Anonym (Full;)) skrev 2015-02-10 22:58:49 följande:
Såg nu att jag glömde en fråga.
Jag har som sagt 20mg nu och de enda läkaren sa var att om yrseln blivit bättre om någon vecka skulle vi testa Sänka dosen. Så tror inte att den kommer höjas mer. Fast jag hoppas jag får testa en starkare dos om yrseln består.
En fråga: Har du känt av biverkningarna om illamåeende/mättnadskänsla/viktnedgång? Som jag förstår de är de vanligt att folk går ner med denhär medicinen och jag hade verkligen inte gråtit om de hände mig.
Iofs äter jag nyttigt och inte mycket men har underproduktion i sköldkörteln och har de halvt omöjligt att gå ner i vikt pga de. Så skulle man tappa några kilon hade det verkligen bara varit en STOR bonus.:)
Nu ska jag ta och läsa igenom hela tråden:)
Jaha så du fick din måldos direkt, ingen upptrappning då? Det kanske är vanligt, jag vet inte. Jag var så tveksam inför min läkare angående medicinen, det kanske var därför han föreslog att jag skulle trappa upp långsamt. Jag började på 5, ökade till 10 efter ett tag, sen 15, sen 20 efter totalt 1 månad tror jag (minns inte riktigt nu men det var ett jäkla pillande med tabletterna som skulle delas så det blev rätt dos;))
Jag hade ökad ångest och oro hela upptrappningsperioden, och den gick inte över förrän jag ätit full dos i några veckor. Så för mig tog det längre tid än jag hade väntat mig. Men det kanske hade varit värre ångest (fast under kortare tid) om jag startat på 20, vem vet. Jag var för rädd i alla fall så jag tog det i flera steg.
Jag kände mig lite lätt sjösjuk emellanåt ja, fast jag ändrade inga matvanor och gick inte ner i vikt. Inte heller upp - jag bad faktiskt om ett SSRI som inte skulle öka risken för viktuppgång så då valde läkaren Fluoxetin.
Hoppas du slipper både yrsel och viktuppgång och att du snart märker de positiva effekterna! Berätta gärna hur det går.