Inlägg från: Malin0710 |Visa alla inlägg
  • Malin0710

    Hur ska man välja tilltalsnamn? Milla eller Hilda

    Nu är jag återigen här med mina namnfunderingar....Men jag behöver lite hjälp i mitt grubblande.

    Vår dotter är 8 veckor och vi har ännu inte bestämt tilltalsnamnet. Vi är överens om att hennes namn kommer bli Milla Hilda Viktoria men vi har inte bestämt vilket som bli tilltalsnamn av Milla och Hilda. Hjälp mig genom att komma med lite förslag/tips om hur jag ska tänka. Du får gärna berätta vilket av namnen du skulle valt och varför. Berätta gärna också hur du gjorde ditt val till ditt/dina barn.

  • Svar på tråden Hur ska man välja tilltalsnamn? Milla eller Hilda
  • Malin0710

    Ja, jag heter Malin. Vad roligt att du skriver att du tycker Milla känns tufft. Jag gillar lite tuffare namn (men ändå söta) och har inte riktigt tyckt att Milla lever upp till det. Storasystrar heter Alva & Tilde. Att Milla är smeknamnnsaktigt håller jag med om men det är inget som stör mig.

  • Malin0710
    880215 skrev 2014-12-04 23:36:20 följande:

    Kollade nu på "svenska namn". Milla verkar vara ett lite mer nyskapat namn. Fast jag gillar det bättre än Hilda (Hilda är dock fint det med).

    Testa att göra en omröstning?


    Jag gjorde en omröstningstråd innan hon föddes fast då varit några fler namn med oxå. Jag är mer intresserad av att få tips på hur jag ska tänka än att veta vilket namn andra skulle valt. Tror Hilda vinner med klar majoritet. Milla verkade inte så poppis i förra omröstningen.
  • Malin0710

    Dom är 7 och 4 och har har blivit tillfrågade men de vill det ena ena dagen och det andra andra dagen....Känns som jag och pappan måste ta beslutet...Vet att min man vill att hon helst heter Milla. Det var hans förslag.

  • Malin0710
    estetisk skrev 2014-12-05 03:12:15 följande:

    Eller så slår ni ihop dom och döper henne till Milda 


    Vilket bra förslag
    880215 skrev 2014-12-05 00:07:04 följande:

    Vem valde Alva? Vem valde Tilde? Ska ni ha fler barn?

    Ni kanske kan turas om med att välja namn?

    Äh, jag vet inte.

    Dra lott?

    Gillar du Hilda bättre?


    Alva valde pappan men jag hade inget annat som jag önskade, Tilde valde vi tillsammans men jag mest kanske. Tror jag gillar Hilda mest. Känns som ett mer "ordentligt" namn. Men sambon är inte överförtjust men kan absolut gå med på Hilda. Han är dock lite orolig över att hennes initialer blir HH då. Jag mest "orolig" över att Tilde och Hilda är för lika namn....Vi har dessutom kallat henne Milla lite grann sista veckorna och släkten är väldigt förtjust i just namnet Milla.
  • Malin0710
    880215 skrev 2014-12-05 12:20:37 följande:

    Ja, om du vill höra en vilt främmande människas åsikter, så ska jag sammanfatta vad jag tycker:

    HILDA:

    Hilda är ett namn som är i stil med era andra döttrars namn.

    Dock är Hilda, som du själv säger, lite för likt Tilde. Men vad gör det? Ni lär ju ändå råka blanda ihop alla ändå, så blir det ju. Inga konstigheter.

    Hilda är mer ett redigt namn, till skillnad från Milla, som är mer smeknamnsaktigt.

    Att initialerna blir HH kan ni ju skita i. Helly Hansen har också "HH". ;) (Men jag vet vad din man syftar på).

    Kan tillägga att mina initialer är AS. Couldn't care less, faktiskt. Jag har nog aldrig skrivit mina initialer någonstans vad jag kan minnas.

    MILLA:

    Jag gillar det. Det känns modernt och kaxigt.

    Dock smeknamnsaktigt och inte lika klingande med era andra döttrars namn - fast vad gör det, egentligen? Hon är ju en egen person och kommer inte att bli förknippad med sina syskon hela livet.

    Detta vet jag inte om jag egentligen ska skriva, då jag inte vet hur ni ser på det. Men jag skriver det ändå; jag tänker på Milla i Alfons Åberg. - Det är en positiv koppling, enligt mig. Hon är tuff, lite kavat och söt. Det är så jag ser en Milla: Tuff, Kavat, Söt.

    Svårt. Bägge namnen är ju fina, men så olika.

    Lycka till med valet iaf!


    Tack för dina tankar! Precis lite sånt jag är ute efter. Hur andra tycker och tänker och uppfattar namnen kan förhoppningsvis hjälpa mig göra ett val.
  • Malin0710
    fluu skrev 2014-12-05 19:28:22 följande:

    Jag hade helt klart valt Hilda! Det känns mer hållbart, gångbart och passar hela livet och i de flesta miljöer. Och så tycker jag att det är vackrare.


    Håller med dig i allt detta. Men det är lite likt Tilde...och jag kan ännu inte släppa Milla...
  • Malin0710
    Sarita skrev 2014-12-05 19:48:21 följande:

    Vi valde Milla

    Vår Millas jämnåriga kusin heter Hilda, och ja, det blir mycket "Mil..Hilm..Mild..HILDA!!" när vi ska ropa på rätt barn när de leker. Tror ni får det så med systern vilket ni än väljer.

    Det händer att folk frågar om hon heter Kamilla men de flesta köper milla som ett icke-smeknamn.


    Vad roligt att ni har en Milla! Hur gammal är hon? Hur kom ni på namnet? Det är ju inte så vanligt! Hade ni något/några alternativ?

    Vi har inte fått frågan om det är Camilla vi tänkt oss men däremot så har några frågat om vi menar MillaN.
  • Malin0710
    Sarita skrev 2014-12-07 22:15:41 följande:

    Jag vet faktiskt inte var vi fick det från, bara att vi kom på det och tycker det är fint. Vår milla är nio år. Det är sällan vi träffar barn med samma namn, jag kan komma på 3-4 tillfällen under dessa år...


    Det är ju som du skriver inte så vanligt. Det tycker jag är kul. Vi vet en till som heter det men aldrig stött på namnet annars. Jag gillar mjuka namn som Alva,Alma, Moa, Molly, Nelly, etc men Alva har vi ju redan en dotter som heter och alla de andra mjuka namnen är upptagna av vänner och bekantas barn. När vi valde Alvas namn för 7 år sedan så kände vi inte till någon som hette det. Men sen visade det sig ligga typ 3:a på namntoppen!

    Vad tycker din dotter om sitt namn?
  • Malin0710
    trolliz skrev 2014-12-22 02:26:18 följande:

    Tilde är ju också en smeknamnsform av Matilde?! Milla är jättegulligt men Hilda mer redigt! Dock skulle jag inte kunna ha två döttrar som i princip rimmade på varandra. Och Milla verkar redan mer poppis bland alla ni känner?

    Sedan spelar det ju ingen roll vilket som sätts som tilltalsnamn på pappret, ni kan kalla henne vad ni vill även olika om det är så, tids nog blir det det ena eller det andra eller så väljer hon själv.

    Känner en liten flicka vars föräldrar inte kunde välja mellan Hanna eller Mikaela. Hon fick bli Hanna-Mikaela! Mamman kallade henne det ena och pappan det andra. Idag är hon cirka 10-11 och ä bestämt en Hanna! Skitbra tycker jag. Vi har alltid kallat henne Hanna-Mickan dock :)

    Skulle göra detsamma om det händer oss någon gång. Dubbelnamn eller bara ta något tilltalsnamn på pappret men låta alla använda det de vill tills barnet är stort nog.

    Som i filmen: "Som man bäddar", då pappan kallar henne Alice? Och mamman Jasmine (om jag minns rätt), inget fel alls i min värld! Kärt barn har många namn!

    Var ju ett tag sedan trådstart. Hur har det gått?


    Som sagt, att det är "smeknamnnsaktigt" stör mig inte. Tilde känns oxå lite smeknamn. Jag gillar korta namn och många av dem är från början smeknamn.

    Vi har också tänkt så att tilltalsnamnet kan ändras sen om vi ångrar oss. Därför tar vi med både Milla och Hilda. Egentligen hade vi tänkt att hon skulle heta antingen Milla Viktoria eller Hilda Viktoria. Storasystrarna heter Alva Viktoria och Tilde Viktoria. Men nu ska anmälan om namnet vara inne om en vecka och vi (jag) har ännu inte bestämt oss. Så vi kommer skriva Milla Hilda Viktoria med tilltalsnamnet Milla. Så ändrar vi sen om vi vill. ..Hon känns faktiskt mer och mer som en Milla och det är det namnet som de flesta använder nu.
  • Malin0710
    isolande skrev 2015-01-08 15:09:00 följande:

    Klart hon ska heta Milla! Världens bästa namn . Kul om det blir ett etablerat "vanligt" namn.

    / från en CAmilla som alltid kallats Milla


    Roligt att du tycker så!

    Antalet barn som får namnet Milla har ökat sedan 1999 då 12st fick namnet till 2013 då 96st fick namnet. (2013 var toppnoteringen, 113st) Så det känns som om namnet är på uppgång. ?
Svar på tråden Hur ska man välja tilltalsnamn? Milla eller Hilda