• Anonym (ts)

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Det rör sig om vuxna människor i vår familj.

En familj som vi för ett år sedan såg regelbundet, och med barn i dagis-åldern.

Sen hände nåt. Vi som alltid pratade med varandra på minst veckobasis. Slutade att ses.

De tog inte telefonen och skyller på dålig täckning.

Vi bestämde att ses. De kom aldrig och ringde inte.

Nu har vi försökt att hälsa på hos dem. Varje gång vi kommer fast vi har bestämt tidspunkt på förhand.

Så har de huset fullt med folk. Personer vi inte känner Alltid någon som har sovit över och ligger bakfull på soffan.

De har alltid något som de ska åka efter eller ordna.

Fast vi har bestämt att vi ska komma förbi på en kaffe så har de aldrig tid att sitta och prata.

Mannen i förhållandet har alltid varit "upptagen" med diverse projekt på helgerna då han jobbar på dagarna.

Kvinnan har kämpat med depression och blivit medicineras för detta.

Hon har varit den fasta punkten. Den man kunde lita på. Nu svingar hela tillvaron känns det som.

Det sista året har det hänt så mycket underligt.

1. De köpte hus utan lån. Och vi har hjälpt dem ekonomiskt flera gånger då de inte ens har haft pengar till hennes medicin.

Vi fick först veta det den dagen de flyttade in.

2. För två veckor sedan fick vi inbjudan till deras bröllop. Som ska hållas nästa vecka!

Jag ringde en gemensam bekant och pratade med denne om att jag tycker att blivit underliga.

Min första tanke är att kvinnan i förhållandet håller på att gå i väggen/ inte får sin medicin.

Men den bekante säger då att det florerar rykten om droger.

Jag har vuxit upp i en skyddad tillvaro och har aldrig konfronteras med personer på droger (vad jag vet i alla fall)

Vad fan ska jag göra?

Det är barn inblandade.

• Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?
  • Cipro
    Anonym (....) skrev 2014-12-02 10:27:13 följande:

Glöm inte att skriva att du baserar anmälan på rykten om droger.

För att de skulle ha kunnat vinna pengar är en omöjlighet....
    Att de har tagit avstånd av personliga skäl är en omöjlighet...

Menar du Ts att mamman också drogar eftersom hon är där om helgerna?

Rykten räcker gott för att väcka misstanke, vilket är vad som krävs för en anmälan. Som exempelvis vårdpersonal eller annan personal med anmälningsskyldighet hade detta varit ett solklart fall där utebliven orosanmälan kan vara orsak till lagbrott. Det är inte upp till den enskilde att utreda hur vida barnet är i fara eller inte. Det är dock upp till den enskilde att orosanmäla vid misstanke om att barn kan fara illa. Vad som sen är orsak till misstankarna är inte av betydelse.
  • Anonym (ts)

Konstig fråga kanske. Men: "hur är man om man tar droger"

Visst kan jag googla men det är lättare att relatera till om jag har lite iakttagelser från folk med erfarenhet.

Har skrivit en orosanmälan och postar den idag när jag är klar med jobbet.

(Saxat ur texten)

"Personerna har den senaste tiden uppvisat ett ovanligt beteende och omger sig med många olika personer i bostaden alla dagar i veckan." ...

"Enligt rykten ska de förekomma droger i hemmet. Dock är inget bekräftat eller noterat vid besök." ...

"Tidigare vardagsstruktur i hemmet förekommer inte de dagar besök i familjen har inträffat"

"Det förefaller ha uppståt något som tydligt har påverkat hur familjen trivs."

Jag försöker hålla mig så klinisk och utan personliga vinklar eller beskrivningar. Jag räknar ju med att de kommer att gå lov att läsa det här.

Skulle vilja ha mer av min upplevelse med. Men vill inte avslöja mig.

Fegt kanske. Men det är familj som sagt.

• Cipro
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 13:46:23 följande:

Visst kan jag googla men det är lättare att relatera till om jag har lite iakttagelser från folk med erfarenhet.

(Saxat ur texten)

"Personerna har den senaste tiden uppvisat ett ovanligt beteende och omger sig med många olika personer i bostaden alla dagar i veckan." ...

"Enligt rykten ska de förekomma droger i hemmet. Dock är inget bekräftat eller noterat vid besök." ...

"Tidigare vardagsstruktur i hemmet förekommer inte de dagar besök i familjen har inträffat"

Jag försöker hålla mig så klinisk och utan personliga vinklar eller beskrivningar. Jag räknar ju med att de kommer att gå lov att läsa det här.

Om du vill hålla dig helt anonym är det nog klokt att lämna personliga åsikter precis som du säger. Jag är inte säker på hur socialnämnden arbetar men jag tar för givet att den anmälde kommer få ta del av anmälan. Jag kan tyvärr inte svara på hur drogmissbrukare ter sig i hemmet, alldeles för dålig erfarenhet av detta.
  • Anonym (ts)

Tack Cipro för att du sakligt kommenterar och stöttar mig i det här.

• Anonym2245

Hur de beter sig i hemmet kan jag hjälpa till med då hag själv använt droger tidigare i livet.

