• Eklandamamma

Hjälp- köpa keyboard och lära 4-åring

Hej!

Min man vill så gärna lära barnen spela keyboard (jag är tondöv och hopplöst omusikalisk), men stödjer idéen, även om jag tror det är några år för tidigt. Nu till frågorna ;

Hur tidigt har ni eller era barn börjat spela?

Det finns keyboards som har lysande tangenter, den man ska trycka på lyser, någon som har erfarenhet av det?

Andra tips inför denna julklapp?

Det är ganska stora schabrak som inte är så snyggt rent inredningsmässigt, men det får man väl leva med!

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hjälp- köpa keyboard och lära 4-åring
  • Harald Hägg

Köp ett litet leksakspiano till att börja med. Dessutom brukar riktiga pojkar vilja spela elgitarr senare i livet "wink" "wink".

• Aniiee

Det är aldrig varken för tidigt eller för sent att börja. Jag upptäckte vårt piano (som mamma fick i 10-årspresent av morfar)  när jag var 10 månader. Jag var 3 när jag kunde enkla saker som gubben noa och 5 när jag spelade julsånger med båda händerna. 

Köp en keyboard modell mindre så länge. Såna man ställer på stativ. Lätta att flytta om det behövs och inte så dyra att köpa. Ingenting mot riktiga pianon, men ungen är 4, inte 14 med 8 år med betalda pianolektioner bakom sig. Riktiga pianon kan ni ta senare.

En bra grej att köpa till är en nybörjarnotbok, om inte annat så för er skull, så ni kan hjälpa ungen att lära sig skalan.

Musik är väldigt bra för inlärningen. Barn som sysslar med musik, till och med oorganiserat, klarar sig bättre i skolan, rent generellt.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Harald Hägg
    Eklandamamma skrev 2014-12-07 17:31:30 följande:

Tack!

Men undrar fortfarande med detta om upplysta tangenter. Är det bra tro?

Jodå! Det fungerar utmärkt om du vill utveckla hans förmåga att koppla gehör med logiken i tangenterna. Riktigt bra uppfinning!
Svar på tråden Hjälp- köpa keyboard och lära 4-åring