• Anonym (trött, uppgiven o ledsen)

Hjälp mig hitta annat jobb där jag inte måste vara så social. Orkar inte mer!

Jag har aldrig varit den mest snackiga eller den som gillar det sociala på jobbet, men jag har blivit allt med asocial genom åren och misstänker att jag mer eller mindre har utvecklat social fobi. På mitt jobb har de ständigt After Works och dylikt och det är det värsta jag vet, får alltid hitta på ursäkter. Jag avskyr lunchen då jag inte vill prata om mig själv, eller prata alls, jag har inget att säga dem! Dessutom arbetar vi i ett väldigt stort och öppet kontorslandskap. Önskar av hela mitt hjärta att jag hade haft eget kontor eller ännu hellre arbetat hemifrån.

Själva jobbet i sig klarar jag bra och när det gäller att prata jobbgrejer så kan jag oftast prata också. Men det känns som att jag spelar teater när jag är på jobb för jag vill inte visa hur jag känner inombords (även om de förstås har märkt att jag inte är så social eller pratig). Jag känner att jag inte orkar mycket mer nu. Nu är det snart julfest igen och jag sitter här hemma i panik med magont och gråter.

Min sambo börjar bli väldigt trött på det, vilket jag förstår, då jag har svårt att tänka på annat en hel vecka innan det är dags för nåt sånt här. Tänker så det knakar hur jag ska komma ur det utan att folk ska titta snett på mig. Jag blir på så dåligt humör, sur, arg, ledsen och bråkig, så det går verkligen ut över min stackars sambo också. Sambon skulle ha det bättre som singel och få träffa en normal människa istället för mig. Jag är inte så glad o rolig som jag var när vi träffades.

Detta funkar inte längre, jag måste hitta nåt annat. För jobba måste jag ju. Därför undrar jag om någon har någon idé på yrken där man kan arbeta mer självständigt eller företag där man har möjlighet att arbeta hemifrån? (bor i Stockholm) Jag har erfarenhet inom ekonomi och administration, är ganska duktig på mitt jobb men kan tänka mig att plugga för att hitta nåt som skulle funka bättre.

Jag vet att jag borde tvinga mig att bli mer social, men jag vill verkligen inte för jag tycker det är skitjobbigt. Orkar inte utsätta mig för detta hela tiden. Och det har som sagt bara blivit värre och värre med åren. Vore väldigt tacksam för tips på yrken eller företag som skulle funka!

• Svar på tråden Hjälp mig hitta annat jobb där jag inte måste vara så social. Orkar inte mer!
  • Petrol

Jag  jobbar på ett lager, pluggar i öronsnäckorna när jag  stämplar in och vrider upp volymen, sen plockar jag inte ur dem förrän jag stämplar ut nästan om jag inte känner för det. Har förvisso inget att göra med ditt nuvarande yrke men kanske kan vara något medans du funderar vidare eller nått.

• Kjell2

Om det bra gäller AW odyl så bestäm dig för att alltid tacka nej. Sen får folk tycka vad de vill.

Det finns rätt gott om jobb där möjligheten att vara ensam är stor. Nattvakt, processövervakning, skogsmaskinförare, chafför, översättare t ex.

Sen finns det yrken då man iofs ingår i ett team  men mycket går att göra själv och en viss grad av asocial är vanligt och accepterar, programmerare, skiftgång i industrin, lokförare t ex.

• Anonym (trött, uppgiven o ledsen)

Tack för förslagen, ska titta närmare på dem.
    Ja, det är främst AW, men även lunchen och liknande sociala situationer som jag tycker är jobbigt.

• Anonym (hmmm)

Skaffa en vovve så har du en bra ursäkt att alltid smita hem/iväg på lunchen. Och AW kan man gott tacka nej till om man inte vill - det behövs ingen förklaring till det. 

• kasovi

Jag lider också av social fobi. Det ska man inte skämmas för. Jag har berättat det för de personer som jag umgås med, för plötsligt var inte jag heller lika rolig som tidigare. Vill jag inte följa med på någonting så säger jag att jag inte orkar, och de förstår varför. Man blir helt utmattad bara av att föra en konversation.

Säg som det är bara så lättar en stor tyngd från dina axlar redan på en gång!

• Anonym (MM)

Du är den du är och du har också rätt att finnas på jobbet, just sådan du är. Om det bara hänger upp sig på att du tycker det är jobbigt med luncherna och AW så acceptera att du är den personen som inte säger så mycket. Tacka nej till AW. Du gör ett bra jobb så fortsätt med det ifall du annars trivs. Kan du tänka dig berätta på jobbet om att du har problem med detta och att det inte är något personligt mot dem? De vet säkert redan att du känner att det är jobbigt i dessa situationer. Vi måste inte alla vara sociala och utåtriktade. Vi får ju komplettera varandra. Inte tycker jag du behöver isolera dig bara för att du inte ska kunna få vara som du är. Jag tror också att du själv förstorar upp detta till något det inte är. Jag tror exempelvis inte att dina kolleger funderar särskilt mycket över detta och bara konstaterar att det är så här du är.

• Anonym (..)

Ja, jag är likadan och har samma utbildningsinriktning. Jag anser mig inte ha social fobi, men tycker helt enkelt att det är mänskligt och normalt att man jobbar bättre med lugn och ro. Avskyr kontorslandskap. Jag har ingen utbildning som översättare, men gör såna jobb hemifrån ändå just nu. Tjänar dåligt tyvärr. I framtiden antar jag det blir mer vanligt med jobb hemifrån, men just nu är det ganska skralt. Ja, jag har jagat efter det ett bra tag nu..

• Anonym (Blunda)

Herregud. Bara läst ts. Håller med dig så att det gör ont i magen.

• Anonym (Tryffel)

Om du känner nervositet och panik över det så tycker jag du ska be en läkare om lite betablockerare (blodtryckssänkande medicin) det tar bort kroppens automatiska stressreaktioner.

Du kan använda det tills du hittat nytt jobb i alla fall.

• Anonym (Anne)
    Anonym (..) skrev 2014-12-07 17:10:07 följande:

Ja, jag är likadan och har samma utbildningsinriktning. Jag anser mig inte ha social fobi, men tycker helt enkelt att det är mänskligt och normalt att man jobbar bättre med lugn och ro. Avskyr kontorslandskap. Jag har ingen utbildning som översättare, men gör såna jobb hemifrån ändå just nu. Tjänar dåligt tyvärr. I framtiden antar jag det blir mer vanligt med jobb hemifrån, men just nu är det ganska skralt. Ja, jag har jagat efter det ett bra tag nu..

Hej!

Får jag fråga var man får översättarjobb utan utbildning? Låter väldigt intressant. :)
Svar på tråden Hjälp mig hitta annat jobb där jag inte måste vara så social. Orkar inte mer!