Inlägg från: brokig |Visa alla inlägg
  • brokig

Använder ni samma disk borste?

Precis som Sunflower skriver så har de sk. antibakteriella diskmedelen slutat säljas. När vatten renas på reningsverk så är ett av de viktigaste stegen den biologiska reningen, och med antimikrobiella substanser så har vi ju ihjäl de små sötnosarna som ska rena vårt vatten. Dock har diskmedel en viss mikrobiologisk effekt, virkon, jodopax, etanol och klorin är dock betydligt effektivare.

Hundare är generellt renare i munnen än katter och människor. Dock kan de bära på ganska otrevliga saker i munnen, mina professorer har alltid varnat för att pussa hunden på munnen. Jag diskar varken blomkrukor eller hundskålar med samma diskborste som jag diskar mina egna tallrikar.

• brokig

För att jord innehåller en hel del mikroorganismer. Både bakterier och parasiter trivs i jord och vissa av dem är mindre trevliga att få i sig.

• brokig

Hundars och katters mat tillverkas av sådant som vi människor inte vill äta...

• brokig

Mikrobiologer brukar ju generellt rekommendera folk att hålla sig borta från kel med husdjur. Zoonoser är inte att leka med, och även om man inte tror att ens egen kelgris är sjuk kan man ju inte veta vem den träffat. Det räcker att bli slickad av en rabiessmittad hund för att riskera att få rabies. Dödligt och går ej att bota i senare stadier.

Jag skulle aldrig låta mig slickas i ansiktet av ett husdjur, smittor sprids och mikroorganismer har en förmåga att anspassa sig...

Dessutom tycker jag att det är äckligt att äta på samma tallrik som någon som slickat på sin snopp eller ätit en rutten fågel (oavsett omdet är en hund eller en människa )

• brokig

Klart man blir lite nojig, men det känns väldigt bra att veta det ändå
    Jag klappar hundrar över ryggen, men pussar dem inte på munnen eller låter dem slicka mig i ansiktet.

Svar på tråden Använder ni samma disk borste?