Det beror ju på vilken drog de nyttjar. Men vanligast är väl amfetamin när det inte syns direkt utåt.

Då är man vaken flera dygn i streck och har olika projekt igång. Prylar över allt. Man kanske mekar med bilen, skruvar på elektronik, ritar/målar. Väldigt insnöat på det man gör.

Man brukar gå ned i vikt och se ganska tärd ut men kan skylla på att man inte sovit så bra.

Opiater (morfin, heroin) förstör mer så det syns ganska omgående då det är väldigt kostsamt. Folk som går på det ligger mest å sover och "softar". Dåligt med möbler å inga prylar för de har sålt allt typ...

Fråga om det är nått beteende du undrar över. Jag har håll på 10år förut och sett de mesta

• Anonym (**-)

Jag tror inte att något drastiskt kommer hända på grund av en anmälan, det måste in fler för att det ens ska bli ett samtal med familjen. Om det blir ett samtal ska det sedan tas ett beslut ifall en utredning ska inledas eller inte. Om det blir en utredning är det förmodligen samtal i första hand, om familjen hela tiden hävdar att inget är fel kan inte soc göra så mycket. Om något problem kommer fram baserar de utredningen på frivilliga insatser, d.v.s. familjen får själva välja om de vill ta emot hjälp eller inte. 

Du ska inte vara rädd för att göra anmälan med andra ord, den kommer inte vända upp och ner på familjen. Om det inte kommit in något alls från annat håll händer förmodligen ingenting. Om något kommit in från annat håll är det bara bra att det kommer in även från dig.

• Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 13:46:23 följande:

(Saxat ur texten)

Finns inget svar på denna fråga, utan att glömma att berätta om hur man blir på andra droger.
    Så finns inget generellt svar.

När man inte vill umgås längre, så gör en del exakt såhär.
    Försöker undvika och att visa att det fanns massa andra vänner, kan ju ha varit en pik till er.
    Att dom klarar sig minsann bra utan er.

Dagens häxjakt är på droger, och lustigt nog funkar precis likadant.
    Med enda skillnad man sparkar ute ut dom för ett berg eller dränker dom.
    Att ha en andra, tredje kanske tom fjärdehands information om det misstänks droger.
    Det skulle inte jag agera på.

Någon som minns den där leken man satt i klassrummet, där läraren viskade en historia i örat.
    Är samma här, man kan inte lita på det du hör.
    Speciellt inte när det skenat iväg par omgångar.

• Cipro
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 14:05:19 följande:

Tack Cipro för att du sakligt kommenterar och stöttar mig i det här.

Inga problem! 
    Anonym (**-) skrev 2014-12-02 14:17:07 följande:

Jag tror inte att något drastiskt kommer hända på grund av en anmälan, det måste in fler för att det ens ska bli ett samtal med familjen. Om det blir ett samtal ska det sedan tas ett beslut ifall en utredning ska inledas eller inte. Om det blir en utredning är det förmodligen samtal i första hand, om familjen hela tiden hävdar att inget är fel kan inte soc göra så mycket. Om något problem kommer fram baserar de utredningen på frivilliga insatser, d.v.s. familjen får själva välja om de vill ta emot hjälp eller inte. 

Du ska inte vara rädd för att göra anmälan med andra ord, den kommer inte vända upp och ner på familjen. Om det inte kommit in något alls från annat håll händer förmodligen ingenting. Om något kommit in från annat håll är det bara bra att det kommer in även från dig.

Jag håller helt med dig. Risken är överhängande att denna anmälan kommer att bli liggande och eventuellt läggas ned i tidigt skede. En anonym anmälan innebär att socialtjänsten inte kan ta vidare kontakt med anmälaren och få fler uppgifter vid behov, vilket kan försvåra det hela från deras sida.

Vi ska dock inte glömma att en anmälan från TS är många gånger bättre än att inte göra någonting alls. I bästa fall kan det ju faktiskt hjälpa ett eventuellt utsatt barn, även om det kanske ska mycket till för att bli verklighet. 
  • Anonym (ts)

Ok.

tack för båda svaren.

Det jag reagerar på är i huvudsak;

Likgiltigheten; ingenting verkar vara intressant eller värt att dela.

Impulsiva beslut; köper hus från en månad till en annan. Planerar bröllop med 3 veckors varsel.

En sekund ska jag hjälpa med kläder andra sekunden inte.

Fnissattacker; en sak som faktiskt fick mig att tro att det var psykiskt.

Min pappa är döende. Vilket vi fick besked om i slutet av oktober.

när vi blev bjudna på bröllop(via fb) så ringde jag och pratade lite med henne. Nämnde då min far. Vi åkte ner förra helgen. Och då frågar hon mig skrattandes; " har du hört om att NN nog för nu?"

Och jag ; "hallå det är min pappa!"

Hon; " åh jag sover för lite sorry" (hon låg och sov när vi kom och sov i 45 min efter att hon visste att vi skulle komma. Satt i köket och väntade)

Sån här har hon ALDRIG varit innan. Och hon skulle aldrig bete sig så här normalt.

• Anonym (ts)

"NN nog dör nu" skulle det stå inte för.

Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?