Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Tvätta kalsonger i 30 grader

De blir säkert tillräckligt rena. Men många fläckar försvinner inte. Det behövs högre temperatur för att det ska ske.

Jag själv föredrar att tvätta underkläder på 60 grader

Men med normal hygien, inga sjukdomar så fungerar det.

Dagens tvättmedel är tillräckligt effektiva.

Däremot så är det bra för tvättmaskinen att köra högre temperaturer.

• sextiotalist
    Anonym (60 grader) skrev 2014-12-07 10:10:01 följande:

Nej. De tarmbakterier som hamnar i kalsongerna dör inte i 30 grader. Basic hemkunskap

nej, men de kommer direkt ändå, jag misstänker att man inte använder underkläder till att torka händer.

Jag tvättar själv underkläder i 60, men har ingen bacillskräck.

Det säljs trosor för kvinnor som inte ska tvättas varmare än 30 grader och vi kvinnor får mer i underkläder än vad män får.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 10:20:24 följande:

Att de "kommer direkt ändå" är visserligen sant men det är inte ett problem. Problemet är när dessa bakterier får växa till sig, exempelvis genom att man låter dem ligga i en tvättkorg i en vecka (eller ett par dagar för den delen, eller 24 timmar).

När man sedan tvättar dessa underkläder i 30 grader så "försvinner" en del, men långtifrån alla och man tar på sig underkläderna med en koloni som redan är livskraftig. Där ligger problemet, inte att bakterierna finns.

nu är det väl knappast en koloni, men jag hade inte gått i taket och inte heller sexvägrat, även om jag själv tvättar i 60 grader
  • sextiotalist
    Anonym (60 grader) skrev 2014-12-07 10:27:33 följande:

Prexis. 

Jag hade nog vägrat det mesta om min partner envisats med att tvätta i kallt vatten. Varför är det så viktigt att hålla nere tvättemperaturen?

spara energi.

Nu tycker inte jag att det är optimalt, men efter ha tillbringat somrar i en stuga med inte rinnande vatten så är man härdad
  • sextiotalist
    Anonym (fenomenet) skrev 2014-12-07 10:55:53 följande:

Kör allt i 40 grader så är det lugnt. Bakterierna som eventuellt finns i underkläder idag är jag mindre orolig för.

jag är inte heller orolig, även om jag är nojig när det gäller disktrasor. De kör jag minst på 60 och byter varje dag

Har man däremot problem med underlivsinfektioner eller svamp så bör man tvätta i högre temperatur. Men orsaken till problemen brukar vara överdriven underlivshygien
  • sextiotalist
    Anonym (Fekker) skrev 2014-12-07 11:13:39 följande:

Trasor och moppar kör jag i 95. Handdukar och underkläder 60 grader. Kläder 40 grader.

Sen det här med tvättmedel. Människor har en övertro till tvättmedel. Det räcker med en gnutta för att bryta ytspänningen på vattnet. Det är brytandet av den som gör jobbet.

Jag tar bara jättelite. Och lite sköljmedel på det som inte tumlas.

och jag tar lite sköljmedel på det som ska tumlas, avskyr statistisk elektricitet

så använder jag det när det finns kläder med syntetfiber. Ren bomull och ull blir bäst utan, men,jag fuskar vintertid för doftens skull. På sommaren hänger jag tvätten ute och då doftar tvätten ändå
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 11:29:26 följande:

Det är inte helt rätt, de vanligaste bakteriella infektionerna beror på helt vanliga bakterier. Stafylokocker (ex aureus), pseudomonas, enterokocker, E. coli och så vidare.

I vanliga fall är det inte ett stort problem eftersom vårt immunsystem tar hand om det, särskilt när det är våra "egna" bakterier. Men även en frisk människa kan drabbas av allvarliga infektioner av helt vanliga bakterier, även sina egna. Vid sepsis är exempelvis "egna" stafylokocker inte en särskilt ovanlig orsak.

Oftast är det inget problem, men när det blir ett problem så kan det bli det med besked.

Nu är väl risken för en allvarlig infektion från otvättade underkläder ganska liten men den finns där och därför bör man tvätta i minst 60 grader precis som du säger.

och då räcker det inte med normal hygien. Fick själv en stafylokockinfektion i ett sår, trots normal sårhygien som krävde antibiotika. En kollega har genomgått flera operationer, stack sig på en gaffel, nydiskad
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 11:36:59 följande:

Nej, det handlar i stort sett enbart om otur och saker utanför vår kontroll. Men "normal hygien" hjälper till att minimera risken, utan det du kallar för "normal hygien" så hade dessa fall varit betydligt vanligare.

jag tvättar underkläder i 60 grader, byter disktrasa varje dag, Duschar varannan dag, tvättar händer när jag ska laga mat, efter toabesök, vad brister?
  • sextiotalist
    Anonym (bara undrar) skrev 2014-12-07 11:51:36 följande:

Hur får kvinnor sina sexiga stringtrosor rena, som är av material som inte går att tvätta i 60 grader?

det blev dom i, jag slängde dom efter några gånger. Vanliga trosor blir rena, de gnuggas inte mot anus på samma sätt
  • sextiotalist
    Anonym (abb) skrev 2014-12-07 11:59:49 följande:

Jag använder aldrig underkläder och tvättar mina jeans i 40 grader i 40 minuter, är det äckligt?

du byter väl jeans varje dag och tvättar dom, som vi gör varje dag, då är det nog inga problem. Men under en vecka samlas det nog både det ena och det andra och med tanke på att du har dessa tätt mot kroppen med övrig tillförsel av näringsämnen i form av svett, hudavlagringar, flytningar som bakterierna gladelig en äter. Dvs du har hela tiden en optimal livsmiljö för bakterierna. Ja, då räcker det inte och dessutom går du hela tiden omkring som en bakteriodling

Underkläder liggande i en smutskorg är garanterat renare
Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader