• Flansen

har jag jobbat för kort tid för att bli gravid??

Hej!

Jag är gravid i v 7. Jätteglad, men oron över att berätta på jobbet förstör lyckan lite.. :( är så rädd över att chefen ska bli besviken på mig. Jag fick tillsvidareanställning i maj 2014. Har dock jobbat på företaget sedan september 2013. Vad tycker ni, är det dålig stil av mig att bli gravid "så snabbt"? :/

• Svar på tråden har jag jobbat för kort tid för att bli gravid??
  • lilly

Sånt kan man inte styra över. Man blir gravid när man blir det. Risken om man gör abort är att man inte kan bli gravid sen när man faktiskt vill bli det. Dessutom har ju många kvinnor svårt för att göra aborter, verkar som om de tar hårt på en. Grattis till dig och din man också! :)

• dagg03

Nej absolut inte dålig stil, sånt får arbetsgivare räkna med! Fundera inte över det utan gläds åt att du är gravid! :)

• sugercane

Inte alls för tidigt! Grattis

• Flansen

Puff :) fler åsikter? ska berätta snart och är fortfarande jättenervös :(

• Minxy

Haha, nej då :)

Själv började jag i september 2014 och är gravid i v.6 nu.

Ska avvakta till v.12 innan jag berättar. Jag har bestämt mig för att varje arbetsgivare som anställer en kvinna i fertil ålder är medveten om att hon kan skaffa barn.

• hallonlakrits1

Sådant där ska en inte behöva ha dåligt samvete över, sådant som inte ens män behöver tänka på. Ta det lugnt och "stå på dig"! Grattis!

• Flansen
    Minxy skrev 2014-12-18 14:40:13 följande:

Haha, nej då :)

Själv började jag i september 2014 och är gravid i v.6 nu.

Ska avvakta till v.12 innan jag berättar. Jag har bestämt mig för att varje arbetsgivare som anställer en kvinna i fertil ålder är medveten om att hon kan skaffa barn.

Okej känns skönt att jag inte är ensam :)

Det är helt sant, försöker verkligen tänka så jag också. Och nu när jag verkligen har börjat knyta an till min lilla ärta i magen så bryr jag mig mindre och mindre om ifall min chef skulle ha nån åsikt om det eller inte.. Kommer ju dessutom hinna jobba många många år efter min ledighet :)
  • Flansen
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-18 15:58:15 följande:

Sådant där ska en inte behöva ha dåligt samvete över, sådant som inte ens män behöver tänka på. Ta det lugnt och "stå på dig"! Grattis!

Tack så mycket för bra och positivt svar! :')
  • AnnaNils

Äh, jag började på mitt jobb i juni 2014 och kommer att gå hem på föräldraledighet i juni 2015. Är 36 år gammal och har redan två barn så cheferna trodde kanske jag var "säker" och blev förmodligen lite besvikna och besvikna MEN eftersom det är en seriös arbetsgivare visade de inget för mig utan sa "grattis" och "välkommen tillbaks" precis som de förväntas göra.

Man får inte glömma att det bara är ett jobb även för en chef.

• FamiljenTokig

Grattis!!

Har precis varit i samma sits! Nyanställd 15 oktober 2014.

Oplanerat ska jag tillägga. Jag va inte så kaxig när jag skulle berätta för chefen. Men hon förstod min nervositet och jag blev positivt överraskad av deras reaktion. Jag berättade i vecka 11. Man få inte glömma bort att leva livet när man har ett jobb. Livet sker här o nu!

• Flansen

Tack hörni!! Peppande ord är alltid bra. Grattis till er också och skönt att det gick bra att berätta! Min chef tog det också bra (och han är ändå en riktig surgubbe haha). Nu känns det hur skönt som helst när alla vet och det är gjort! :) Ska aldrig mer gå och oroa mig för sånt, klart livet går före ett jobb..

• Lejonet83

Hej! Samma sits som du..känner igen mig! Fick en tillsvidare-tjänst i juni 2014, men har jobbat i organisationen sedan augusti 2013. Nu gravid i v 12. Jag är dessutom hemma från jobbet nu pga extremt gravid-illamående, men hoppas att jag inte ska behöva sjukskriva mig.. Skönt att läsa allt pepp och alla bra svar här! :)

• Onix

Jag började mitt jobb då jag var gravid i v 6 och var väldigt nervös inför att berätta. Väntade ända till efter RUL och både min chef och arbetskamraterna tog det jätte bra. Det var inga problem.

Lycka till, det kommer att gå bra.

• älskalivet

Jag började i maj 2014 och är nu i vecka 16. Har inte berättat ngt ännu för är orolig för hur arbetsgivaren ska reagera. Det är 3-e barnet så de trodde kanske vi inte skulle vilja få fler barn. Min tjänst är svår att rekrytera till och med verksamhets- och personalansvar så känner jag mig som en riktig svikare....samtidigt vet jag att man ska tänka på sig själv i första hand. Har ni tips på hur jag ska lägga fram det för min chef, så det blir så bra det kan iallafall?

• Flansen
    älskalivet skrev 2015-02-07 13:58:38 följande:

Jag började i maj 2014 och är nu i vecka 16. Har inte berättat ngt ännu för är orolig för hur arbetsgivaren ska reagera. Det är 3-e barnet så de trodde kanske vi inte skulle vilja få fler barn. Min tjänst är svår att rekrytera till och med verksamhets- och personalansvar så känner jag mig som en riktig svikare....samtidigt vet jag att man ska tänka på sig själv i första hand. Har ni tips på hur jag ska lägga fram det för min chef, så det blir så bra det kan iallafall?

