• Anonym (skrämmande)

Dagens curlade ungar....

Dagens småbarn växer upp som prinsar och prinsessor. Omvärlden ska anpassas efter dem, och inte tvärtom, som det har varit i alla tider. Det är extremt ansvarslöst av föräldrar att lägga ansvar för fostran och uppförande på barnen istället för att kliva fram och lära ut vad som är rätt och fel och sätta gränser.

Senaste veckornas erfarenheter:

- Åt middag på en finare restaurang. Hade bokat bord kl 20. Hela restaurangen var bokad men alla gäster hade inte kommit. Vi fick vårt bord och beställde in dryck. Då kommer en mamma, pappa och en unge, ca 4 år, in. De blev hänvisade till sitt bord men lille prisen vägrade sitta där, så mamma och pappa tog helt enkelt det bord som prinsen ville ha... Även om det var bokat till andra. Prinsen ville springa i mammas stövlar och kika på saker i restaurangen, samtidigt som prinsen naturligtvis ville "prata" med mamma och pappa. Så prinsen skrek rakt över hela lokalen men mamma och pappa var upptagna med sina mobiler... De beställde in mat och dryck till prinsen så att han inte skulle behöva vänta tills de själva fick mat. Men prinsen ville inte ha sin dricka och mat. Han ville fortsätta springa runt i restaurangen och det fick han göra för mamma och pappa... Hela vår middag blev förstörd för att mamman och pappan inte tog något ansvar. De var upptagna med sina mobiler och lät ungen löpa amok bland de andra gästerna. Skrämmande!

-Var på ett finare café under helgen. Vi sitter och äter våra smörgåsar och dricker vårt te när en barnfamilj med mormor kommer in. De ställer barnvagnen precis bakom min stol så jag kan inte ta mig upp. Mamma och pappa försvinner och kvar blir gamla mormor och två små barnbarn. Barnen skrek och levde rövare. Vi kunde inte ens prata mer med varandra för vi hörde inte vad den andre sa. Efter en stund kommer mamma och pappa tillbaks och barnen och mormor fick cupcakes. Men lille prinsen (återigen) vägrar äta sin cupcake utan ska ha mormors. Mamma säger då att det är klart att du får dela med mormor. Stackars mormor får dela på sin cupcake men lille prinsen skriker. Han vägrar ta emot halva. Han ska ha h e l a!!! Mamma och pappa curlar vidare. Lille prinsen får inte en enda tillsägning. Prinsessan vill ta fram leksaker och mormor säger nej, nu är det fika. Mamma säger genast emot mormor. Om lilla prinsessan vill leka får hon göra det. Så mamma plockar fram leksaker och flickan skriker av glädje. Inte en tanke på att de stör övriga gäster...

Vad tror ni att era barn lär sig av att alltid få sin vilja igenom??

• Svar på tråden Dagens curlade ungar....
  • sextiotalist

Jag skulle vända på det. Dagens curlade småbarnsföräldrar. För min upplevelse är att barnen ofta är OK.
    Nu är detta tack och lov inte alltför vanligt (jag misstänker att du har flera restaurangbesök utan springande ungar) men de finns
    Det finns en del föräldrar som anser att världen kretsar kring dom och deras telingar. Barnen i sig är nog rätt normala, därav man inte bör ta med sig små barn på finare restauranger såvida de inte är lugna (det finns barn som inte är så livliga av sig, utan kan sitta stilla)

Min brors ena barn är en vildbase, väluppfostrad, artig och hela konceptet, men så mycket myror i kroppen. Pga detta så väljer de endast barnvänliga matställen när de är ute och äter.

• Gathenhielm
    sextiotalist skrev 2014-12-02 11:14:04 följande:

Jag skulle vända på det. Dagens curlade småbarnsföräldrar. För min upplevelse är att barnen ofta är OK.
    Nu är detta tack och lov inte alltför vanligt (jag misstänker att du har flera restaurangbesök utan springande ungar) men de finns
    Det finns en del föräldrar som anser att världen kretsar kring dom och deras telingar. Barnen i sig är nog rätt normala, därav man inte bör ta med sig små barn på finare restauranger såvida de inte är lugna (det finns barn som inte är så livliga av sig, utan kan sitta stilla)

Min brors ena barn är en vildbase, väluppfostrad, artig och hela konceptet, men så mycket myror i kroppen. Pga detta så väljer de endast barnvänliga matställen när de är ute och äter.

Enig. Barn är av naturen små skitstövlar, och det är föräldrarnas uppgift att träna bort sådana tendenser, snarare än att tillåta dem.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (skrämmande)

Du glömde nog att läsa det jag skrev från början för du vände inte på något: "Omvärlden ska anpassas efter dem, och inte tvärtom, som det har varit i alla tider. Det är extremt ansvarslöst av föräldrar att lägga ansvar för fostran och uppförande på barnen istället för att kliva fram och lära ut vad som är rätt och fel och sätta gränser."

Många föräldrar idag verkar ha stora brister i förståelse för barns behov.
  • kawaii87

Min brors ena barn är en vildbase, väluppfostrad, artig och hela konceptet, men så mycket myror i kroppen. Pga detta så väljer de endast barnvänliga matställen när de är ute och äter.[/quote

[quote=74429132][quote-nick]sextiotalist skrev 2014-12-02 11:14:04 följande:[/quote-nick]Jag skulle vända på det. Dagens curlade småbarnsföräldrar. För min upplevelse är att barnen ofta är OK.

Ja men precis, tänker precis som du. Barn är ju barn, speciellt i den där åldern som TS beskriver dem. Det är vi vuxna som formar dem, alltså är det vi som som det är väldigt fel på när det hålls på så där. Jobbar på skola och ser sådant här i princip varje dag. Ett barn som inte har lust att simma på sin simskola utan vill bara åka rutschkana, då säger pappan att det är heeelt okej, de behöver inte simma alls, åka rutschkana blir jättebra! Men hur kan barnet lära sig att allt inte kan vara jättekul hela tiden? Och hur ska barnet ens kunna åka vattenrutschkanor om hen aldrig lär sig att simma?! Nej jag är himla trött på vuxna som tar det enkla före det svåra, för det är ju det de gör. Att uppfostra är ju svårare än att inte ha några regler alls. Men.. Vilka konsekvenser blir det utav det då?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (skrämmande) skrev 2014-12-02 11:18:24 följande:
    Du glömde nog att läsa det jag skrev från början för du vände inte på något: "Omvärlden ska anpassas efter dem, och inte tvärtom, som det har varit i alla tider. Det är extremt ansvarslöst av föräldrar att lägga ansvar för fostran och uppförande på barnen istället för att kliva fram och lära ut vad som är rätt och fel och sätta gränser."

Många föräldrar idag verkar ha stora brister i förståelse för barns behov.

Men om du förstått konceptet måste jag bara fråga, Varför tar du ut dina aggregationer på de oskyldiga barnen och inte på de korkade föräldrarna?

• sextiotalist
    kawaii87 skrev 2014-12-02 11:24:11 följande:
    Ja men precis, tänker precis som du. Barn är ju barn, speciellt i den där åldern som TS beskriver dem. Det är vi vuxna som formar dem, alltså är det vi som som det är väldigt fel på när det hålls på så där. Jobbar på skola och ser sådant här i princip varje dag. Ett barn som inte har lust att simma på sin simskola utan vill bara åka rutschkana, då säger pappan att det är heeelt okej, de behöver inte simma alls, åka rutschkana blir jättebra! Men hur kan barnet lära sig att allt inte kan vara jättekul hela tiden? Och hur ska barnet ens kunna åka vattenrutschkanor om hen aldrig lär sig att simma?! Nej jag är himla trött på vuxna som tar det enkla före det svåra, för det är ju det de gör. Att uppfostra är ju svårare än att inte ha några regler alls. Men.. Vilka konsekvenser blir det utav det då?
    Nu går det mycket bra att få välartade barn utan en massa regler, utan jag har kört mer med  förhållningssätt. Nej, min grabb hade aldrig fått åka vattenrutschkana utan att vara simkunnig, inte en chans och inte heller har han fått göra exakt som han vill hela tiden. Men regler, det har vi haft ytterst få av, och de regler som har haft har uppkommit av en anledning.
    Men däremot har han lärt sig att lyssna på oss och aldrig haft någa problem med att "lyda" läraren.
  • Anonym (skrämmande)
    Anonym (qwerty) skrev 2014-12-02 11:29:53 följande:

Men om du förstått konceptet måste jag bara fråga, Varför tar du ut dina aggregationer på de oskyldiga barnen och inte på de korkade föräldrarna?

Läs om och läs rätt. Var har jag tagit ut "aggressioner" på de ungar som curlas? Beskriv gärna vad jag har skrivit som får dig att påstå det.
  • Anonym (?)
    Anonym (qwerty) skrev 2014-12-02 11:29:53 följande:

det tycker jag verkligen inte att ts gör. Först skriver hon att föräldrarna beter sig fel, sen beskriver hon beteenden som har uppkommit ur det beteendet. Det är ju ändå barnen som skriker och springer runt, och inte de vuxna.
  • Anonym (Säga till)

Jag tycker att man ska få säga till andras barn om de stör. Det är ett viktigt ansvar. Jag förstår inte varför det skulle vara konstigt att säga till andras barn.

