• Anonym (FluoxetinMia)

Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)

Hej!

Vi är enligt statistiken många som får SSRI (i dagligt tal "antidepp", medicin som hjälper till så att serotoninhalten inte blir för låg, med depressionssymtom som följd) utskrivet i Sverige idag. Det är allmänt känt att när man börjar ta medicinen, eller ökar dosen, är det mycket vanligt att man först får mer ångest och andra jobbiga symtom under en period. 

Här kan vi skriva av oss och jämföra symtom och dela med oss av råd, stöd, tips och trix för att orka igenom även de tyngre perioderna med siktet inställt på att må betydligt bättre med tiden. 

En förhoppning är att vi som skriver i tråden blir påminda om att vi är många!

• Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)
  • Anonym (FluoxetinMia)

Jag har fått Fluoxetin utskrivet, och läkaren ville att jag skulle ta 20 mg. Läkaren tyckte det var bra att jag ökar med 5 mg i taget. Jag började för en månad sedan, ökade en vecka senare till 10, och efter ytterligare 3 veckor (ett par dagar sedan) ökade jag till 15. Jag får dra ut på ökningen i flera veckor om jag vill säger läkaren, men jag är osäker på om jag ska göra det eller om jag ska "ta smällen" och gå up på 20 mg redan nu trots att jag nyss ökat från 10 till 15 mg. Så den jobbiga perioden går över fortare....eller? Hur tänker/gör andra? 

Jag har blivit mer orolig och småsaker blir till större problem än de normalt skulle bli. Jag har inte fått diagnos depression, utan ångest med depressiva inslag. Ångesten ökar vid sömnbrist och jag har stora sömnproblem pga stress på jobbet. Nu är jag sjukskriven på halvtid. 

• Anonym (Jag)

Har precis fått Sertralin utskrivna. Enligt diagnos lider jag av kraftig utmattning och depression. Rekommenderades en månads sjukskrivning - vägrar dock- vill inte "bara gå hemma" tror jag mår ännu sämre då. Har hämtat ut pillrena men vet inte om jag vågar börja ta dem. Jätterädd för biverkningar. Måste väl för att kunna vända på allt jobbigt.

• Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-06 15:56:44 följande:

Har precis fått Sertralin utskrivna. Enligt diagnos lider jag av kraftig utmattning och depression. Rekommenderades en månads sjukskrivning - vägrar dock- vill inte "bara gå hemma" tror jag mår ännu sämre då. Har hämtat ut pillrena men vet inte om jag vågar börja ta dem. Jätterädd för biverkningar. Måste väl för att kunna vända på allt jobbigt.

Känner igen mig! Jag sökte för liknande för ett par år sedan och fick SSRI utskrivet men vågade inte börja ta dem då jag läst om biverkningarna....jag kämpade på ett tag till men nu blev det i mitt fall nödvändigt att söka igen. Fick nu alltså SSRI och tog steget att börja ta dem trots biverkningarna. Så jag känner igen mig i att tveka innan man törs prova iom att listan på möjliga biverkningar inte ser så kul ut. 

Mig hjälpte det att påminna mig om att så många tar denna medicin, och att de goda effekterna i de allra flesta fall överväger de dåliga. De dåliga är dessutom allra oftast övergående! 

Hur du än bestämmer dig för att göra önskar jag dig lycka till, berätta här hur du valde och hur det går!!
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-06 15:56:44 följande:

Kan också verkligen förstå din önskan att inte vara sjukskriven på heltid. Likadant resonerade jag nu i höst, när läkaren ville sjukskriva på heltid men jag föreslog halvtid. Att gå till jobbet varje dag ger mig mycket då jag stärks av min yrkesroll och det sociala på jobbet. Att vara där  på heltid utmattar dock, så halvtid känns rätt just nu. Sen har jag kunnat berätta på jobbet hur det är och hur jag mår, det tror jag underlättar. Det är ju inte alltid självklart att man känner att man kan. Hur är det för dig, vet dina kollegor hur du mår?
  • caizita78

Precis gått från 20 mg fluoxetin till 40 mg. ..

Mina drömmar har blivit mer intensiva och "verklighetstrogna".. tycker mitt humör är lite ostabilt :S ..

• Anonym (Undrar)

Har haft 40 mg citalopram i ca 1 års tid nu. Är så vansinnigt trött hela tiden, pratade med min läkare. Han sa att så är det med depression. När vi någon vecka senare hade telefontid påpekade jag tröttheten igen och fick som svar att det är medicinen som har dom effekterna för att man ska sova bättre på natten.

Fick en ny medicin som heter sertalin teva 100 mg. Nu ska jag alltså sänka dosen citalopram till 20 mg i två veckor. Men ska jag först då ta den nya medicinen eller ska jag ta den ihop med den gamla?

Någon som har erfarenhet från sertalin?

• Anonym (Ångestdrabbad)

Började med Sertralin i förrgår. Redan efter första tabletten (!) fick jag biverkningar från mag/tarmkanalen i form av svidande känsla i magen (som vid magkatarr) och blev lite dålig i magen. Nu idag känner jag inte något i magen.

• Anonym (Utmattad och deppig)

Började med sertralin i tisdags efter att ha varit sjuk och sjukskriven sen i mars. Har vägrat tabletter men gav vika i måndags efter att ha brutit ihop hos läkaren och "scorat" mycket högt på ångest/depression.

Ska äta 1/2 tablett (25mg) i en vecka och sedan öka till en tablett och sedan till 2 tabletter.

Första 2 dagarna gick bra bortsett från ökad hunger och "sug i magen". Tredje dagen, igår, ville jag dö! Skakade av ångest, kunde inte sitta still och bara grät. Idag är det dock bättre. Jag är extremt trött men kan knappt sova och lyckas jag somna utan sömntabletter så sover jag oroligt och drömmer en massa konstigt. Fick sömntabletter för att kunna sova, är också "tvingad" till en timmes promenad i dagsljus varje dag...

Hoppas på att tabletterna ska hjälpa mig hitta tillbaka till livsglädjen igen!

• Anonym (Undrar)

Jag hoppas ni kommer må bättre med sertalin. Jag har ju redan haft min tuffaste resa gjord. Den tiden jag var sjukskriven. Vägrade med antidepp först, men gav med mig. Så jag vet vad ni går igenom.

Känns som 100mg är mycket, men jag har ju ätit antidepp ett tag nu.

• Anonym (FluoxetinMia)
    caizita78 skrev 2014-12-06 16:52:11 följande:

Precis gått från 20 mg fluoxetin till 40 mg. ..

Mina drömmar har blivit mer intensiva och "verklighetstrogna".. tycker mitt humör är lite ostabilt :S ..

Fick du börja med 20 mg direkt? Hur var dina första veckor då (om du minns)? Jag känner mig skakig och lite ostabil, har tex tappat kaffekoppar och grejer, som jag inte brukar. Småsaker blir till irriation och oro mycket mer än vanligtvis. Trött hela tiden! Jag vet att jag än så länge står på en låg dos, och skulle helst inte vilja öka så fort. 
Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)