• mrbulle

Familjebil - behöver råd

Idag kör vi en Dacia Sandero och den funkar bra med ett barn i bakåtvänd barnstol, dock kommer den inte funka nu när vi ska få ännu ett.

Kraven vi har:

Klara två vuxna och två bakåtvända barnstolar
    Få plats med en syskonvagn
    Bra garantier
    Max lite över 200k
    Gärna snål diesel

Det finns helt klart en hel del intressant som passar in här, det jag redan tittat på är Renault Megane Sport Tourer, Renault Grand Scenic, Volkswagen Golfs Sport Tourer, Skoda Octavia och Peugeot 308 SW.
    Alla dessa uppfyller mina krav känns det som, Megane känns rätt intressant då de hade bra utrustning för billig peng. Golf kändes mer vältänkt men med mycket högre prislapp för samma utrustning.
    Nu är detta nya bilar, vet att man för lite över 200k kan få en rätt fin v70 men känner att den är onödigt stor att köra runt med och lär kosta mer i drift än de andra, dock står sig nog andra(tredje)handsvärdet nog bättre iom att alla vill ha en sådan.
    Anledning till att jag är sugen på Renault är att jag misstänker de betalar bättre för min Dacia i inbyte än övriga märke då min Renault handlare även sålde Dacian till mig - men kan ha fel.

Så var tror ni?
    Finns det någon bil som jag missat och bör titta på?
  • Svar på tråden Familjebil - behöver råd
  • Donum

Hur bor ni?
    Och hur kör ni?

Jag gillar Renault, framför allt för deras fiffiga lösningar som är standard. Mitsubishi Outlander tycker jag att ni ska kolla på också. Ni kan få en 12:a för under 200 000. 

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Opel? Är väl låg status i mångas ögon att åka Opel men tycker det jag sett att man får väldigt mycket bil för pengarna om man köper en som är lätt begagnad. VW är nog faktiskt lite överskattade om man ser till prislappen och inte tycker jag att det är en Premiumbil som Passaten tex marknadsförs som, då är definitivt Volvos flotta mer gedigen i kvalité och komfort.

Sen Mercedes C-klass kanske skulle passa dig, dock vet jag inte hur det ser ut med rost på dom nyare men har varit katastrof, sen ang VW så har dom haft väldiga problem med glavblåsor där färgen släpper så titta väldigt noga så du inte ser blåsor på bilen.

• BigMami

Erfarenheten vi har av renault är att den vi hade var väldigt bensinsnål! Tummen upp för det

• mrbulle
    Donum skrev 2014-12-06 17:34:37 följande:

Hur bor ni?

Och hur kör ni?

Vi bor i stan men dock så bor släktingar 4-10mil bort så blir en del längre turer. 30mil till min ena bror.

Lutar åt Renault men vet inte om det är Mégane eller Grand Scenic..
  • Donum
    mrbulle skrev 2014-12-06 17:56:51 följande:
    Vi bor i stan men dock så bor släktingar 4-10mil bort så blir en del längre turer. 30mil till min ena bror.

Lutar åt Renault men vet inte om det är Mégane eller Grand Scenic..
    Grand Scénic är ju sjusitsig. Är det sjusitsig ni är ute efter?
    Det kan vara en bra idé, i synnerhet om ni planerar fler barn?
    Har ni kollat på Peugeot 5008?
  • mrbulle
    Donum skrev 2014-12-07 10:18:06 följande:

Grand Scénic är ju sjusitsig. Är det sjusitsig ni är ute efter?

Det kan vara en bra idé, i synnerhet om ni planerar fler barn?

Har ni kollat på Peugeot 5008?

Vet att den är sjusitsig, tanken var att ha de två extra sätena nerfällda för att få gott om plats till bagage, men kanske Overkill och en Mégane räcker.
  • Donum
    mrbulle skrev 2014-12-07 16:02:31 följande:

Vet att den är sjusitsig, tanken var att ha de två extra sätena nerfällda för att få gott om plats till bagage, men kanske Overkill och en Mégane räcker.

Fördelen med scenic tycker jag är att den är högre. Det är mycket lättare att lasta i och ur barn i den. Det finns ju scenic som inte är sjusitsig också. Jag har haft det och det var lätt en av de absolut bästa familjebilarna jag haft. Bättre än V70 trots att den är mindre.
  • ITpappan

Köp en Audi A4. Ni kommer inte att ångra er. Här är en 2012 för 189 papp (finns massor på Blocket):

• BlackFlyingBird
    ITpappan skrev 2014-12-07 17:31:47 följande:

Köp en Audi A4. Ni kommer inte att ångra er. Här är en 2012 för 189 papp (finns massor på Blocket):

Ett varningens finger för Audi, det är dyra bilar på alla sätt och vis. Själv skulle jag hugga både armar och ben för en SUV från Audi, tycker även att A4:an är ruskigt snygg, men som sagt; Väldigt dyra att köpa, väldigt dyra att köra, väldigt dyra att äga i allmänhet.

Men har man pengarna för bränsle och service så är det ju en bra snygg bil i alla avseenden jag kan tänka mig.
  • ITpappan
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-05 19:03:22 följande:
    Ett varningens finger för Audi, det är dyra bilar på alla sätt och vis. Själv skulle jag hugga både armar och ben för en SUV från Audi, tycker även att A4:an är ruskigt snygg, men som sagt; Väldigt dyra att köpa, väldigt dyra att köra, väldigt dyra att äga i allmänhet.

Men har man pengarna för bränsle och service så är det ju en bra snygg bil i alla avseenden jag kan tänka mig.
    Man får vad man betalar för (en underbar bil)! :)

Om man är snål och kan acceptera lägre andrahandsvärde kan man serva på Mekonomen. Det är billigare än Audis auktoriserade.

Vad det gäller bränsle så går det ju att köra Audi snålt. Vår 177hk körde jag på 0,5l/mil idag. Men - det är ju inget skoj. En Audi ska avnjutas, inte fis-köras!
  • BlackFlyingBird

Hehe, håller absolut med, man får vad man betalar för (oftast). I mitt fall köpte jag min bil för 7000 kr med alla 8 däcken och 15 år på nacken. Den gör det jag behöver få den att göra och krånglar aldrig. Vad jag såg när jag var ute efter bilen var att jag för 40-50 000 skulle kunna få en riktigt, riktigt bra bil för ändamålet. Sedan kan jag tänka mig att man vill ha en bra mycket bättre bil om man har en budget på 200 000 kr. Jag skulle nästan vara sugen på att snarare lägga de 200 000 kr på kontantinsats och köpa en betydligt dyrare bil med lån.

Men som sagt, när jag blir äldre och har ett bättre sparkapital och högre inkomster, då blir det helt klart en Audi, av något slag, om de vid det laget håller samma premiumkänsla som de tillverkar idag :)

• BlackFlyingBird

Glömde förresten att skriva att Galaxy från Ford är ett bra 7-sitsigt alternativ om du vill ha en 5-sitsig bil med MYCKET bagage (ta ut de två bakre sätena). Den är billig i bränsle också. Det jag tycker är bra med den är att den är snygg också (för att vara familjebil).

Svar på tråden Familjebil - behöver råd