• Anonym (***)

Ingen hjärtaktivitet

Var på ultraljud igår för undersökning i vecka 9+1. När kvinnan undersöker mig säger hon att hon ser ett levande foster, medan hon fortsätter kika. Hon nämner till mig att deras maskin inte är något bra och att hon har svårt att se och tyda på skärmen. Jag blir flyttat till ett annat rum med en annan maskin och hon undersöker mig lite snabbt och säger att hon inte ser någon hjärtaktivitet, att det är ett missfall. 

Hon säger att jag antingen kan vänta ut till att jag börjar blöda av mig själv, ta en tablett eller bli skrapad. Jag avvaktar och säger att jag återkommer med hur jag vill göra. 

För mig känns det som en stor chock. Jag har haft tydliga symptom (har fortfarande). har ej blödigt något eller haft några fysiska indikationer på missfall. Jag har svårt att tro att det är sant. Att en ignorant läkare ska ge mig det beskedet när allt har varit bra. 

Fostrets storlek som man såg, var som i den veckan jag befinner mig i och hennes förklaring är att det måste ha skett nyligen, för bara några dagar sedan. 

Det känns så fel. Jag känner mig gravid... Jag vill inte ta en tablett, det känns inte bra. 

Kan hon ha missat hjärtat i vecka 9+1? Borde jag inte få komma tillbaka på en ny undersökning? Av en till läkare? Ska jag bara tro på det hon säger? 

Jag är så ledsen!!

• Svar på tråden Ingen hjärtaktivitet
  • kyssen

Om jag vart i din sits hade jag väntat. Har hört att vården misstagit sig på sådant förut.

Jag själv går igenom ett pågående missfall. Var på VUL idag och fick det konstaterat. Blödningen började i söndags. Läkaren sa till mig att vänta ut det, låta kroppen ta hand om det själv.

Skall på återbesök om två veckor för att se om kroppen lyckats stöta ut allt själv.

Lycka till! Gör inget du känner dig osäker på!

• Anonym (***)

Kyssen: Tack för ditt snabba svar! Det känns skönt att få höra andras tankar när man själv känner sig så splittrad. Beklagar ditt pågående missfall, det är hemskt tråkigt. 

Min känsla säger mig att jag ska höra med en annan läkare och se vad som sägs då. Ser inte den personen någon hjärtaktivitet, så är det så. Men kvinnan som undersökte mig igår var så kall och empatilös, jag har svårt att tro på hennes ord.:(

Tines: Tack, ska göra det. Vänder jag mig till min barnmorska då?

• ssa123

Om hon sa levande foster först, vad grundade hon det på?

• Anonym (***)
    ssa123 skrev 2014-12-05 21:31:30 följande:

Om hon sa levande foster först, vad grundade hon det på?

Jag vet inte, hon var väl bara för snabb med att uttrycka sig. Kan tycka det var klumpigt eftersom det gjorde mig lugn till en början. 
  • Jag är bara jag

Här ska alltid två läkare konstatera att fostret är dött. Sen görs ingenting förrns en vecka senare när man gör ett nytt VUL och först därefter avgör man om det blir piller eller skrapning. Det ska inte gå till som för dig! Det ska inte råda minsta lilla tvekan om att fostret är dött.

• Anonym (***)
    Jag är bara jag skrev 2014-12-06 17:30:58 följande:

Här ska alltid två läkare konstatera att fostret är dött. Sen görs ingenting förrns en vecka senare när man gör ett nytt VUL och först därefter avgör man om det blir piller eller skrapning. Det ska inte gå till som för dig! Det ska inte råda minsta lilla tvekan om att fostret är dött.

Ja jag tycker också att man borde följa upp hur det går innan man ger ett definitivt besked, det är ett liv det handlar om. Men hon var allmänt osympatisk och gjorde ganska snabbt en bedömning enligt mig. Hon sade att om vi vill kan vi kolla upp det hos någon annan, men att hon var säker på sin sak. 

Men man vill känna sig 110 % säker och i nuläget skulle det kännas enormt fel att exempelvis ta en tablett. 

I en annan graviditet har jag även fått flyttas tillbaka ca 1-2 veckor. 
  • ssa123

Tycker absolut det ska kollas igen innan åtgärd. Iom att hon uttryckte sig som hon gjorde från början också.

hade ju vart annorlunda om hon sett direkt att fostret varit flera veckor för litet tex

• Anonym (***)
    ssa123 skrev 2014-12-07 00:18:21 följande:

Tycker absolut det ska kollas igen innan åtgärd. Iom att hon uttryckte sig som hon gjorde från början också.

hade ju vart annorlunda om hon sett direkt att fostret varit flera veckor för litet tex

Ja precis, enligt henne var ju fostret ungefär i den förväntade storleken, bara det att man inte såg någon aktivitet. 
  • Anonym (***)

Vad tycker ni, törs jag ha några förhoppningar? 

Svar på tråden Ingen hjärtaktivitet