• Anonym (ledsen sambo)

Asperger och ingen sexlust

Hej! 

Jag känner att jag måste ställa denna fråga till någon utomstående... Så, är det någon som kanske själv har asperger och inte har behov av sex/beröring alt. någon som lever under samma förhållanden som jag själv, alltså med en parter som inte har behov av sex/beröring skulle jag uppskatta eran syn på hur man ska hantera detta på bästa sätt.

Lite bakgrund: Jag har levt tillsammans med min sambo i snart 2 år vi har varit tillsammans i 3 år, vi är bägge två mellan 20-25 år. Han (min sambo) blev diagnostiserad med asperger i ung ålder och han var öppen med det innan vi började dejta, dock var detta något jag inte märkte överhuvudtaget i början, möjligtvis att han inte nappade på "kärlekssignaler" så bra annars hade jag aldrig anat något.

Första månaderna hade vi sex 3-4 gånger i veckan och allting var bra, dock var det alltid jag (har jag kommit på nu i efterhand) som tog initiativet då jag själv är en väldigt sexuell person. 

När vi hade varit tillsammans i ett år ungefär hade vi sex en gång varannan vecka ungefär och tyvärr var det i princip efter att jag bett på mina bara knän att vi skulle ha det. Idag har vi sex max en gång varannan eller var tredje månad då jag inte orkar försöka och bli nekad gång på gång på gång, han tar fortfarande inget initiativ till sex.

(Jag vet dock att han runkar någon gång varannan vecka eller så, vilket också gör mig ledsen då han väljer att göra det själv och inte ser behovet med att vara med mig eller förövrigt mina behov att få närhet, men det kräver ju ingen annan beröring än hans egen så kanske beror på det?)

Det har alltså eskalerat ganska ordentligt åt fel håll. Det är inte bara det att vi inte har sex (självklart är det en stor del) men det är också vardaglig beröring och bara en sån sak som att kyssas, inte en puss utan en riktig kyss, det tror jag inte har hänt sen första månaden.

Jag har haft många och långa samtal med min sambo om detta och förklarat att jag behöver närhet jag behöver känna mig åtrådd. Jag är inte ful eller överviktig jag tror tvärtemot att jag är ansedd att se ganska bra ut, men ändå känner jag mig otroligt ful och oönskad.

Det var den delen, sen kommer vi till delen då han faktiskt är min bästa vän, utan tvekan. Jag har aldrig träffat en finare människa än honom, och det menar jag. Han gör allt för mig, allt för att jag ska må bra (utom att ha sex med mig då) och jag vet att han älskar mig mer än något. Jag vet också att han tycker att jag är vacker egentligen och att han är stolt över att vara tillsammans med mig, men självklart blir man ledsen när han inte visar det på andra plan än att säga det. Vi har det i övrigt super bra ihop vi skrattar, busar och har alltid något att prata om vi har gemensamma vänner och ja, han är helt enkelt min favorit människa.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom, men då kommer frågan, hur hanterar ni andra denna situation? Det finns dagar där jag ligger och gråter mig till sömns över att inte ha någon beröring i mitt förhållande ingen åtrå och att trotts upprepade samtal så blir det ingen skillnad. Är det någon som har upplevt samma och tagit sig igenom det? Alt någon som själv har asperger och är asexuell som kan hjälpa mig att förstå honom bättre?

Det jag får till svar av honom idag är bara ursäkter, att han tänker på annat osv. 

Jag vill leva med min sambo han är allt för mig, men sex är en stor del och jag är rädd att jag aldrig slutar känna mig ledsen över att inte vara åtrådd, eller ännu värre den dagen jag inte attraheras av honom längre, är vi bara kompisar som håller handen då?

Alla svar är välkomna! 

• Svar på tråden Asperger och ingen sexlust
  • The TARDIS

Jag kan bara tala för mig själv..men jag hade inte kunnat leva så i ett förhållande. Antingen så får ni väl gå isär, eller så får ni diskutera om saker och ting kan lösas på annat sätt med den sexuella biten.

• Anonym (tjej)

Är han beredd på öppet förhållande, så kan du få sexuell bekräftelse på annat håll men ni ändå är varandras närmaste? Annars låter det som att ni förr eller senare kommer bli bästa vänner istället. Det du beskriver nu låter mer som en riktigt bra vän...

• Anonym (ledsen sambo)

Jag vill inte vara med någon annan som det ser ut idag, jag har tagit upp att det kanske kommer bli så i framtiden om saker inte ändrar sig men det kan han inte tänka sig (alltså ett öppet förhållande). 

Han är min bästa vän det är han men jag är också otroligt attraherad av honom jag tar på honom och vill ha honom nära mig både när vi är vakna och sover, problemet är att jag inte får något tillbaka, inte på samma sätt i alla fall. Detta beror ju på att han har aspergers och inte är lika bra på att visa kärlek, det betyder inte att han inte känner den, vilket är olika saker. Han blir förkrossad varje gång jag tar upp detta med honom, han ber om ursäkt och vill bättra sig för att göra mig lycklig men det blir liksom ingen ändring... 

• Anonym (ledsen sambo)
    Anonym (tjej) skrev 2014-12-05 01:11:45 följande:

Är han beredd på öppet förhållande, så kan du få sexuell bekräftelse på annat håll men ni ändå är varandras närmaste? Annars låter det som att ni förr eller senare kommer bli bästa vänner istället. Det du beskriver nu låter mer som en riktigt bra vän...

Jag vill inte vara med någon annan som det ser ut idag, jag har tagit upp att det kanske kommer bli så i framtiden om saker inte ändrar sig men det kan han inte tänka sig (alltså ett öppet förhållande). 

Han är min bästa vän det är han men jag är också otroligt attraherad av honom jag tar på honom och vill ha honom nära mig både när vi är vakna och sover, problemet är att jag inte får något tillbaka, inte på samma sätt i alla fall. Detta beror ju på att han har aspergers och inte är lika bra på att visa kärlek, det betyder inte att han inte känner den, vilket är olika saker. Han blir förkrossad varje gång jag tar upp detta med honom, han ber om ursäkt och vill bättra sig för att göra mig lycklig men det blir liksom ingen ändring... 

• Anonym (tjej)

Fast det verkar inte bara handla om att han är dålig på att visa kärlek utan problemet verkar vara att han inte vill ha fysisk närhet.

Det beror säkert på hans diagnos men samtidigt så kan man säga att du också har en diagnos, dvs neurotypisk/normal och att det gör att du behöver fysisk närhet för att må bra, lika mycket som han kanske behöver få slippa det. Så det är lite moment 22. Skaffa ett djur att gosa med?

• Anonym (Äpple)

Jag har Asperger och sexlust. Ingen behov av närhet bara. Skaka hand äcklar mig.

Är du tsm med siabent? Ngt

• Anonym (Förklara konkret)

Det finns stor individuell variation bland "Aspies" men generellt sett kan man säga att det är bra att vara så konkret som möjligt när man förklarar hur man vill att de ska bete sig.

Till exempel: 

säg inte:

"Jag vill att vi ska ha närhet och kel"

Utan

"Jag vill att du smeker min nacke och rygg när vi tittar på TV"

Det är klart att det känns konstigt och ovant för dig att säga sånt som brukar förbli outtalat, men det är en del i funktionsnedsättningen att inte förstå dessa tysta spelregler och beteenden. 

Likaså brukar många aspies vara svaga på att ta egna initiativ, improvisera, hitta lämpliga tillfällen etc. Kanske kan du/ni "planera" mysstunder. T.ex. göra hemmaspa, där ni båda är införstådda med att tiden är till bara för er samvaro, och där båda får berätta (konkret) vad/hur de vill ha.

• Anonym (Äpple)

imponerad låter som mig.

• Anonym (ledsen sambo)
    Anonym (Förklara konkret) skrev 2014-12-05 08:58:12 följande:

Det finns stor individuell variation bland "Aspies" men generellt sett kan man säga att det är bra att vara så konkret som möjligt när man förklarar hur man vill att de ska bete sig.

Till exempel: 

säg inte:

"Jag vill att vi ska ha närhet och kel"

Utan

"Jag vill att du smeker min nacke och rygg när vi tittar på TV"

Det är klart att det känns konstigt och ovant för dig att säga sånt som brukar förbli outtalat, men det är en del i funktionsnedsättningen att inte förstå dessa tysta spelregler och beteenden. 

Likaså brukar många aspies vara svaga på att ta egna initiativ, improvisera, hitta lämpliga tillfällen etc. Kanske kan du/ni "planera" mysstunder. T.ex. göra hemmaspa, där ni båda är införstådda med att tiden är till bara för er samvaro, och där båda får berätta (konkret) vad/hur de vill ha.

Ja det vet jag om, vissa har inte alls detta problem jag vill vara super tydlig med att jag inte tror att alla har minskad sexlust bara för att man har asperger, men i vårt fall så är det just så. 

Jag är väldigt tydlig med det jag vill tex som "kan du göra si eller så" allt från att massera mina fötter till att klia min rygg för att jag ska få någon närhet och det gör han utan problem, han tycker inte det är jobbigt eller känner sig obekväm. Det är just sexet han är obekväm med... 

Det har jag också tänkt på! att man kanske kan planerar tillfällen när man gör det lite mer bekvämt och att han även är beredd på att det kommer hända. Men han vill inte att det ska vara "planerat" han säger att han bara vill "att det ska hända", men precis som du skriver tar han inte initiativet och då blir det bara status 0. 

Tillexempel: Ett tag hade vi bara sex i duschen för att han var bekväm med det, han visste att om jag frågade om vi kunde duscha ihop var det samma med sex och han kunde även fråga mig (mycket sällsynt) men det kändes som att han faktiskt var bekväm med det, dock har det slutat nu med.

• Anonym (ledsen sambo)
    Anonym (Äpple) skrev 2014-12-05 07:26:51 följande:

Jag har Asperger och sexlust. Ingen behov av närhet bara. Skaka hand äcklar mig.

Är du tsm med siabent? Ngt

Som jag skrev tidigare så menar jag absolut inte att alla som har asperger inte har någon sexlust, men det är den situationen jag har i min vardag. 

Min sambo har inget problem med närhet egentligen han kan mer än gärna hålla mig i handen, ta initiativet till att massera mina fötter eller min rygg. 

Det är vid sexet som det tar stopp, han är medveten om att vi inte har lika mycket sex som jag vill, men ändå händer det inget...
  • Anonym (Äpple)

Du kanske bara ska slita av honom kläderna.

Sen var riktigt rak mot honom. Instruera allting.

Det låter som du är tsm med en vän till mig som heter siabent eller hur han stavar det. Stämmer det?

• Anonym (ledsen sambo)
    Anonym (Äpple) skrev 2014-12-05 12:31:48 följande:

Du kanske bara ska slita av honom kläderna.

Sen var riktigt rak mot honom. Instruera allting.

Det låter som du är tsm med en vän till mig som heter siabent eller hur han stavar det. Stämmer det?

Det är inte riktigt min moral att slita av någon kläderna och tvinga dom till sex, det är inte så att jag tråkigt frågar om vi ska ha sex och han säger nej, självklart försöker jag med kyssar och beröring men han hittar alltid på en ursäkt eller drar sig undan när det börjar leda mot sex. 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med siabent? är frågan om min sambo heter siabent så är svaret nej. 
  • Anonym (äpple)

Okej ibland är värden liten så var tvungen att fråga. Du kan alltid försöka prata mer med honom & hoppas att det går in så fort som möjligt. Du kan alltid kasta in ett hot ngt i den här stilen.

Jag är lite deprimerad just nu mkt på jobbet när jag säger att jag vill vara nära snälla var bara nära.

Hoppas allting löser sig så båda är nöjda!

• Bella7373

Har det precis som du.

Det var typ 2 år sedan du skrev inlägget ser jag. Hur ser erat liv ut nu?

Kram.

• Anonym (Aspie tjej)

Det där har inget med Asperger att göra, alls. Eftersom han var intresserad av att ha sex i början och eftersom han runkar (om än ganska sällan) låter det tyvärr som att han inte är attraherad av dig. (Det känns hårt att säga och finns inget bra sätt att säga det på) Det är inte ditt fel och handlar inte om ditt utseende. Jag tror inte det finns något du kan göra heller, han verkar se dig mer som en vän.

• Anonym (asperger)
    Anonym (Aspie tjej) skrev 2017-03-24 04:28:54 följande:

Det där har inget med Asperger att göra, alls. Eftersom han var intresserad av att ha sex i början och eftersom han runkar (om än ganska sällan) låter det tyvärr som att han inte är attraherad av dig. (Det känns hårt att säga och finns inget bra sätt att säga det på) Det är inte ditt fel och handlar inte om ditt utseende. Jag tror inte det finns något du kan göra heller, han verkar se dig mer som en vän.

Klart det kan ha med asberger att göra? Låter precis som jag och sättet det skrev att han sagt att de inte ska va planerat men ändå inte tar initiativ är precis så jag fungerar. I grund och botten för mig handlar det om att jag får grov prestationsångest, överanalyserar och tror de värsta = att hela grejen kring sex känns extremt jobbigt och påtvingat från mitt håll när jag är så obekväm kring det hela. Precis som för dom så hade jag och min sambo sex mycke oftare i början, flera gånger i veckan men ju längre tiden gått ju mer får jag för mig att han tycker jag är konstig om jag gör si eller så och är rädd att göra fel och tar därför aldrig initiativ till sex heller vilket också varit fallet med tidigare partners och också anledningen till att jag hellre hade enggångsligg istället för en fast KK. Kan onanera själv utan problem, har dock ett större närhetsbehov än ts partner men saknar i stortsett sexdrift och har tidigare som singel gått ett helt år utan sex vid ett tillfälle bara för att jag inte kände behovet.
  • Anonym (Aspie tjej)
    Anonym (asperger) skrev 2017-03-24 05:34:36 följande:

Klart det kan ha med asberger att göra? Låter precis som jag och sättet det skrev att han sagt att de inte ska va planerat men ändå inte tar initiativ är precis så jag fungerar. I grund och botten för mig handlar det om att jag får grov prestationsångest, överanalyserar och tror de värsta = att hela grejen kring sex känns extremt jobbigt och påtvingat från mitt håll när jag är så obekväm kring det hela. Precis som för dom så hade jag och min sambo sex mycke oftare i början, flera gånger i veckan men ju längre tiden gått ju mer får jag för mig att han tycker jag är konstig om jag gör si eller så och är rädd att göra fel och tar därför aldrig initiativ till sex heller vilket också varit fallet med tidigare partners och också anledningen till att jag hellre hade enggångsligg istället för en fast KK. Kan onanera själv utan problem, har dock ett större närhetsbehov än ts partner men saknar i stortsett sexdrift och har tidigare som singel gått ett helt år utan sex vid ett tillfälle bara för att jag inte kände behovet.

Var i diagnoskriterierna hittar du ingen sexlust? Ni kan ju fungera likadant utan att det har med Aspergern att göra. Själv älskar jag katter, och det finns det säkert andra med Asperger som gör, det betyder inte att älska katter har med Asperger att göra. De flesta är mer än bara en diagnos.
  • Anonym (asperger)
    Anonym (Aspie tjej) skrev 2017-03-24 06:24:34 följande:

Var i diagnoskriterierna hittar du ingen sexlust? Ni kan ju fungera likadant utan att det har med Aspergern att göra. Själv älskar jag katter, och det finns det säkert andra med Asperger som gör, det betyder inte att älska katter har med Asperger att göra. De flesta är mer än bara en diagnos.

Påstod aldrig heller att sexlusten i sig hade med asberger att göra, däremot att en påverkar min förmåga att ta initiativ och att jag känner mig obekväm i den situationen. Känner mig obekväm i många andra situationer också speciellt om det är något som jag ska göra tillsammans med en annan människa och sist jag kollade så va brister i samspel en den av disgnoskriterierna.
  • Anonym (Aspie tjej)
    Anonym (asperger) skrev 2017-03-24 14:29:49 följande:

Påstod aldrig heller att sexlusten i sig hade med asberger att göra, däremot att en påverkar min förmåga att ta initiativ och att jag känner mig obekväm i den situationen. Känner mig obekväm i många andra situationer också speciellt om det är något som jag ska göra tillsammans med en annan människa och sist jag kollade så va brister i samspel en den av disgnoskriterierna.

Det du beskrev att du överanalyserar mm har inget med Asperger att göra, inte att du känner dig obekväm i situationen heller, däremot kan bristande initiativ ha med Aspergern att göra.

Brist i samspel betyder inte att man ogillar att göra saker med andra utan att man ofta missförstår mm.
Svar på tråden Asperger och ingen sexlust