Då är ju vi i nästan precis samma situation. :) jag är i v 17 nu och har berättat för chef och kollegor nu. Alla tog det jättebra, till och med min chef som är känd för att vara världens surgubbe. Vet ej om jag har några tips men säg bara som det är så snart som möjligt så att de kan börja planera för din ledighet. Tänk på att de faktiskt inte kan göra annat än att acceptera det. :) och det är inte lång tid av resten av alla potentiella år du kommer jobba där, tänk så. Lycka till och grattis till graviditeten!
  • Flansen
    Lejonet83 skrev 2015-01-21 16:10:37 följande:

Hej! Samma sits som du..känner igen mig! Fick en tillsvidare-tjänst i juni 2014, men har jobbat i organisationen sedan augusti 2013. Nu gravid i v 12. Jag är dessutom hemma från jobbet nu pga extremt gravid-illamående, men hoppas att jag inte ska behöva sjukskriva mig.. Skönt att läsa allt pepp och alla bra svar här! :)

Oj precis samma situation då ju. :) ja det är riktigt skönt att läsa alla peppande ord här, det gjorde att jag vågade samla mod till mig äntligen sedan. :) Hur har det gått för dig, har det blivit bättre med illamåendet?
  • älskalivet
    Flansen skrev 2015-02-07 15:32:56 följande:
    Då är ju vi i nästan precis samma situation. :) jag är i v 17 nu och har berättat för chef och kollegor nu. Alla tog det jättebra, till och med min chef som är känd för att vara världens surgubbe. Vet ej om jag har några tips men säg bara som det är så snart som möjligt så att de kan börja planera för din ledighet. Tänk på att de faktiskt inte kan göra annat än att acceptera det. :) och det är inte lång tid av resten av alla potentiella år du kommer jobba där, tänk så. Lycka till och grattis till graviditeten!
    Tack Flansen. Du har så rätt i Dina goda råd. Jag får ta mod till mig nästa vecka och berätta. Det börjar ju dessutom att bli jobbigt att dölja det då magen börjar synas - det är mitt tredje barn. Vad skönt att De tog det bra på Ditt arbete - ja, det är lätt att måla upp det värsta också. Hur tänker Du planera för din ledighet före beräknad förlossning? Jag menar, ska Du ha semester en tid före - eller har Du erbjudit Dig arbeta "in i det sista"?
  • Lejonet83
    Flansen skrev 2015-02-07 15:34:44 följande:

Oj precis samma situation då ju. :) ja det är riktigt skönt att läsa alla peppande ord här, det gjorde att jag vågade samla mod till mig äntligen sedan. :) Hur har det gått för dig, har det blivit bättre med illamåendet?

Jag är glad att jag berättade och att jag fått stöd från jobbet, har varit sjukskriven sedan nyår och haft helvetiska veckor med kräkningar/yrsel etc och bara varit sängliggandes. Ska till läkare igen på måndag för förlängd sjukskrivning. Hoppas att jag ska bli starkare och att det ska vända snart, längtar efter att kunna gå ut och ha en normal vardag.
  • Flansen
    älskalivet skrev 2015-02-07 15:44:42 följande:
    Tack Flansen. Du har så rätt i Dina goda råd. Jag får ta mod till mig nästa vecka och berätta. Det börjar ju dessutom att bli jobbigt att dölja det då magen börjar synas - det är mitt tredje barn. Vad skönt att De tog det bra på Ditt arbete - ja, det är lätt att måla upp det värsta också. Hur tänker Du planera för din ledighet före beräknad förlossning? Jag menar, ska Du ha semester en tid före - eller har Du erbjudit Dig arbeta "in i det sista"?
    Ja gör det, det kommer att gå jättebra! Jag tänkte först vara duktig och jobba in i det sista, men efter att ha lyssnat på min bms råd så ska jag nog ta två veckors semester innan bf. Men har inte helt bestämt mig än. Det är mitt första barn så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig och hur man känner sig precis innan.. :) hur har du tänkt dig att göra?
  • älskalivet
    Flansen skrev 2015-02-07 16:01:37 följande:
    Ja gör det, det kommer att gå jättebra! Jag tänkte först vara duktig och jobba in i det sista, men efter att ha lyssnat på min bms råd så ska jag nog ta två veckors semester innan bf. Men har inte helt bestämt mig än. Det är mitt första barn så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig och hur man känner sig precis innan.. :) hur har du tänkt dig att göra?
    Ok. Jag förstår Din känsla av att vilja vara duktig och arbeta in i det sista. Detta är min 3-e graviditet, men 1-a på denna arbetsplatsen. De tidigare har jag haft havandeskapsförgiftning och blivit sjukskriven och igångsatt. Denna graviditet verkar vara annorlunda då jag har lägre blodtryck än någonsin, så havandeskapsförgiftning känns långt bort. Pendlar mellan att säga att jag kommer arbeta in i det sista ( för att påvisa min duktighet och lojalitet) men tänker jag bara på mig själv och familjen vill jag egentligen vara ledig från midsommar, dvs ca en dryg månad före förlossning. Jag får nog se hur de tar nyheten först. Vad arbetar Du inom?
Svar på tråden har jag jobbat för kort tid för att bli gravid??