bipolär 2, medicin mot depression?
Vad har ni andra bipolär för medicin mot depression? Finns det nån som funkar? Jag har mått ok ganska länge nu men nu är jag på väg nedåt ganska fort.
Vad har ni andra bipolär för medicin mot depression? Finns det nån som funkar? Jag har mått ok ganska länge nu men nu är jag på väg nedåt ganska fort.
Har du missat att ts har bipolär sjukdom? Den är kronisk och kräver medicinering. Det handlar inte om en s.k. egentlig depression. Det är stor skillnad.
Vad föreslår du för kost och motion då?
Gissar att MS eller fibromyalgi eller diabetes eller vad som helst inte behöver medicineras heller då, det är bara att lägga om sin kost och motionera. Läs på om bipolär sjukdom.
TS skriver ju att hon är bipolär så det har jag inte missat. Jag tror inte alls det är kroniskt utan går att bli frisk från.Man brukar säga att man ska gå 10 000 steg per dag, så jag skulle säga minst det, samt träna tre timmar i veckan.mvilken träning beror på vad man gillar, vissa gillar Friskis och Svettis, vissa gillar att simma, rida eller springa.
Vad gäller kosten så gäller det att dra ner på sötningsmedel, socker, färgämnen, gluten och hårt processad mat. Och istället äta mer ekologiskt och ren mat utan tillsatser.
Vad föreslår du för kost och motion då?
Jag går varje dag, jag springer regelbundet. Jag äter gärna ekologiskt och ganska mycket vegetariskt. Inte blir jag friskare av det. Eller jo, kroppen mår bra men inte hjärnan. Jag skulle gärna läsa lite info om att bipolär sjukdom går att bota. Inte nån scientologsida.
Olivia, bara för att en medicin inte fungerade behöver det inte betyda att du inte är bipolär. Det är som när man är deprimerad, första medicinen kanske inte funkar.
Håller med om att sömn och rutiner är jätteviktigt. Jag är noga med att hålla dygnsrytmen, inte sitta uppe på nätterna eller sova på dagen.
Jag har fått Valdoxan.
Har inte ätit den speciellt länge ännu, knappt 4:a veckor så har svårt att säga hur den egentligen fungerar för mig. Tycker mig ha märkt en effekt på sömnen, lättare att somna, sover bättre och mer ihållande (alltid varit plågad av ständiga uppvak). Brukar vara en riktig zombie på morgonen, med stora svårigheter att ta mig ur sängen, upplever även här att det blivit bättre med det - men har haft någon sporadisk "återfalls" dag nu den senaste en och en halv veckan. Inte alls som innan i alla fall. Fick mer ångest, oro, paranoida tankar och hetsigt humör - allt förutom det hetsiga humöret har allting börjat plana ut nu tycker jag. Men får väl se. Har tidigare ätit Sertralin, soloft, Citalopram vid depp/socialfobi med ingen positiv effekt (förutom biverkningar) och Citalopramen gjorde mig totalt bedövad och känslokall Stilnoct, proparvan och zopiklon, dom två förstnämnda slutade fungera efter en tid och den sistnämnda fuckade mig totalt - minnesluckor, personlighetsförändring, hallucinationer, sinnesförvirring, total zombie på morgon och förmiddag you name it i princip.
Jag läste föresten nyligen nånstans på denna sidan www.bipolarsjuk.se/ att de är vanligt för bipolära att vägrar medicinering.
Jag fattar att inte alla bara kan slå i sig theralen och sova som jag kan med tanke på att ni kanske har jobb eller skola osv.
Men jag är sjukskriven och pluggar på distans så jag behöver egentligen bara försöka hålla fötterna relativt på jorden och försöka sköta min lägenhet, tvätt, disk, städning blabla sen har ja iofs boendestöd 2 gånger i veckan fast de gör tyvärr inget de bara tjatar på en att man ska göra de man ska haha. :P
Men asså inte för att låta som en jobbig mupp men jag tror inte på mediciner. Varit medicinerad fram o tillbaka sen ja var 17 och är nu 26. Men det krävs en del av dig som person inte lyssna på "röster" etc.
Jag känner mig lite konspiratorisk med hela den här vi mot dom teorin ja har just nu men. Jag känner att medicnerna inte är bra och jag tror verkligen verkligen inte på dem! Har varit utan medicn sen i mars typ, fick en rejäl psykos av concertan (som desutom har varningar för psykos) i dec förra året. Fattade inte hur de tänkte när de gav concerta till någon med tidigare psykosen och extrema mani perioder. Men men.
Håll er borta från Droger och alkohol, Ta D vitamin, omega 3 och dra ner på köttet, rör på er men stressa liksom inte fram saker. Finns inget jobbigare än en massa måste som bygger upp och ger en panik för man inte gick ut genom dörren idag igen. De är lungt liksom du kanske går ut och går hela dagen om några dagar utan att de ens känns som ett måste. Man MÅSTE INGENTING. :D haha.
Jag är lite manisk just nu så om det typ fattas nått ord här och där och nån mening makes no sense är de för jag redan tänker på något annat redan :P
Jag läste föresten nyligen nånstans på denna sidan www.bipolarsjuk.se/ att de är vanligt för bipolära att vägrar medicinering.
Jag fattar att inte alla bara kan slå i sig theralen och sova som jag kan med tanke på att ni kanske har jobb eller skola osv.
Men jag är sjukskriven och pluggar på distans så jag behöver egentligen bara försöka hålla fötterna relativt på jorden och försöka sköta min lägenhet, tvätt, disk, städning blabla sen har ja iofs boendestöd 2 gånger i veckan fast de gör tyvärr inget de bara tjatar på en att man ska göra de man ska haha. :P
Men asså inte för att låta som en jobbig mupp men jag tror inte på mediciner. Varit medicinerad fram o tillbaka sen ja var 17 och är nu 26. Men det krävs en del av dig som person inte lyssna på "röster" etc.
Jag känner mig lite konspiratorisk med hela den här vi mot dom teorin ja har just nu men. Jag känner att medicnerna inte är bra och jag tror verkligen verkligen inte på dem! Har varit utan medicn sen i mars typ, fick en rejäl psykos av concertan (som desutom har varningar för psykos) i dec förra året. Fattade inte hur de tänkte när de gav concerta till någon med tidigare psykosen och extrema mani perioder. Men men.
Håll er borta från Droger och alkohol, Ta D vitamin, omega 3 och dra ner på köttet, rör på er men stressa liksom inte fram saker. Finns inget jobbigare än en massa måste som bygger upp och ger en panik för man inte gick ut genom dörren idag igen. De är lungt liksom du kanske går ut och går hela dagen om några dagar utan att de ens känns som ett måste. Man MÅSTE INGENTING. :D haha.
Jag är lite manisk just nu så om det typ fattas nått ord här och där och nån mening makes no sense är de för jag redan tänker på något annat redan :P
Men även om Lamotriginet hade funkat psykiskt på mig, hade jag inte kunnat fortsätta med den pga att de gav mig 24/7 migrän. Litium vägrar jag.
Kan någon förklara hur man är när man har en hypoman?
Jag vet inte om jag haft det. Däremot är jag 100% säker på att jag inte haft en mani.
Jag har haft perioder med extra mycket energi, men jag har inte mått bra psykiskt under de perioderna utan bara känt mig speedad och ångestfull med självmordstankar. Så det här med att man mår bra av att ha en hypomani, det har jag aldrig gjort. Så därför tvivlar jag på om jag verkligen är bipolär, ska träffa läkaren idag så vi får se vad vi kommer fram till.
Däremot sa min psykolog att man kan bli speedad av "vanlig" ångest också, han tror nämligen inte att jag är bipolär.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så brukar jag ha perioder när jag jävligt mycket kortare stubin. Skäms för hur jag blir. Skriker på folk och sabbade för ett tag sedan en vägg hemma när jag slängde en mugg rakt in i den.
Är det någon annan som har problem med kort stubin? Vet inte om det har med min bipolära sjukdom att göra eller om det är nåt annat. Men skäms för det och får ångest av det. Någon?
Jag vet bara hur jag är när jag är att betraktas som hypoman. Det pirrar i hela kroppen, liksom spritter. Magen slår volter och det känns som att vara nykär deluxe precis hela tiden. Jag är glad, jag är pigg, effektiv, tar mig för saker, nya och gamla. (Oftast involverar det andra människor...) Är snygg, shoppar mkt (mkt!) och bokar in resor i den mån det är möjligt med familjelivet. Min man stoppar mig mkt. Förut kunde jag släppa allt och sticka iväg för att det kändes som en bra idé... Vill gärna flytta, eller byta jobb eller gå en ny utbildning osv. Sover mindre, kan bli lätt fixerad vid saker, irritabel, tycker folk är rätt korkade som inte fattar uppenbara saker. Typ. Så är det tills jag åker ner i en depression, för den kommer efter som ett brev på posten.
Det du beskriver - energisk men med ångest etc - är vad jag kallar mixad. Fruktansvärd känsla.
Vägrar du litium pga viktökning? Jag gjorde det och jag har inte gått upp ett gram...
Jag har tidigare vägrat medicin. Mkt pga skräck upplevelsen på zopiklon som verkligen ställde till det, jag var då 17 år. Så kanske inte konstigt egentligen att jag blev skeptisk, och att då sertralinen inte gav någon effekt och Soloften tyckte jag gjorde mig extremt speedad som jag vågade mig på att testa efter påtryckning utav min dåvarande läkare på vårdcentralen ytterligare spädde på den där skepsisen. Jag vet inte huuuur många gånger jag lyckats smälla rakt in i väggen under tiden jag försökt och försökt och försökt, dels förstå vad som var "fel" på mig och samtidigt analysera varför det hände och hyr jag skall kunna undvika det i framtiden. Tillslut så gick det ju inte längre, jag kraschade rejält 2010 och kände att jag kommer inte överleva en sån här omgång till. Kände en enorm hopplöshet och ångest. Lyckligtvis (inte för att jag önskar henne det) blev min mamma diagnosticerad med bipolär sjukdom inte långt efter min krasch, och då öppnades mina ögon. Jag har alltid känt igen mig i min mammas mående, hon är bara mer extrem. Sökte hjälp, fick vänta ett tag då jag sökte som "frisk" (hade med nöd och näppe lyckats hämta upp mig ur den värsta svärtan), utredning påbörjades och nu 2014 och 26 år gammal sitter jag här. Med diagnos, och har kommit till insikten att jag måste ha medicin, jag kommer aldrig kunna hämta upp mig tillräckligt mycket för att iaf kunna jobba med något. Jag har drömmar jag vill förverkliga, men som det är nu går det inte, och tro mig här har det rannsakats, analyserats, gått i terapi, ändrats på kost osv - det hjälper inte fullt ut. Inte ens tillräckligt för att jag ska lyckas ta en vilje spurt och få båten på rätt köl. Dom energierna har jag redan spenderat på tidigare krascher där jag lyckats återhämta mig helt.