• Anonym (?)

Månadslön, hur räknar man?

Hej

Vad är det för skillnad på månadslön och timlön egentligen?

Man räknar väl timmar i en månadslön också? Alltså antalet timmar man jobbar gånger timlönen?

Eller har det med semesterersättning och sådant att göra?

Jag har fått mer tid nu och jobbar 75% 120 timmar är väl det? Tar jag inte 120 gånger timlönen då?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Månadslön, hur räknar man?
  • StevenDiese
    Anonym (?) skrev 2014-12-04 19:14:03 följande:

Hej

Vad är det för skillnad på månadslön och timlön egentligen?

Man räknar väl timmar i en månadslön också? Alltså antalet timmar man jobbar gånger timlönen?

Eller har det med semesterersättning och sådant att göra?

Jag har fått mer tid nu och jobbar 75% 120 timmar är väl det? Tar jag inte 120 gånger timlönen då?

Tacksam för svar!

Hur man räknar ut en timlön är lite olika en del räknar på 175 andra på 172. Sen om din timlön räknas ut så vet i sjutton om du är timanställd.

Är du timanställd och därmed inte fast (till vidare) så brukar semesterersättning adderas på din timlön. Fast anställdas sem ersättning redovisas inte genom timlönen.
  • KaSaM

Vanlig schablon för heltidslön kan vara timlön gånger 165.

• Anonym (Qwe)
    KaSaM skrev 2014-12-04 19:56:04 följande:

Vanlig schablon för heltidslön kan vara timlön gånger 165.

Jag har 173... Olika avtal, olika timmar!
  • Anonym (USKA)

jobbar du i vården?

Där jag jobbat så gäller

148 h för 100% arbetstid på månadslön

165 h för 100% arbetstid på timlön

Tjänar jag 16500 så får jag 100kr /timme som timanställd + 12% (om jag inte minns fel) i semesterersättning alltså 112kr /timme

Så jobbar jag 120 h som timanställd så gäller 120 * 112 kr

Men som månadsanställs hade jag fått 75% av 16500.

Det ska vara i stort sett samma, men man räknar det olika.

Att det alltid ska låta så mycket bättre i huvudet mem var detta någorlunda begripligt?

• KaSaM

Är enhetschef inom vård och omsorg, heltidsmått enligt avtal är timlön * 165, dvs en uska som har en timlön på 120kr har en månadslön heltid på 19800kr.

Helt beroende på avtal, även min lön har schablonvärde 165 timmar som heltidsmått.

Svar på tråden Månadslön, hur räknar man?