• Calling

Vill du/87% ha ökad/lika/minskad/ingen asylinvandring?

För 9-10 år sedan och många år bakåt, röstade M och S i majoritet ner alla försök i riksdagen om en generösare asylpolitik. Göran Persson sa ex. att "vi har redan tagit ett så stort ansvar" och i riksdagen sa Tobias Billström samma sak för M.

S vek sig i en budgetförhandling för MP om en amnesti 2005 och förlorade valet 2006. 

Det finns egentligen inga tecken på att Moderater och Socialdemokrater bytt åsikter sedan 2004, gott om flyktingar i världen har det alltid funnits och är inget nytt. Den tusendel vi tar emot är en försumbar skillnad totalt sett.

Vad som hände sedan var Alliansen 2006, så M och Billström fick vika sig i regeringen med de andra, för att den skulle hålla ihop.
    S hade Mona Sahlin med ett annat tänk en kort tid och SD kom in med den politik S och M fört, men skarpare och vann på det.

När något inte fungerar brukar man backa till ett läge där det fungerar bättre. Om Alliansen nu löser upp sig kan M och S göra som förut, med stöd av SD som kommer att kräva mer. Att SD-fobin är skadlig och överkomlig, talar nu alltfler kunniga om. 

Om KD sagt det SD säger nu hade det varit en självklarhet, det djupt okristliga i att ex. Syriska flyktingar ska svälta i närområdet då vi snålar dit. Men göder de som kommer hit med oerhört stora belopp, som måste betalas av annat vi behöver istället.

Det kan inte vara så, att de flesta länderna i världen, med liten asylinvandring, är "främlingsfientliga".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du/87% ha ökad/lika/minskad/ingen asylinvandring?
  • Molle1981

Jag röstade på minskad, är ohållbart att Sverige ska ta hand om mer än 10 ggr fler invandrar än något annat land.

Vore intressant att höra argumenten för dem som röstat på ökad invandring här?

• Ingram

Jag tycker att vi ligger på en skälig nivå när det gäller invandring redan nu och tycker vi kan behålla det ungefär som idag.

• Calling
    Ingram skrev 2014-12-03 21:45:03 följande:

Jag tycker att vi ligger på en skälig nivå när det gäller invandring redan nu och tycker vi kan behålla det ungefär som idag.

Med vad ska det betalas och var ska alla bo?

Är det rättvist att de som är kvar får svälta och de som kommer hit kostar massvis?
  • Ingram
    Calling skrev 2014-12-03 22:04:42 följande:
    Med vad ska det betalas och var ska alla bo?

Är det rättvist att de som är kvar får svälta och de som kommer hit kostar massvis?
    Vi har flera kommuner i Sverige som tvärtemot storstäderna har ett stort överflöd av bostäder och det låter rimligt att man skulle kunna upprätta boenden där.
    Men jag tycker vi ska ha en nationell plan hur vi faktiskt ska göra och jag tycker att vi ska göra en rejäl utredning av integrationspolitiken.

Jag förstår inte helt frågan, men tolkar jag det rätt som att du menar de människor som är kvar i hemländerna som de som svälter? nu är det väl iofs inte svältkatastrofer som gör att vi har flyktingar till Sverige främst utan det är väl idag pga. krig och liknande.
  • Calling
    whippo skrev 2014-12-03 22:27:59 följande:

Fri invandring.

Har något land det eller är bara en sjuk dröm?

Vi har haft det när det var svårt att resa. Nuvarande lagar bygger på nästan detsamma och är omoderna.
  • Calling
    Ingram skrev 2014-12-03 22:19:11 följande:
    Vi har flera kommuner i Sverige som tvärtemot storstäderna har ett stort överflöd av bostäder och det låter rimligt att man skulle kunna upprätta boenden där.
    Men jag tycker vi ska ha en nationell plan hur vi faktiskt ska göra och jag tycker att vi ska göra en rejäl utredning av integrationspolitiken.

Jag förstår inte helt frågan, men tolkar jag det rätt som att du menar de människor som är kvar i hemländerna som de som svälter? nu är det väl iofs inte svältkatastrofer som gör att vi har flyktingar till Sverige främst utan det är väl idag pga. krig och liknande.
    De kommuner som har bostäder har inga jobb och tvärtom så svenskar och de som kan få jobb inte kan flytta.
    Nationell plan hade behövts för länge sedan så vi fött flera barn och inte experimentera som nu till höga kostnader.

De som hjälper Syrier behöver ½ miljard för att undvika svält mm för de som är kvar. Vi betalar ½ miljard till 51 miljoner flyktingar utomlands och minst 100 gånger mer till de som kommer hit, det borde vara tvärtom.
  • Ingram
    Calling skrev 2014-12-03 22:42:15 följande:
    De kommuner som har bostäder har inga jobb och tvärtom så svenskar och de som kan få jobb inte kan flytta.
    Nationell plan hade behövts för länge sedan så vi fött flera barn och inte experimentera som nu till höga kostnader.

De som hjälper Syrier behöver ½ miljard för att undvika svält mm för de som är kvar. Vi betalar ½ miljard till 51 miljoner flyktingar utomlands och minst 100 gånger mer till de som kommer hit, det borde vara tvärtom.
    Det är just därför man ska ha en plan, vi har tex. kommuner i Sverige där det finns goda pendlingsmöjligheter till närliggande städer där arbeten finns och där högskolor finns.
    Vi skulle också flytta ut statliga företag och myndigheter och förlägga dem på olika platser i landet.
    Vi behöver knappast föda fler barn och det är ingen sådan nationell plan som jag talar om utan en nationell plan för en mer lyckad integration.
  • whippo
    Calling skrev 2014-12-03 22:35:02 följande:
    Har något land det eller är bara en sjuk dröm?

Vi har haft det när det var svårt att resa. Nuvarande lagar bygger på nästan detsamma och är omoderna.
    Det liberala alternativet.
Svar på tråden Vill du/87% ha ökad/lika/minskad/ingen asylinvandring?