Inlägg från: Anonym (FluoxetinMia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FluoxetinMia)

Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)

Hej!

Vi är enligt statistiken många som får SSRI (i dagligt tal "antidepp", medicin som hjälper till så att serotoninhalten inte blir för låg, med depressionssymtom som följd) utskrivet i Sverige idag. Det är allmänt känt att när man börjar ta medicinen, eller ökar dosen, är det mycket vanligt att man först får mer ångest och andra jobbiga symtom under en period. 

Här kan vi skriva av oss och jämföra symtom och dela med oss av råd, stöd, tips och trix för att orka igenom även de tyngre perioderna med siktet inställt på att må betydligt bättre med tiden. 

En förhoppning är att vi som skriver i tråden blir påminda om att vi är många!

• Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)
  • Anonym (FluoxetinMia)

Jag har fått Fluoxetin utskrivet, och läkaren ville att jag skulle ta 20 mg. Läkaren tyckte det var bra att jag ökar med 5 mg i taget. Jag började för en månad sedan, ökade en vecka senare till 10, och efter ytterligare 3 veckor (ett par dagar sedan) ökade jag till 15. Jag får dra ut på ökningen i flera veckor om jag vill säger läkaren, men jag är osäker på om jag ska göra det eller om jag ska "ta smällen" och gå up på 20 mg redan nu trots att jag nyss ökat från 10 till 15 mg. Så den jobbiga perioden går över fortare....eller? Hur tänker/gör andra? 

Jag har blivit mer orolig och småsaker blir till större problem än de normalt skulle bli. Jag har inte fått diagnos depression, utan ångest med depressiva inslag. Ångesten ökar vid sömnbrist och jag har stora sömnproblem pga stress på jobbet. Nu är jag sjukskriven på halvtid. 

• Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-06 15:56:44 följande:

Har precis fått Sertralin utskrivna. Enligt diagnos lider jag av kraftig utmattning och depression. Rekommenderades en månads sjukskrivning - vägrar dock- vill inte "bara gå hemma" tror jag mår ännu sämre då. Har hämtat ut pillrena men vet inte om jag vågar börja ta dem. Jätterädd för biverkningar. Måste väl för att kunna vända på allt jobbigt.

Känner igen mig! Jag sökte för liknande för ett par år sedan och fick SSRI utskrivet men vågade inte börja ta dem då jag läst om biverkningarna....jag kämpade på ett tag till men nu blev det i mitt fall nödvändigt att söka igen. Fick nu alltså SSRI och tog steget att börja ta dem trots biverkningarna. Så jag känner igen mig i att tveka innan man törs prova iom att listan på möjliga biverkningar inte ser så kul ut. 

Mig hjälpte det att påminna mig om att så många tar denna medicin, och att de goda effekterna i de allra flesta fall överväger de dåliga. De dåliga är dessutom allra oftast övergående! 

Hur du än bestämmer dig för att göra önskar jag dig lycka till, berätta här hur du valde och hur det går!!
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-06 15:56:44 följande:

Har precis fått Sertralin utskrivna. Enligt diagnos lider jag av kraftig utmattning och depression. Rekommenderades en månads sjukskrivning - vägrar dock- vill inte "bara gå hemma" tror jag mår ännu sämre då. Har hämtat ut pillrena men vet inte om jag vågar börja ta dem. Jätterädd för biverkningar. Måste väl för att kunna vända på allt jobbigt.

Kan också verkligen förstå din önskan att inte vara sjukskriven på heltid. Likadant resonerade jag nu i höst, när läkaren ville sjukskriva på heltid men jag föreslog halvtid. Att gå till jobbet varje dag ger mig mycket då jag stärks av min yrkesroll och det sociala på jobbet. Att vara där  på heltid utmattar dock, så halvtid känns rätt just nu. Sen har jag kunnat berätta på jobbet hur det är och hur jag mår, det tror jag underlättar. Det är ju inte alltid självklart att man känner att man kan. Hur är det för dig, vet dina kollegor hur du mår?
  • Anonym (FluoxetinMia)
    caizita78 skrev 2014-12-06 16:52:11 följande:

Precis gått från 20 mg fluoxetin till 40 mg. ..

Mina drömmar har blivit mer intensiva och "verklighetstrogna".. tycker mitt humör är lite ostabilt :S ..

Fick du börja med 20 mg direkt? Hur var dina första veckor då (om du minns)? Jag känner mig skakig och lite ostabil, har tex tappat kaffekoppar och grejer, som jag inte brukar. Småsaker blir till irriation och oro mycket mer än vanligtvis. Trött hela tiden! Jag vet att jag än så länge står på en låg dos, och skulle helst inte vilja öka så fort. 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-12-06 19:02:44 följande:

Har haft 40 mg citalopram i ca 1 års tid nu. Är så vansinnigt trött hela tiden, pratade med min läkare. Han sa att så är det med depression. När vi någon vecka senare hade telefontid påpekade jag tröttheten igen och fick som svar att det är medicinen som har dom effekterna för att man ska sova bättre på natten.

Fick en ny medicin som heter sertalin teva 100 mg. Nu ska jag alltså sänka dosen citalopram till 20 mg i två veckor. Men ska jag först då ta den nya medicinen eller ska jag ta den ihop med den gamla?

Någon som har erfarenhet från sertalin?

Det låter som om din läkare skulle gett lite mer information kring medicinbytet, tycker jag? Man ska ju inte behöva gissa. Kan läkaren ha menat att du ska trappa ner Citalopramet först, för att sedan trappa upp Sertralinet? Eller ska du "överlappa" på något sätt så att den totala dosen medicin (oavsett preparat) blir konstant? Båda är ju SSRI-preparat. Jag skulle nog kontakta läkaren och be om lite mer instruktioner. 

Sen det där med tröttheten, är det verkligen så att man ska vara trött hela tiden även på medicin? Det trodde inte jag. Man blir såklart trött av depression men om man medicinerar mot den, bör väl tröttheten minska? 

Hoppas du snart får stöd i att veta hur du ska göra. 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Utmattad och deppig) skrev 2014-12-06 19:42:13 följande:

Började med sertralin i tisdags efter att ha varit sjuk och sjukskriven sen i mars. Har vägrat tabletter men gav vika i måndags efter att ha brutit ihop hos läkaren och "scorat" mycket högt på ångest/depression.

Ska äta 1/2 tablett (25mg) i en vecka och sedan öka till en tablett och sedan till 2 tabletter.

Första 2 dagarna gick bra bortsett från ökad hunger och "sug i magen". Tredje dagen, igår, ville jag dö! Skakade av ångest, kunde inte sitta still och bara grät. Idag är det dock bättre. Jag är extremt trött men kan knappt sova och lyckas jag somna utan sömntabletter så sover jag oroligt och drömmer en massa konstigt. Fick sömntabletter för att kunna sova, är också "tvingad" till en timmes promenad i dagsljus varje dag...

Hoppas på att tabletterna ska hjälpa mig hitta tillbaka till livsglädjen igen!

OK så du har fått ett schema för hur snabbt du ska öka. Hoppas du inte behöver ha det så jobbigt mer än de här första dagarna, jag vet inte hur vanligt det är att det håller i sig? Du ska alltså upp i 100 mg på några veckor, förstod jag rätt? Håller tummarna att det inte tar alltför många veckor innan du känner en vändning!
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Ångestdrabbad) skrev 2014-12-06 19:27:05 följande:

Började med Sertralin i förrgår. Redan efter första tabletten (!) fick jag biverkningar från mag/tarmkanalen i form av svidande känsla i magen (som vid magkatarr) och blev lite dålig i magen. Nu idag känner jag inte något i magen.

Hej! Hur stor dos fick du? Hoppas magbesvären var tillfälliga. 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    iceball skrev 2014-12-07 09:25:56 följande:

Jag äter 100mg sertralin nu. Började med 25 i en vecka, ökade till 50. När det knappt gav någon effekt fick jag öka till 75 i en vecka för att sedan gå upp till 100. Har ätit det sedan 1 september och det är först för nån vecka sedan jag märker en positiv effekt av det. Den här gången har jag knappt haft några insättningssymtom, när jag åt samma för 10 år sedan hade jag massor..

Min läkare sa att dosen oftast ligger på 75-100 mg.

Jag funderar på hur man ska tänka när det gäller insättningssymtom och ångestsymtom i sig? Hur vet man vilket som är vad? Jag var ju ångestfylld innan jag fick medicin, och jag är det nu också men det känns starkare/hela tiden istället för stundvis som jag hade före medicinen. Jag tolkar det som insättningssymtom men om dessa kan kvarstå i flera månader, hur vet man om det är insättningssymtom eller helt enkelt "den riktiga" ångesten och att man behöver en högre dos av medicinen?

• Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-12-07 09:32:55 följande:
    Ja, jag får ringa vårdcentralen och be om en riktig information. Även min förra läkare var lite bristfällig i uppföljning och information kring medicinen. Jag har bara blivit tilldelad medicin men vet inte om hur länge man brukar äta antidepp. Påpekade för förra läkaren om min trötthet och han sa bara att det var depressionen. Jag klarar inte av både arbete och fritid/hem. Och ibland orkar jag inte ens jobba. Då sjukskriver jag mig eller vabbar.
    Just detta upplevde jag när jag för flera år sedan blev ordinerad SSRI. Jag fick ingen information om planeringen, insättningssymtom, vad som händer sen osv. Läkaren tog heller ingen kontakt. Jag tog inte medicinen då. 

Denna gång fick jag mer information och det känns mer rätt att ta medicinen nu. Men eftersom jag liksom du upplever att jag har svårt att orka med allt (jobb och hem, det ena skulle räcka...), är jag rädd att må mycket sämre om jag ökar dosen för fort (eller om dosen är för liten). 

Jag har fått uppfattningen att man äter medicinen under lång tid, och om man blir märkbart bättre kan man börja prova (med läkarordination!) att trappa ner till lägre dos eller ev helt stegvis sätta ut medicinen. Många äter SSRI i många år och många mår bra av det och vill inte sluta om det är tydligt att symtomen återkommer om man trappar ner för mycket eller sätter ut medicinen. Jag känner flera som mår bra och jobbar full tid osv och äter SSRI hela tiden - det är det jag hoppas kunna uppnå om man hittar både rätt preparat och rätt dos. Men det känns som om vägen dit är slingrig!
  • Anonym (FluoxetinMia)
    iceball skrev 2014-12-07 09:52:58 följande:

Det jag kände var att ångesten inte ändrades något när jag åt 50 mg, vid den tidpunkten sa läkaren att de borde ha börjat hjälpa så då fick jag öka eftersom jag inte märkt någon förändring alls. jag har tänkt i samma banor, hur vet man? Nu har det iaf blivit bättre, tog ca 3 månader. Ångesten är inte helt borta men jag slipper de värsta attackerna.

Jag hade tur som gick till en läkare som verkligen bryr sig, tyvärr är de ju få. Det är nog viktigt att man har kontakt med vården under tiden, kanske behöver man inte besöka vården men iaf prata med läkaren över telefon.

Jag har en vän som också lider av ångest, han började med sertralin men blev så dålig så han slutade tvärt, vilken inte heller var så bra. Han tuppade av och det tog lång tid innan han kvicknade till.
    Tack för ditt svar. Om insättningssymtomen kan hänga med så länge, skulle jag hellre vilja trappa upp väldigt långsamt för att se om det stabiliserar sig på en lägre dos, än att hela tiden trappa upp så att man hamnar på en hög dos snabbt. Men jag antar att min läkare kommer att förorda högre dos om jag inte anser att jag mår bättre inom några få veckor? 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    iceball skrev 2014-12-07 09:25:56 följande:

Jag äter 100mg sertralin nu. Började med 25 i en vecka, ökade till 50. När det knappt gav någon effekt fick jag öka till 75 i en vecka för att sedan gå upp till 100. Har ätit det sedan 1 september och det är först för nån vecka sedan jag märker en positiv effekt av det. Den här gången har jag knappt haft några insättningssymtom, när jag åt samma för 10 år sedan hade jag massor..

Min läkare sa att dosen oftast ligger på 75-100 mg.

Ni som fått dosen 75-100 mg, har ni fått det direkt (ja, med upptrappning förstås),  pga starka symtom, eller har ni fått först en låg dos, sen utvärdering, sen ökning osv? Hur vanligt är det att man får över 50 mg?
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Utmattad och deppig) skrev 2014-12-07 17:51:12 följande:
    Enligt läkaren ska en sakta upptrappning endast ge få biverkningar vid insättningen. Jag ska upp i 100mg och målet är att jag ska vara där i mitten på januari men det får ta längre tid, allt är beroende på hur jag mår!

Jag hoppas också att jag känner en vändning snart, i morgon ökar jag till 50 mg och håller tummarna att det går hyggligt. Får se om jag hinner/orkar öka en gång till innan julhelgen. Vill gärna vara hyggligt okej i julhelgen för mina barn och min mans skull!