Jag satt på flygplanet och fick självklart barn bakom mig. Mamman var fullt upptagen med sig själv (hon skulle sova) barnen satte igång och sparka på solen framför (där jag satt) och jag sa ingenting utan väntade på att mamman skulle be om ursäkt och säga till sina barn. Men det är då jag ser att hon tar på sig ögonbindel och rättar till kudden.

Tillslut när barnen har håller på sådär i ett bra tag så kommer de åt min systers stol och hon vaknar upp från att ha sovit. Då får jag nog och säger till direkt. Varpå barnen är helt lugna under resterande resa.

• kawaii87
    sextiotalist skrev 2014-12-02 11:37:18 följande:

Nu går det mycket bra att få välartade barn utan en massa regler, utan jag har kört mer med  förhållningssätt. Nej, min grabb hade aldrig fått åka vattenrutschkana utan att vara simkunnig, inte en chans och inte heller har han fått göra exakt som han vill hela tiden. Men regler, det har vi haft ytterst få av, och de regler som har haft har uppkommit av en anledning.

Men däremot har han lärt sig att lyssna på oss och aldrig haft någa problem med att "lyda" läraren.

Fast då menar vi precis likadant, använde ordet "regler" lite slarvigt men menar precis som du, är nämligen uppfostrad så själv. Jag fick aldrig höra ordet NEJ av ingen anledning alls utan det var alltid "nej på grund av att..." Och då kunde jag alltid förhålla mig till varför jag inte kunde eller fick göra det där precis då.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (skrämmande) skrev 2014-12-02 11:38:09 följande:
    Läs om och läs rätt. Var har jag tagit ut "aggressioner" på de ungar som curlas? Beskriv gärna vad jag har skrivit som får dig att påstå det.
    Det är inte vad du skriver utan HUR du skriver.

Men några konkreta exempel då:

"Dagens curlade ungar" = Aggressioner mot barnen
    vs.
    "Dagens curlande föräldrar" = Aggressioner mot föräldrarna

"Dagens småbarn växer upp som prinsar och prinsessor"  = Aggressioner riktat mot barnen.
    vs.
    "Dagens småbarnsföräldrar uppfostrar barnen som om de vore prinsar och prinsessor" = Aggressioner mot föräldrarna

"Omvärlden ska anpassas efter dem (barnen), och inte tvärtom"
    vs.
    "Omvärlden ska anpassas efter dem (föräldrarna), och inte tvärtom"

"De blev hänvisade till sitt bord men lille prisen vägrade sitta där, så mamma och pappa tog helt enkelt det bord som prinsen ville ha"
    vs.
    "De blev hänvisade till sitt bord men barnet ville inte sitta där, så föräldrarna krävde att få det bord som passade bättre. Istället för att sätta ner foten och förklara för barnet att det bara är att leva med platsen"

Du tar också och nervärderar barnen genom att kalla dem för "lilla prinsessan", "lille prinsen" och "unge" gång, på gång, på gång.
    Inte någonstans i inlägget nervärderar du föräldrarna.
    Du skriver utförligt och detaljerat vad barnen gjorde för fel, hur de härjade, störde etc. Och bara någon luddig mening om vad föräldrarna gjorde och inte någonstans skriver du konkret om hur du tänker dig att föräldrarna skulle göra istället. I texten lägger du hela skulden på barnen och ingenting på föräldrarna, utifrån HUR du skrivit, inte vad du skrivit.
  • Anonym (skrämmande)
    Anonym (qwerty) skrev 2014-12-02 12:04:54 följande:

vs.

"Dagens småbarn växer upp som prinsar och prinsessor"  = Aggressioner riktat mot barnen.
    vs.
    "Dagens småbarnsföräldrar uppfostrar barnen som om de vore prinsar och prinsessor" = Aggressioner mot föräldrarna

vs.

"De blev hänvisade till sitt bord men lille prisen vägrade sitta där, så mamma och pappa tog helt enkelt det bord som prinsen ville ha"
    vs.
    "De blev hänvisade till sitt bord men barnet ville inte sitta där, så föräldrarna krävde att få det bord som passade bättre. Istället för att sätta ner foten och förklara för barnet att det bara är att leva med platsen"

Du tar också och nervärderar barnen genom att kalla dem för "lilla prinsessan", "lille prinsen" och "unge" gång, på gång, på gång.
    Du skriver utförligt och detaljerat vad barnen gjorde för fel, hur de härjade, störde etc. Och bara någon luddig mening om vad föräldrarna gjorde och inte någonstans skriver du konkret om hur du tänker dig att föräldrarna skulle göra istället. I texten lägger du hela skulden på barnen och ingenting på föräldrarna, utifrån HUR du skrivit, inte vad du skrivit.
    Nej, läs om och läs rätt.

Det är föräldrarna som brister i föräldraförmågan.

Inga aggressioner, utan snarare ledsamhet och viss irritation över deras dumheter och att de är så lata.

