• Anonym (AB)

SGI skydd vid vab?

Hejsan!

Undrar nu i dessa förkyldningstider, om barnen skulle bli sjuka och jag tvingas vabba. Är mitt SGI skyddat under den tiden jag ansökt om vab även om vab perioden av någon anledning inte skulle bli godkänd? Planerar ett till barn, men vågar inte anmäla vab vid sjukdom hos barnen innan jag vet svaret då jag är så mån om att skydda mitt SGI.

Min andra fråga är; mina barn går allmän förskola (alltså 8-11 varje dag) och är sedan hemma hos farmor eller mormor tills vi slutat jobbet. Har vi ändå rätt att vabba? Fast vi inte har en heltidsplats på dagis? Farmor och mormor vill ju naturligtvis inte ta hand om barnen när de är sjuka så vi måste vara hemma i så fall. Både min man och jag jobbar eller studerar heltid.

Tack på förhand!

• Svar på tråden SGI skydd vid vab?
  • Försäkringskassan

Hej

Ja om barnen blir sjuka så kan du eller din man vara hemma från jobbet och vårda de sjuka barnet/barnen. Det kan du vara om barnet /barnen är sjuka och hemma från förskolan. Vi kräver inte att farmor eller mormor ska ta hand om era sjuka barn. Du skriver att du och din man arbetar eller studerar. Det krävs alltså att man avstår arbete för att få ersättning för vab. Den av er som studerar kan inte få ersättning av vab såvida den inte arbetar under studietiden och då skulle ha arbetat då barnet/barnen var sjuka.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (AB)

Jag tänkte mer om man får vabba trots att barnen inte går heltid på dagis? Men farmor/mormor är ju "dagmamma" kan man säga. Om än oavlönade. :)

Hur blir det då om vab perioden av någon anledning inte skulle bli godkänd av er? Är SGI skyddat ändå under den tiden?

• Försäkringskassan

Hej

Ja du får vabba trots att barnen inte går heltid på förskola. När du vabbar så är din sgi skyddad. Jag kan inte se någon anledning till att du inte skulle beviljas vab. Du avstår från ditt arbete för att barnet är sjuk och du har en sgi. Skulle något inträffa och det blir problem med sgi-skyddet så kan du ta föräldrapenning med sjukpenningnivå eller lägstanivå under förutsättning att du har dagar kvar.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (AB)

Aha okej! Tack!

Undrar också, kan man dra tillbaka föräldradagar man anmält om ni inte hunnit betala ut dom än? Vilken är sista dagen på månaden man kan göra det i så fall?

• Försäkringskassan

Hej

Ja, du kan ändra i din ansökan om inte utbetalningen är gjord. Du bör göra ändringen senast den 15:e i den månad som du ska ha utbetalningen. Gäller det en utbetalning som ska göras i December så bör du göra ändringen tidigare eftersom utbetalnngen görs redan den 23 December.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden SGI skydd vid vab?