• Millan101

Invandrare ta hand om era barn

Jag har 3 barn i åldrarna 5, 8 och 10 år. Jag bor i en ganska liten kommun, som på senare år haft väldigt hög invandring, mest muslimska syrianer. Med denna ökade invandring så har det kommit en hel del problem. Min undran är hur dom kan skaffa så många barn och sen inte ta hand om dom ? 5 åringar går själva till dagis, cyklar hej villt utan hjälm. När det tex är kakförsälning, bakning mm i skolan så dyker det aldrig upp någon  med utländsk bakgrund, men när väl resan ska åkas på då är dom där. Inga föräldrar på klassmöten. Barnen går till badhuset själv så personalen får jobba som galningar med alla barn som inte kan simma men är där utan föräldrar.mm,mm,mm,mm

Är det bara så här i våran kommun..... 

En som håller på att bli riktigt sur.....

• Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn
  • Millan101

Håller med dig,,, det är lika illa, men i den skola och på det dagiset som jag har mina barn på har vi inte det problemet. 

Och jag vill bara säga innan folk dömer för hårt bara för att jag tar upp denna hemska fråga :),,,
    så har jag och min familj lagt en hel del tid på invandrarna i min närhet. Jag har hämtat och lämnat så fort det har varit kalas, mm. Lämnat kläder och hjälpt till med översättningar mmm.mmm har hjälp till i badhuset när barnen är där själva, Bjudit dom på lunch då dom är där själva utan vare sig pengar eller mat med sig. Sen lämnar man barnen hemma och då sitter pappan i familjen och röker som en galning men att skicka med sin son 20 kr går inte, :(,,,, ja jag blir arg,, tycker det är så frusterande.

Kalla mig vad ni vill !!!

• Donum

Jag tänker ibland på hur otroligt byråkratiskt och välorganiserat Sverige är när vi upprörs över sådant som TS tar upp. Det är absolut en del av charmen med Sverige, men oförmågan att se att just vårt sätt att organisera samhället är rätt udda i jämförelse med resten av världen påminner mig om hur styrda vi är. Skrattande
    I vilket annat land kan man få alla att byta till högertrafik samtidigt, utan incidenter?
    I vilket annat land skulle en myndighet rekommendera antal brödskivor man bör äta varje dag och dessutom få gehör för det?
    I vilket annat land är gemensam tvättstuga föremål för allvarliga konflikter, men pappersvägen, för att låta bli att ta ut svängarna inför verkliga människor?

Jag älskar det samtidigt som jag måste le åt hur insnöade vi är. Skrattande

• Millan101

Ja så kan man ju tänka, Donum, men vad innebär detta med barn utan gränser för framtiden. Det blir ju konsekvenser av detta som påverkar oss alla i slutändan.

Tycker det är rätt hemskt när man kan bagatellisera det som om det inte är ett problem.

• Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:03:54 följande:

Ja så kan man ju tänka, Donum, men vad innebär detta med barn utan gränser för framtiden. Det blir ju konsekvenser av detta som påverkar oss alla i slutändan.

Tycker det är rätt hemskt när man kan bagatellisera det som om det inte är ett problem.

Jadu, hur går det för barn i de övriga 245 länderna i världen? Flört

Du tycker att det är ett problem för att du trivs med konformitet och likriktighet. Jag tycker inte att det är ett problem för att jag gillar att människor inte är likadana. Jag tycker att det är utvecklande att tvingas tänka på hur annorlunda man kan tänka om olika saker. 
  • Muslimsktjej

Syrian och syrier är inte samma sak. Du syftar antagligen på syrier, inte syrian.

Det var mest det jag ville skriva här.

• Millan101

Så du tycker att skaffa barn, gärna många och sen låt dom göra vad dom vill så får vi nog ett bra samhälle ?

• Donum
    Millan101 skrev 2014-12-02 11:23:11 följande:

Så du tycker att skaffa barn, gärna många och sen låt dom göra vad dom vill så får vi nog ett bra samhälle ?

Jag tycker att det finns otroligt mycket värre saker att uppröras över i samhället än kakförsäljning, bakning och klassresor.
  • Millan101

Vet inte om jag har varit så otydlig, så att du verkligen tror att det bara handlar om kakförsäljning ?

Är väl kanske mer en fråga om arrangemang från föräldrar, vilket även innebär kakförsäljning. Många av dessa barn har inga regler och sköter sig så gott som själva. Vad tror du händer när dom växer upp om ingen hjälper till med att visa vad som är rätt och fel ?

En andra fråga är väl hur man kan räkna med att andra tar hand om sina barn. Tycker du verkligen att en 5 åring borde vara i badhuset med sin 7 åriga syster själv ? 

Vem ska ta hand om dom ?????

• Zpree

Du skriver 'invandrare ta hand om era barn' och hänvisar till nyanlända flyktingar i ett forum där ingen nyanländ skulle gå in och läsa. Det är väl kommunen som brister i sin information till dom nyanlända. Det är inte lätt att själv komma underfund med vad som räknas som ok eller inte i ett främmande land. Dom kanske bedömer det som säkert för barnet att gå själv den biten till dagis. Och barnen cyklade antagligen utan hjälm i hemlandet. Sånt ändras när man får väl information om betydelsen av att använda hjälm. Detsamma gäller skolbaket. Har dom fått information om sånt på sitt språk? Det har inget att göra med om man tar hand om sina barn eller inte.

• Anonym (...,,)

Jag håller med dig TS. Till fullo! Och gällande kakbak så måste alla dra sitt strå till stacken.

Svar på tråden Invandrare ta hand om era barn