Att föräldrar behandlar, och kallar, barnen prinsar och prinsessor, är inga aggressioner mot barnen.

Jag nervärderar inte barnen. Jag hör och ser föräldrar och deras ord och ageranden. Vill du påstå att mammor och pappor nervärderar sina barn?

Ledsen, men du är inte vidare duktig på att tolka skriven text, så istället för att hitta på egna sanningar om det som är skrivet, så kan du väl bara läsa det som står, så blir det minsta möjliga fel.

Du missar komplett inledningen som förklarar vems ansvar det är och som förklarar de exempel som jag har gett.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (skrämmande) skrev 2014-12-02 12:10:25 följande:
    Nej, läs om och läs rätt.

Det är föräldrarna som brister i föräldraförmågan.

Inga aggressioner, utan snarare ledsamhet och viss irritation över deras dumheter och att de är så lata.

Att föräldrar behandlar, och kallar, barnen prinsar och prinsessor, är inga aggressioner mot barnen.

Jag nervärderar inte barnen. Jag hör och ser föräldrar och deras ord och ageranden. Vill du påstå att mammor och pappor nervärderar sina barn?

Ledsen, men du är inte vidare duktig på att tolka skriven text, så istället för att hitta på egna sanningar om det som är skrivet, så kan du väl bara läsa det som står, så blir det minsta möjliga fel.

Du missar komplett inledningen som förklarar vems ansvar det är och som förklarar de exempel som jag har gett.
    Nu är det ändå du som ska "läsa om och läsa rätt".
    Du verkar inte riktigt skarp på att tolka skriven text du heller. Genom sig själv känner man andra, var det inte så?
  • Anonym (?)

vs.

vs.

vs.

vs.

Och jag har läst samma text som du men håller inte med. TS skriver att barnen ÄR curlade, och någon har curlat dem, nämligen föräldrarna. De växer upp som prinsar och prinsessor för att någon LÅTER dem växa upp som prinsar och prinsessor, nämligen föräldrarna. Och ts menar att föräldrarna anser att omvärlden ska anpassas efter barnen, inte föräldrarna.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (?) skrev 2014-12-02 12:51:17 följande:
    Och jag har läst samma text som du men håller inte med. TS skriver att barnen ÄR curlade, och någon har curlat dem, nämligen föräldrarna. De växer upp som prinsar och prinsessor för att någon LÅTER dem växa upp som prinsar och prinsessor, nämligen föräldrarna. Och ts menar att föräldrarna anser att omvärlden ska anpassas efter barnen, inte föräldrarna.
    Fortfarande, irritationen är vänd mot barnen, inte mot föräldrarna.
  • kawaii87
    Anonym (qwerty) skrev 2014-12-02 13:09:41 följande:

Fortfarande, irritationen är vänd mot barnen, inte mot föräldrarna.

Men jösses, allt ska det tjafsas om. En skriven text kan tolkas på många olika sätt, du tolkar den på ett sätt och någon annan tolkar den på annat sätt. Huvudsaken är väl ändå att TS förklarar efteråt vad hon menar och ändå väljer du att fortsätta tjafsa?!
  • Anonym (Gå)

Som betalande restauranggäst är detta ett beteende jag helt enkelt inte skulle godta. Om gästernas barn störde, skulle jag säga till dom. Alternativt, säga till serveringspersonalen att dom andra gästerna stör, och om dom inte slutar störa, helt enkelt resa oss upp och gå därifrån. Utan att betala. Det är inte mitt problem att gästerna har barn med sig som inte kan uppföra sig, och det är inte mitt problem att personalen inte kan få gästerna att lugna ner sig. Alltså är det heller inte en upplevelse som jag känner mig beredd att betala för.

Om jag var på riktigt elakt humör skulle jag erbjuda mig att betala dom andra gästernas nota om dom fick sin förbannade unge att hålla käft. Mot att dom betalade min nota om ungjäveln fortsatte leva rövare. Sånt brukar få dom flersta att bli lite spaka.

Slutledningen är: HAR DU INTE UPPFOSTRAT DINA BARN TILLRÄCKLIGT VÄL FÖR ATT KUNNA TA MED DOM UT PÅ RESTAURANG, SÅ TA FÖR HELVETE INTE MED DOM UT DÅ !!!!

• Anonym (R)

Jag tycker snarare att barnet i exempel nr. 1 är ignorerat, ouppfostrat och att föräldrarna är dåliga än att barnet är curlat. Curlar man sitt barn ger man det ju ett "free passage" överallt. Hjälper dem så man stjälper dem mao. Det där är ju bara bristande föräldraskap och inget annat.

• Anonym (R)

vs.

vs.

vs.

vs.

Håller helt med! Tummen upp för dig!
Svar på tråden Dagens curlade ungar....