• Anonym (undrar)

Vad är ok/inte ok att äta på tåg och buss?

Vad tycker ni? Är det okej att äta en hamburgare på ett tåg? En banan? En apelsin? (de luktar ju väldigt starkt) 
    Vad anser ni om smaskande, tycker ni det är okej? Jag tycker det är äckligt men jag är alldeles för feg för att säga till. 

• Svar på tråden Vad är ok/inte ok att äta på tåg och buss?
  • sextiotalist

På tåg finns det ofta någon form av servering, ibland som restaurangvagn, ibland som ambulerande försäljning, så på tåg får man räkna med att folk äter.
    Buss brukar vara olika.
    Långfärdsbussar får man räkna med att folk äter, de kan åka i 5-6 timmar (nej, man stannar inte längre för matpauser), men lokalbussar brukar inte tillåta att man äter korv eller glass på bussen.
    Däremot har jag sett folk dricka sitt morgonkaffe och slänga i sig en macka på bussen ibland

• Gathenhielm

Så länge det inte luktar eller skvätter allt för mycket kan folk äta eller dricka vad fasen de vill.

Smaskande har jag aldrig stört mig mycket på.

Reasons... we all have them, at times.
  • Maria 434

Vid surströmming och rå lök går gränsen tycker jag.

Smaskande och tugga med öppen mun är väl något jag föredrar om folk undviker

• Vickan I

Här om veckan på t-banan drog en grabb mitt emot mig fram en halv grillad kyckling och åt som att det var ett äpple!!! Lite väl tycker jag. Gillar kyckling annars, men svårt med matlukt i "fel forum" på något sätt. Stänkte gjorde det också.

• Maria 434
    Vickan I skrev 2014-12-03 15:44:30 följande:

Här om veckan på t-banan drog en grabb mitt emot mig fram en halv grillad kyckling och åt som att det var ett äpple!!! Lite väl tycker jag. Gillar kyckling annars, men svårt med matlukt i "fel forum" på något sätt. Stänkte gjorde det också.

I tunnelbanan tycker jag man borde kunna hålla sig från att äta, sååå lång är ju inte resan liksom :)
    En grillad kyckling hade jag också reagerat på, jösses det måste ha stinkt i hela vagnen. Stackars den som satt brevid
  • Gathenhielm
    Vickan I skrev 2014-12-03 15:44:30 följande:

Sicken lirare.
  • Vanillaextract

Jag tycker allt som inte skvätter/spiller är okej. Sedan bör man om man kan försöka undvika alltför äckliga(allmänt värderade äckligt) luktande saker som räkor, fisk m.m.

Eller inte nötter. Allt förutom nötter.

• Anonym (undrar)
    sextiotalist skrev 2014-12-03 15:22:46 följande:
    På tåg finns det ofta någon form av servering, ibland som restaurangvagn, ibland som ambulerande försäljning, så på tåg får man räkna med att folk äter.
    Buss brukar vara olika.
    Långfärdsbussar får man räkna med att folk äter, de kan åka i 5-6 timmar (nej, man stannar inte längre för matpauser), men lokalbussar brukar inte tillåta att man äter korv eller glass på bussen.
    Däremot har jag sett folk dricka sitt morgonkaffe och slänga i sig en macka på bussen ibland
    Du menar den där skylten som sitter längst fram? Tror inte de syftar på enbart korv och glass...
    Att folk dricker kaffe på buss/tåg tror jag inte många lider av. Jag avskyr kaffe men har inte så ont av lukten.
  • Anonym (undrar)
    Gathenhielm skrev 2014-12-03 15:27:19 följande:
    Så länge det inte luktar eller skvätter allt för mycket kan folk äta eller dricka vad fasen de vill.

Smaskande har jag aldrig stört mig mycket på.
    Smaskandet är ju det absolut värsta, spelar ingen roll vad de äter. Får nästan kväljningar när folk smaskar.
  • Gathenhielm
    Anonym (undrar) skrev 2014-12-03 16:23:20 följande:
    Smaskandet är ju det absolut värsta, spelar ingen roll vad de äter. Får nästan kväljningar när folk smaskar.
    Har aldrig stört mig på det, själv. Tycker nästan det låter lite smakligt, och blir småhungrig själv när jag hör det.

Om någon snarkar, däremot, ballar jag ur fullständigt.
  • LaFontaine
    För nåt år sen åkte jag buss med en kvinna som åt ett äpple. Det brukar ju inte vara så fasligt, men hon lyckades verkligen få varje sekund att låta. Först bet hon omsorgsfullt igenom äpplet. Sen sög hon högljutt i sig saften innan hon tuggade ner allt till molekyler. Högljutt. Sen påbörjades samma process igen. Tills äpplet var uppätet. Jag ville kräkas lite...
  • Gizmo
    Håller med....!
  • Anonym (e)

Kött uppskattar jag inte att man äter på tåget. Allt annat går bra.

Svar på tråden Vad är ok/inte ok att äta på tåg och buss?