• Tandmamma86

Olika färger på framtänderna?

Hejsan.

Idag när jag stod och borstade min dotters tänder så upptäckte jag att hennes högra framtand är lite mörkare än den vänstra. Inte så att det är jätte märkbart. Men det syns om man kollar riktigt noga. Frågade om hon hade ont i tänderna men det har hon inte.

Har nu googlat på det och får bara upp en massa om rotfyllningar mm. Är det någon här som kan veta vad det är? Hon har ju aldrig ramlat vad jag vet och slagit i munnen ordentligt heller?

Med vänlig hälsning från lilla mig!

• Svar på tråden Olika färger på framtänderna?
  • Detoxtjejen

Är det mjölktänder? Då är det troligaste att hon någon gång slagit i den ena, så att nerven i tanden dött och missfärgat den. Ingen behandling så inga symtom! Var uppmärksam om det bildas en liten bubbla i tandköttet, då har en infektion uppstått. Ta då kontakt med tandvården!

• cosinus

Min son har en blå framtand. Har han haft från 2 års ålder och han måste fått en smäll på den utan att vi märkt det.

Syntes bäst i början om man vänder honom upp och ner och ser baksidan på tanden, fast nu är den så blå att det syns ändå :)

När vi precis sett det så fick vi komma för kontroll hos tandläkaren, sen ett återbesök ett halvår senare och sen bara skulle vi höra av oss om han fick ont eller blev svullet i tandköttet. Tanden sitter ff kvar och han är 6.5 år så snart ryker den naturligt (tanden bredvid har redan tappats)

Granntjejen hade liknande, hennes tand vickade de loss efter 2-3 år då hon började få en infektion.

• cosinus
    cosinus skrev 2014-12-04 08:30:22 följande:

Min son har en blå framtand. Har han haft från 2 års ålder och han måste fått en smäll på den utan att vi märkt det.

Syntes bäst i början om man vänder honom upp och ner och ser baksidan på tanden, fast nu är den så blå att det syns ändå :)

När vi precis sett det så fick vi komma för kontroll hos tandläkaren, sen ett återbesök ett halvår senare och sen bara skulle vi höra av oss om han fick ont eller blev svullet i tandköttet. Tanden sitter ff kvar och han är 6.5 år så snart ryker den naturligt (tanden bredvid har redan tappats)

Granntjejen hade liknande, hennes tand vickade de loss efter 2-3 år då hon började få en infektion.

Det här gäller alltså mjölktänder, gissade på åldersspannet att det även är så för din dotter :)
Svar på tråden Olika färger på framtänderna?