• Anonym (Har jag missat nått?!)

Trend att bojkotta Skansen, Kolmården, och liknande?!

Nyss köpt årskort på Skansen. Ringer och talar om detta för min vän (som alltid haft årskort tidigare) för att fråga om hennes årskort fortfarande gäller och om hon isf vill följa med till Skansen. Min vän svarar då att hon bojkottar Skansen, Kolmården och ställen likt dessa. Hon menar på att det inte är annat än djur i fångenskap = djurplågeri. Hon påstår även att detta är en nytrend.

Har jag missat detta? Jag har googlat på det (för att se om det stått något om någon bojkott-trend i tidningar eller liknande), men inte funnit något konkret.

Känner någon här till detta? Någon här som också bojkottar djurparker?

• Svar på tråden Trend att bojkotta Skansen, Kolmården, och liknande?!
  • Vanillaextract

Haha alltså, vill du veta om det är en trend så du vet ifall du bör gå eller inte? Det är att stödja djurplågeri oavsett om det är trendigt eller ej.

Skulle inte säga att det är en trend men fler och fler bojkottar djurparker varje år.

• Nyfiken gul

Jag tycker man ska läsa på ordentligt om vad djurplågeri ordagrant betyder och innebär innan man börjar slänga sig med uttryck om djurplågeri till höger och vänster

sen rekommernderar jag att man också läser på vad Skansen, Kolmården med flera faktiskt GÖR för utrotningshotade djur och i synnerhet för djur som varit utsatta av olika orsaker.  

SEN kan man ha en åsikt.... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Vanillaextract skrev 2014-12-03 21:27:39 följande:

Haha alltså, vill du veta om det är en trend så du vet ifall du bör gå eller inte? Det är att stödja djurplågeri oavsett om det är trendigt eller ej.

Skulle inte säga att det är en trend men fler och fler bojkottar djurparker varje år.

Nej, jag följer sällan trender. Är bara nyfiken på vad som händer, så man kan känna sig uppdaterad.

För övrigt så är jag på Skansen pga de gamla fina byggnaderna, bagerierna, butikerna, handelsboden, glasblåseriet, tivolit, Tändsticksmuseet, osv. Skulle de skippa djuren, så skulle jag fortfarande gå dit.
  • Vanillaextract
    Anonym (Har jag missat nått?!) skrev 2014-12-04 18:26:59 följande:

Nej, jag följer sällan trender. Är bara nyfiken på vad som händer, så man kan känna sig uppdaterad.

För övrigt så är jag på Skansen pga de gamla fina byggnaderna, bagerierna, butikerna, handelsboden, glasblåseriet, tivolit, Tändsticksmuseet, osv. Skulle de skippa djuren, så skulle jag fortfarande gå dit.

Du stödjer inte djurplågeriet mindre för att du inte går dit för djuren tyvärr.
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 19:02:06 följande:
    Du stödjer inte djurplågeriet mindre för att du inte går dit för djuren tyvärr.
    Nu sker där väl knappast något djurplågeri på Skansen dock.
  • Vanillaextract
    Anonym (Har jag missat nått?!) skrev 2014-12-04 19:12:20 följande:

Nu sker där väl knappast något djurplågeri på Skansen dock.

Nej djuren sitter i små burar för att dom vill vara där såklart.
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 19:15:51 följande:
    De har inga små burar på Skansen. Har du varit där!?

För övrigt så har de bara djur som är födda på Skansen, eller på andra djurparker. De tar liksom inga djur från det vilda och "burar in".

Dessutom så har Skansen, i samarbete med flera andra djurparker, lyckats rädda flera utrotningshotade arter.
  • eslah

Fråga din kompis om det är som så att hon kollat på dokumentärerna Blackfish och The Cove och att ståndpunkten kommer därifrån?

• Vanillaextract
    Anonym (Har jag missat nått?!) skrev 2014-12-04 19:17:35 följande:

De har inga små burar på Skansen. Har du varit där!?

För övrigt så har de bara djur som är födda på Skansen, eller på andra djurparker. De tar liksom inga djur från det vilda och "burar in".

Dessutom så har Skansen, i samarbete med flera andra djurparker, lyckats rädda flera utrotningshotade arter.

Jag var där innan jag växte upp. Jo djuren bor i små burar, eller små inhägnader om du mår bättre över det ordet.

Djurparker finns till för människans skull inte djurens. Så gå dit hur mycket du vill men lura inte dig själv i vad du stödjer.

www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-som-underhallning/djurparker

www.djurensratt.se/djurvanlig-turism/djurparker

www.peta.org.uk/issues/animals%2Dare%2Dnot%2Dours%2Dto%2Duse%2Dfor%2Dentertainment/zoos/
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 19:43:00 följande:
    Jag var där innan jag växte upp. Jo djuren bor i små burar, eller små inhägnader om du mår bättre över det ordet.

Djurparker finns till för människans skull inte djurens. Så gå dit hur mycket du vill men lura inte dig själv i vad du stödjer.

www.peta.org.uk/issues/animals%2Dare%2Dnot%2Dours%2Dto%2Duse%2Dfor%2Dentertainment/zoos/
    Vad jag stödjer?
    Jag stödjer ingenting. Jag går till Skansen för så mycket annat. Sedan att de har djur där, tough shit! Couldn't care less, faktiskt.

När du växte upp (om du, som jag, är född på 80-talet (eller kanske tidigare än så?)), så är det en STOR skillnad på Skansen då och nu.
  • Påven Johanna
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 19:15:51 följande:
    Jag har hundar. De går i koppel och jagar inte sin egen mat. Djur får inte välja. 
  • Aniiee
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 19:43:00 följande:

Du har alltså inte varit där de senaste??? 10? åren? Du inser att även djurparker utvecklas och moderniseras, va? När jag var liten fanns det två elefater på en gräsplätt ungefär lika stora som de själva på skansen. De fick flytta senare (tidiga 90-talet) Orsak? De (på skansen) tyckte att det var djurplågeri att hålla elefanter så. Läs inte på djurens rätt och läs ABSOLUT inte på PETa (som anser att Pokemon är djurplåger) om du vill veta något om djur i djurparker.
  • Vanillaextract
    Aniiee skrev 2014-12-04 20:03:07 följande:

Du har alltså inte varit där de senaste??? 10? åren? Du inser att även djurparker utvecklas och moderniseras, va? När jag var liten fanns det två elefater på en gräsplätt ungefär lika stora som de själva på skansen. De fick flytta senare (tidiga 90-talet) Orsak? De (på skansen) tyckte att det var djurplågeri att hålla elefanter så. Läs inte på djurens rätt och läs ABSOLUT inte på PETa (som anser att Pokemon är djurplåger) om du vill veta något om djur i djurparker.

Jo det har jag. Och det spelar ingen roll om dom ändrat något, det är fortfarande en djurpark och djurparker är lika med djurplågeri.

Det finns kanske ett tiotal djurparker som inte är grundade på djurplågeri och ingen av dom ligger i Sverige. Här är dom enbart till för vår njutning.
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 20:09:41 följande:
    Jo det har jag. Och det spelar ingen roll om dom ändrat något, det är fortfarande en djurpark och djurparker är lika med djurplågeri.

Det finns kanske ett tiotal djurparker som inte är grundade på djurplågeri och ingen av dom ligger i Sverige. Här är dom enbart till för vår njutning.
    Äh, gå och lägg dig!
  • Vanillaextract
    Påven Johanna skrev 2014-12-04 19:58:33 följande:

Jag har hundar. De går i koppel och jagar inte sin egen mat. Djur får inte välja. 

Fin syn på liv du har.
  • Vanillaextract
    Anonym (Har jag missat nått?!) skrev 2014-12-04 20:10:41 följande:

Äh, gå och lägg dig!

Ja, jag förstår att du inte bryr dig. Den rättigheten har du. Men stå för vad du är istället.
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 20:10:46 följande:
    Fin syn på liv du har.
    Dito - som sitter och slösar bort ditt eget här.

NU SKA JAG UT OCH LEVA LIVET! Adjöken!
    Vanillaextract skrev 2014-12-04 20:12:20 följande:
    Ja, jag förstår att du inte bryr dig. Den rättigheten har du. Men stå för vad du är istället.
    Vad är jag då? Djurplågare? För att jag besöker Skansen?

Tillåt mig GAPSKRATTA!

Baaaaaaaaahahahahahahahahahahaha! Ehh, hehehe! HahahahohohohihihiHAHAHA!!!
  • nozpa

Gissar att det har att göra med det där med ölandsdjurpark  eller om det var eskilstuna någontin..? Och den där djurparken i danmark. "Många" började skippa djurparker efter det.
    Kanske är det något sånt?

Svar på tråden Trend att bojkotta Skansen, Kolmården, och liknande?!