Hoppas allt går bra för er övriga också!!
    Håller tummarna för att din ökning i morgon går smidigt!
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Ångestdrabbad) skrev 2014-12-07 19:39:26 följande:

Jag blev ordinerad 50 mg Sertralin men tog 25 mg de första tre dagarna efter att ha läst på en del själv innan. Idag ökade jag till 50 mg. Magbesvären har gått över. Känner mig lite yrslig och trött. Har tagit insomningstablett i helgen för att få sova ut ordentligt på natten, och det har jag gjort. Är det någon av er som tar Ssri pga ångest/oro? Jag är inte deprimerad men lider av generaliserad ångest, främst på jobb och i sociala situationer.

Hur mår du idag? Jag har ökat från 15 till 20 nu (började på 5 mg för en dryg månad sedan) och känner inget särskilt mer än att jag har en gnagande oro sedan flera veckor som inte ger med sig. Antar att det är insättningssymtom. Jag har mer ångest än depression, och det är för ångesten jag fått SSRI. 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Ångestdrabbad) skrev 2014-12-08 12:52:23 följande:
    Jag mår sådär. Som du säger en gnagande oro. Är på jobbet nu men vill bara bort härifrån. Tog en Oxascand imorse men den har nog gått ur kroppen nu. Känns pissigt idag, vill bara lipa.
    Usch, jobbigt. Håller tummarna att dagen går fort och att du får koppla av hemma sen.  
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Slumran) skrev 2014-12-08 14:09:11 följande:

Här är ännu en citalopram-pillrare.

Det började med mobbning på min arbetsplats i kombination med stress, sömnlöshet och utbrändhets-symtom. (The old familiar feeling..) Har varit sjukskriven ett längre tag för tio år sedan och får återkommande mindre depressioner samt att jag är stresskänslig sedan dess..

Började med 10mg i en vecka och gick upp på 20 sen. Undviker fysisk ansträngning en timme efter intagen medicin eftersom jag (till skillnad från tidigare gånger) har biverkningar i form av yrsel, illamående och ibland svimningskänslor vid ansträngning. Men i övrigt har ssri:et börjat verka.

Fast tröööött är man ju ändå. Hoppas verkligen inte av medicinerna, men det tror jag inte eftersom jag verkar vara kroniskt trött. Mot mobbningen har det dock gjort underverk. Tar inte åt mig längre, ligger inte och funderar över kommentarer jag fått när jag går och lägger mig. Visst kan det fortfarande vara tungt, men går lättare att skaka av sig.

Men mina medarbetare tycker att jag blivit "flummigare". Okoncentrerad, obrydd. Men det tror jag hör mer ihop med de underliggande symtomen än medicinen.

Hoppas era biverkningar snart ger vika och att ni snart känner av de (trots allt) positiva effekterna som preparaten ger.
    Kram

Hej!

Hur länge har du ätit 20 mg? Jag ska äta 20 och undrar hur länge den här gnagande oron ska vara konstant....

Är du sjukskriven nåt eller jobbar du kvar på din (dåliga) arbetsplats? Kommer du kunna byta tror du? Sjukt att man ska behöva bli utsatt så att man blir sjuk, på sitt jobb....lycka till. 
  • Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Full;)) skrev 2015-02-09 13:20:53 följande:

Hej hå på er!

Lever denhär tråden:)?

Har inte läst igenom allt då jag nu har grova koncentrationsproblem.

Tog min första tablett fluoxetin i morse och nu känner jag mig full! Grova koncentrationssvårigheter (vilket suger då jag pluggar 100% distans!)

Känner igen symptomen från när jag slutade med sertralin för ngra år sedan. Gick runt som i en dimma "full" i någon vecka.

På ett sätt är de en ganska skön känsla dock;D

Till frågan: någon som vet om SRRI kan framkalla ångest i insättningsfasen om man inte hade ångest innan? Jag äter pillret mot en långvarig yrsel som inte gått över med hjälp av något annat, hade dock varit jobbigt att få panikångest igen (haft förut men frisk sen ngra år) pågrund av pillret.

Ursäkta för flummit inlägg men är som sagt totalt hög just nu;D!

