolut relevant och jag kör inga höga hästar. Jag är inte oförmögen till något. Men faktum är att vi svenskar är rätt fega av oss. Det är väldigt mycket "oj förlåt mig" och man vill inte göra fel. Vi ber hellre om ursäkt än att ta för oss. Det är nog väldigt få av oss som skulle komma till ett nytt land och börja kräva saker/inte försöka anpassa oss.
    Jag är inte alls så säker på det, du. Just när det kommer till samhällsorganisation tycker jag att svenskar är duktiga på att tala om för andra på vilket sätt just vårt sätt att leva är optimalt, till skillnad från alla andras. Som i TS ungefär. ;)

(Jag syftade på TS som oförmögen med höga hästar). 
Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn