• ansen

Hur ska man egentligen uppleva nya glasögon?

Idag var jag och hämtade mina glasögon. Jag hade glasögon för ca 14 år sedan. Men använde de inte så mycket. Jag har bara brytningsfel eller astigmatism. 
    Jag gick till optikern för jag tyckte att jag ofta såg dubbelt, eller att allt hade en suddig kant runt sig. Ex svart text på vitt eller texten på tv.

Nu har jag fått glasögonen och jag bara känner. Shit! Nåt måste ju vara fel!
    Saker känns mycket större och lite mer utdraget. Det känns som om mina ben har blivit kortare och att jag liksom är närmare marken. Människor ser också lite mer hoptryckta ut. Allt är väldigt skarpt. Lampor lyser starkare, jag ser mycket mer kontraster och fina linjer. Allt verkar mycket närmare mig och det lutar lite.

Har haft mina glasögon på ny 5 timmar eller så. Känner mig lite yr, och får ont i både ögonen och i huvudet. Tar jag av mig glasögonen så känns det också fel. haha Då ser jag helt suddigt.

Är det normalt att det blir så och om det är normalt hur länge ska man gå och känna sig så här konstig innan det rätta till sig?

Känns konstigt att ha gått runt och sett världen helt fel och helt fel perspektiv om jag nu ser saker rätt med mina nya glasögon.

• Svar på tråden Hur ska man egentligen uppleva nya glasögon?
  • Aileen Allannah

Inget ovanligt att det känns konstigt när man fått nya glasögon. Tror min optiker sa att det kan ta upp till två veckor innan man vant sig.

• sugercane

Jag kände mig åksjuk, med illamående, yrsel och huvudvärk i minst en vecka! Sen slappnade ögonen av & nu går jag inte en meter utan mina glasögon

• dirty88

Ja, första dagen/dagarna kan kännas lite konstiga men det löser sig

Svar på tråden Hur ska man egentligen uppleva nya glasögon?