Hej! Jag har tänkt gå in här senaste tiden och skriva ett inlägg, bra att du påminde

Jag tror att det är möjligt att få en ökad känslomässig känslighet under insättningsfasen, även sånt man inte varit med om förut. Handlar det om insättningssymtom så är det ju en tröst på någon nivå att det sannolikt är övergående....om än nog så jobbigt när det pågår! Hur har det varit idag?

Hur stor dos börjar du med och vad siktar din läkare på för dos?
  • Anonym (FluoxetinMia)

Nu har jag ätit Fluoxetin i två månader och första månaden var inte kul. Ångest och oro nästan hela tiden (inte panik, mer som ett gnagande obehag, en negativitet och irritation hela tiden). Sen ganska snart efter nyår vände det. Jösses. Jag mår så oerhört mycket bättre nu. Senaste veckorna har jag kunnat tänka så många positiva tankar som jag inte gjort på många år. Just nu undrar jag varför jag inte tog SSRI-steget för länge sen....men sanningen är väl att jag inte var mogen för det, jag var inte "där" helt enkelt. Nu kan jag känna tacksamhet för så många saker varje dag, och känner mig lugn inombords. Jag som alltid stressat mellan hundra saker har fokuserat på att göra lite i taget, pausa, känna in vad jag orkar....jag är fortfarande (sedan i oktober) sjukskriven på halvtid och jag tror att detta också gjort mycket - att få ta det mycket lugnare och slippa stressa så mycket på jobbet. På jobbet är väl vissa inte jätteglada över att jag är sjukskriven, känner viss skepsis där ("du är väl inte deprimerad!") men känner att jag nu kan ta den sortens kommentarer lättare än förut. Förr tog jag åt mig så vansinnigt. Nu orkar jag ta den typen av motgångar och blir snabbare positiv igen, det går inte och snurrar i tankarna så länge som det alltid gjort förut. 

Jag är så glad nu, att jag vågade ta steget med SSRI, och att jag orkade med de första veckornas ångestökning. 

Jag vet, jag låter som en reklamannons för medicin och det är inte meningen, jag vet att effekten kan vara väldigt olika för olika personer. Men jag ville berätta hur det blivit för mig efter en tid, det kanske kan vara intressant för dem som nyss börjat med SSRI. 

• Anonym (FluoxetinMia)
    Anonym (Full;)) skrev 2015-02-10 22:58:49 följande:

Såg nu att jag glömde en fråga.

Jag har som sagt 20mg nu och de enda läkaren sa var att om yrseln blivit bättre om någon vecka skulle vi testa Sänka dosen. Så tror inte att den kommer höjas mer. Fast jag hoppas jag får testa en starkare dos om yrseln består.

En fråga: Har du känt av biverkningarna om illamåeende/mättnadskänsla/viktnedgång? Som jag förstår de är de vanligt att folk går ner med denhär medicinen och jag hade verkligen inte gråtit om de hände mig.

Iofs äter jag nyttigt och inte mycket men har underproduktion i sköldkörteln och har de halvt omöjligt att gå ner i vikt pga de. Så skulle man tappa några kilon hade det verkligen bara varit en STOR bonus.:)

Nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden:)

Jaha så du fick din måldos direkt, ingen upptrappning då? Det kanske är vanligt, jag vet inte. Jag var så tveksam inför min läkare angående medicinen, det kanske var därför han föreslog att jag skulle trappa upp långsamt. Jag började på 5, ökade till 10 efter ett tag, sen 15, sen 20 efter totalt 1 månad tror jag (minns inte riktigt nu men det var ett jäkla pillande med tabletterna som skulle delas så det blev rätt dos;))

Jag hade ökad ångest och oro hela upptrappningsperioden, och den gick inte över förrän jag ätit full dos i några veckor. Så för mig tog det längre tid än jag hade väntat mig. Men det kanske hade varit värre ångest (fast under kortare tid) om jag startat på 20, vem vet. Jag var för rädd i alla fall så jag tog det i flera steg. 

Jag kände mig lite lätt sjösjuk emellanåt ja, fast jag ändrade inga matvanor och gick inte ner i vikt. Inte heller upp - jag bad faktiskt om ett SSRI som inte skulle öka risken för viktuppgång så då valde läkaren Fluoxetin. 

Hoppas du slipper både yrsel och viktuppgång och att du snart märker de positiva effekterna! Berätta gärna hur det går. 
Svar på tråden Vi som har insättningssymtom - SSRI! (tråd för råd och stöd)