• Anonym (Förvirrad)

    Ni som haft MA; när tog ni cytotec?

    Mitt missfall konstaterades idag vid ett andra VUL. Vi fick välja på skrapning eller medicinsk "abort". Jag valde medicinsk (dom rekommenderade det). Då fick jag en tablett som jag skulle svälja där och då, och sen fick jag veta att jag ska ta 4 cytotec först på söndag morgon.

    Men sen pratade jag med min väninna som sa att när hon gjorde en abort för ett år sedan så fick hon ta cytotec dagen efter att hon svalt första tabletten. När jag googlar verkar råden vara olika.

    Hur var det för er? När tog ni cytotec och hur gick det?

  • Svar på tråden Ni som haft MA; när tog ni cytotec?
  • Anonym (''')

    Jag fick MA på söndagen och läkaren ville att jag skulle vänta 3 dygn innan jag tog Cytotec för att se om kroppen gjorde sig av med det själv. Jag fick ingen tablett att "börja med" som du fått. 

    Min resa blev lång.. jag fick Cytotec i 2 omgångar och 1 omgång Mythergin. Fanns dock rester kvar efter 5 veckor och blev då skrapad. Har precis slutat blöda nu efter totalt ca 7 veckor. 

    Hoppas Cytotec funkar för dig, vad jag har läst burkar det funka på de flesta. 

    Ta hand om dig! 

  • Marie89

    Usch då! MA är ju så fruktansvärt!

    Jag fick veta mitt på fredagen, och bestämde att jag skulle vara där när jag fick medicinen, fick tid på onsdagen, men på måndagen mådde jag så mentalt dåligt så lyckades få en avbokningstid. Vid 9 på morgonen fick jag värktabletter och tablett upp i slidan ( vet inte vad den hette) vid 2 skulle de ge en ny om det inte hänt något, men fostret kom ut vid 14 och jag hade inte mycket ont, kom ganska mycket blod men var okej rent fysiskt.

    Vill bara tillägga att vi sen lyckades bli gravida igen på 2:a försöket och har nu en underbar dotter.

  • Sagolina

    Kan tillägga att det tog ungefär en timme innan värkarna började göra ont och sen var det väl 45min med mer och mer intensiv värk innan fostret kom ut, så vid 10 var det värsta över och jag sov en timme. Sen kände jag mig i princip normal, bara blödningarna som var ganska kraftiga i 2dagar innan de minskade.


  • Anonym (2 ggr)

    En vecka efter andra VUL:et. Minns inte om det var på b.b eller förlossningen. Avskyvärt att måsta ligga där hur som helst! Flera uppstoppade-hände absolut ingenting. Kom tillbaks fem dar senare-b.b eller förlossning. Flera uppstoppade. Hände inget på hela dagen där. Åkte hem,började få mensvärk,fick avskyvärda smärtor på kvällen/natten plus blodbad. Satt på toa några timmar medans det forsade. Det är vanligt att det inte funkar första gången.

  • Anonym (Ingen bedövning)

    Jag skulle på UL jag tror jag var i v 12 kanske, hade inte varit och kollat något tidigare. Ett MA konstaterades och jag fick valet, skrapning eller piller. Jag valde piller för de kunde jag ta hemma enligt läkaren. Jag ville bara bli av med allt för det var så otroligt jobbigt. 
    Jag fick ingen bedövning alls och har hört att det är tydligen helt fel. Jag fick fyra cytotec att ta när jag kom hem och fick vet att det skulle ta ca 20min innan det började. Fy fan vilken smärta och blodbad det blev, men det fungerade. 

  • Anonym (-)

    Jag höll på att förblöda, och fick åka ambulans till sjukhuset. Vid följande MA valde jag skrapning.

  • Anonym (Förvirrad)

    Tack för alla era svar. Så här har det gått:

    Under lördagen hade jag mensvärk och började blöda ganska mycket, som en riklig mens. Fick byta binda en gång i timmen ungefär. Hade ett tag så ont att jag bara låg på badrumsgolvet. Och då blev jag rädd för jag hade ju hört att det skulle bli ännu värre när jag tagit cytotecen på söndagen...

    På söndag morgon tog jag 4 cytotec vaginalt (som ordinerat) och bara väntade. Men inget hände. Ingen värk, ingen störtflod. Svalde senare 2 tabletter till (enligt ordination) och då fick jag mensvärk och ut kom en stor klump; det såg ut som en lång blodfylld tampong (ursäkta detaljerna). Sen inget mer.

    Sedan dess har jag varken blödit eller haft ont. Kan det vara över nu? På VUL sa dom att fostret redan var ute, att det bara var hinnsäcken kvar. Kan hinnsäcken ha varit klumpen?

    Ursäkta för detaljerna, tack för alla era svar!

  • Anonym (Sara)

    Cytotec är rena giftet som de absolut inte ger vid missfall i vissa länder. En orgasm drar ihop livmodern och kan stöta ut missfallet. Funkade för mig!

Svar på tråden Ni som haft MA; när tog ni cytotec?