• Bonitas

Vad händer om något fel upptäcks?

Efter att jag och min sambo försökt bli gravida i över ett år så hände det plötsligt. Vi fick ett plus! Ganska så snabbt så fick jag information om att här i Gävle erbjuds man inget vul och inget ul fören RUL. Då sökte vi runt en massa och hittade en privat mottagning som tar emot patienter tidigt och gör vul. En privat gynekolog (Helena Howie).

Jag bokade och fick en tid den 15 december. Mindre än 2 veckor kvar :) Jag är orolig av mig i vanliga fall och jag är så rädd att denna lycka ska tas ifrån mig. Så mina tankar har gått till att fastna vid en punkt och jag kan inte släppa det.. och det är:

Vad händer om man vid ett prival ul hos en gynekolog ser att fostret tex inte lever eller om det ser ut att vara något fel? Skickar dom då en remiss till gyn på sjukhuset? För man måste ju få fortsatt hjälp då. Kan en privat gyn skicka en remiss eller hur funkar det? Eller kan man då ringa sjukhuset och förklara och få en tid? Jag hr hört att i Gävle är dom hårda, men någon gräns måste det väl finnas?

Jag vet att jag målar fan på väggen men detta har verkligen fastnat i mitt huvud. Är det dumt att göra privata ul? Jag vill inte belasta vården och "ljuga" att jag har en blödning bara för att få komma på vul/ul. Det finns folk som verkligen behöver den hjälpen.

Kram på er alla! 

• Svar på tråden Vad händer om något fel upptäcks?
  • Jag är bara jag

Om fostret inte lever så lever det inte utan då får du vänta ut missfallet,ta Cytotec-antagligen bara sjukhuset som gör- eller skrapas och det gör antagligen bara sjukhuset också. Andra fel ser man inte på VUL,det är för tidigt. VUL är för att se om man har ett foster-eller möjligen två- och om det lever. Om det lever,men ser aningens missvisande ut storleksmässigt i förhållande till när du tror du blev gravid gör de ett nytt VUL 2 veckor senare.

Ta inte ut nåt i förskott! Glad De allra flesta får trots allt se ett levande foster på VUL. Chansen är större ju yngre man är och om man aldrig haft m.f innan.

• Bonitas

Tack för ditt svar. Jag vet, jag är så sjukt nojjig.

Om fostret inte är i den storlek som den är beräknad att vara i.. kan man ringa sjukhuset och få ett vul om 2 veckor då tror du? Mitt privat vul/ul kostar 1500 kr.. jag kommer vara i vecka 9+5 vid ultraljudet.

• 880215

Jag har svårt att tro att man kan se några större avvikelser på ett vanligt VUL, så pass tidigt i graviditeten.

Det är inte heller säkert att större avvikelser ens syns på ett RUL.

Vad du bör ha på minnet är att de allra flesta graviditeter, som resulterar i en lyckad förlossning, ger friska barn.

Jag vet att det kan vara svårt, men försök att slappna av och bara njuta! :)

Grattis till graviditeten förresten!

• Bonitas

Tack, du har helt rätt. Jag skall njuta av graviditeten nu! Är så glad att jag imorgon går in i vecka 9!

Om fostret visar fel storlek eller liknande så får vi helt enkelt ta det då. Ibland önskar man bara att man bodde i ett större län så att det fanns mer vård men ja, i de flesta fall så ser ju allt bra ut. Får tänka positiva tankar nu :)

• 880215
    Bonitas skrev 2014-12-02 21:13:02 följande:

Tack, du har helt rätt. Jag skall njuta av graviditeten nu! Är så glad att jag imorgon går in i vecka 9!

Om fostret visar fel storlek eller liknande så får vi helt enkelt ta det då. Ibland önskar man bara att man bodde i ett större län så att det fanns mer vård men ja, i de flesta fall så ser ju allt bra ut. Får tänka positiva tankar nu :)

Bra där! Flört
  • JA77
    Bonitas skrev 2014-12-02 20:24:06 följande:

Tack för ditt svar. Jag vet, jag är så sjukt nojjig.

Om fostret inte är i den storlek som den är beräknad att vara i.. kan man ringa sjukhuset och få ett vul om 2 veckor då tror du? Mitt privat vul/ul kostar 1500 kr.. jag kommer vara i vecka 9+5 vid ultraljudet.

Sjukhusen tar inte emot "uppföljningsultraljud" på levande graviditeter. Varför ultraljud så tidigt? Bättre att vänta tills man kan se något. 

Visar det sig att fostret inte lever, skickas du till en gynakut, alternativt en gynmottagning där tabletter ges för att stöta ut graviditeten. 
Svar på tråden Vad händer om något fel upptäcks?