• Elli7801

Dagis sätter fast min 2.5 åring ensam

När jag hämtade min son från dagis så satt han nerklämd i en liten barnstol som egentligen är anpassad för mindre barn. 

Han är en stor och aktiv pojke, och nu satt han vänd mot en vägg. Jag hörde när jag kom att han gnällde och smågrät och jag blev så ledsen över att se det.

Dagiset har gjort så tidigare, men då spänt fast honom i en barnvagn eftersom de säger att han är aggressiv och drar andra barn i håret och knuffas mm.

Jag upplever inte honom som aggressiv, men snarare frustrerad eftersom han inte pratar än och inte vet hur han ska kommunicera. Jag tror också att han får för lite stimulans på dagis.

Hur som helst, tycker ni att det här beteendet från dagis är acceptabelt? Själv är jag ledsen och upprörd och det känns inte ok att lämna min son där. Inte tryggt.

• Svar på tråden Dagis sätter fast min 2.5 åring ensam
  • Lena

Beteendet är inte okej alls. Jag hade pratat med chefen.

Har ni pratat med logoped om varför talet dröjer? Vi använder tecken för hörande för vårt barn på snart tre som knappt talar. Sen vi började med tecknen är hon mycket mindre frustrerad.

Personalen på förskolan borde använda tecken och hjälpa mot frustrationen och inte sätta fast och straffa barnet

• Mandelskorpan

Det låter som ett konstigt agerande. Har faktiskt aldrig hört talats om att spänna fast ett så stort barn....

Kan ni inte be att förskolan tar in en specialpedagog som studerar barnets beteende och sedan ger förslag på hur man ska lösa det?

• Elli7801

Vi är inne i en process för att reda ut hans talförseningar. Vi har tidigare pratat med personalen om att de inte ska spänna fast honom och de höll med om att det inte var optimalt. En specialpedagog kommer dit efter jul för att studera honom men innan dess hade vi åtminstone hoppats på att personalen kan undvika att göra saker som gör honom ledsen och frustrerad.

• Lena

Personalen kan inte undvika att göra honom ledsen och frustrerad om han blir det av vanliga saker. Däremot ska de inte spänna fast honom och de ska hjälpa honom göra sig förstådd med bildtavlor tex.

• Elli7801
    Lena skrev 2014-12-03 07:38:04 följande:

Personalen kan inte undvika att göra honom ledsen och frustrerad om han blir det av vanliga saker. Däremot ska de inte spänna fast honom och de ska hjälpa honom göra sig förstådd med bildtavlor tex.

Jag håller helt med. 
  • Litet My
    Elli7801 skrev 2014-12-03 07:15:19 följande:

När jag hämtade min son från dagis så satt han nerklämd i en liten barnstol som egentligen är anpassad för mindre barn. 

Han är en stor och aktiv pojke, och nu satt han vänd mot en vägg. Jag hörde när jag kom att han gnällde och smågrät och jag blev så ledsen över att se det.

Dagiset har gjort så tidigare, men då spänt fast honom i en barnvagn eftersom de säger att han är aggressiv och drar andra barn i håret och knuffas mm.

Jag upplever inte honom som aggressiv, men snarare frustrerad eftersom han inte pratar än och inte vet hur han ska kommunicera. Jag tror också att han får för lite stimulans på dagis.

Hur som helst, tycker ni att det här beteendet från dagis är acceptabelt? Själv är jag ledsen och upprörd och det känns inte ok att lämna min son där. Inte tryggt.

Klart de inte ska göra så. Finns det specialpedagog till hands? Det som behövs är stöd för språket och punktmarkering för ditt barn, inte att bli fastsatt på det sättet. Tror inte ens de får lov att göra så. Kontakta rektor omedelbart!
  • Litet My
    Litet My skrev 2014-12-03 07:54:07 följande:
    Klart de inte ska göra så. Finns det specialpedagog till hands? Det som behövs är stöd för språket och punktmarkering för ditt barn, inte att bli fastsatt på det sättet. Tror inte ens de får lov att göra så. Kontakta rektor omedelbart!
    Såg nu att specialpedagog kommer efter jul MEN främst behöver det klargöras att de inte får behandla honom så oavsett.
  • viseversa

Klart det inte är okej. Ring chefen. Vad arg jag hade blivit om detta gällde mitt barn.

• Eleonor01

Känns som att han kanske är understimulerad. Dags att byta avdelning kanske? En pojke betedde sig likadant på bort dagis när min gick på småbarnsavdekningen. Han bytade till storbarnsavdelningen å helt plötsligt så tog allt fart å han blev väldigt harmonisk. Inte optimalt för de äldre barnen men detta blev super för alla. Att sätta honom i en sådan stol å göra då Mot honom tyder på för lite kunskaper hos personalen eller för lite personal för att kunna punktmarkera honom. Prata m rektorn omgående! Vänta inte till efter jul

• rere88

Jag hade anmält det till chefen på dagiset! Det är INTE acceptabelt!

• Natulcien

Nej, nej, nej, det är självklart inte acceptabelt! Låter som en förskola med värderingar från förra sekelskiftet?
    Jag hade omedelbart ringt chefen och påtalat övergreppet.
    Är de så kraftigt underbemannade att de inte kan hantera ett frustrerat barn så låter det som en säkerhetsfråga. Måste man spänna fast barn för att hantera verksamheten så låter det som ren katastrof!?

• Elli7801

Tack för alla råd. Jag har anmält det till chefen för dagiset. Det är så frustrerande att de gör detta. Fröken skyller dessutom på mitt barn och ger honom skulden för att han är frustrerad. Han är inte aggressiv. Han är jättesnäll men så klart jobbigt att inte kunna kommunicera.

• Lena
    Elli7801 skrev 2014-12-03 11:41:28 följande:

Tack för alla råd. Jag har anmält det till chefen för dagiset. Det är så frustrerande att de gör detta. Fröken skyller dessutom på mitt barn och ger honom skulden för att han är frustrerad. Han är inte aggressiv. Han är jättesnäll men så klart jobbigt att inte kunna kommunicera.

Vore de pedagoger och inte barnpassare skulle de arbeta för att minska hans frustration tex genom tecken. Läs på här www.teckenforlaget.info det finns många bra appar och böcker till plattor tex så man kan jobba med tecken hemma.
  • Natulcien
    Elli7801 skrev 2014-12-03 11:41:28 följande:

Men de kan väl inte vara utbildade pedagoger då? Om de skuldbelägger barnen på det sättet? Det låter som ett hemskt ställe, faktiskt.
  • Elli7801
    Natulcien skrev 2014-12-03 12:40:59 följande:
    Men de kan väl inte vara utbildade pedagoger då? Om de skuldbelägger barnen på det sättet? Det låter som ett hemskt ställe, faktiskt.
    De anser sig vara pedagoger, men jag håller med dig. Det enda de säger är att de inte har ordentlig träning för att ta hand om barn som inte kan kommunicera ordentligt och knuffas mm. Men det trodde jag liksom ingick i paketet när man blir dagisfröken?

Men de måste väl ändå fatta att det inte är bra för ett barn att mot sin vilja sättas i en stol nästan som straff?
  • Christabel81

Det är INTE OK. Prata med rektorn på en gång, och om det inte hjälper, vänd er högre upp i kommunen. Det är en kränkning som ditt barn utsätts för. Personalen borde vara vaksamma på honom och vara med, inte sätta fast honom. 

• Lena

Barn som börjar vid ett kan sällan prata, de borde vara vana!

Svar på tråden Dagis sätter fast min 2.5 åring ensam