Pälsy Bop skrev 2014-12-07 15:49:56 följande:
Hej!
Jag har en 3 årig son. Han är världens snällastr pojke men under det senaste året har jag märkt att hans inte är som andra barn. Han är som sagt 3 år så självklart är han energisk och trotsig men han verkar ängslig och ibland känns det som att han har tvångstankar, när vi är ute och går vill han att vi går en speciell väg, om vi inte göt det får han utbrott, han skriker och lägger sig på marken.
När vi ska äta brukar han få en sked och en gaffel, om han bara får en sked får han utbrott och skriker rakt ut och kastar skeden. Han klagar ofta på att han har ont i magen och han är väldigt trött av sig men är svår att natta för att han inte får någon ro.
Jag vill veta vad för symptom jag ska titta efter och vart jag ska vända mig för att han ska få hjälp. Det jag har delat med mig av är bara en bråkdel av hur vardagen ser ut.
/R
Min son har i perioder, speciellt mellan 2-3 år haft MÅNGA hang ups kring saker. Han har helt enkelt en tydlig uppfattning, typ ser sig själv göra något, om hur han tänker att något ska vara. Krockar verkligheten med det blir det ibland tom fortf vid 4-års ålder katastrof och total låsning ibland. Får bara vänta ut. Jag bekräftar hans känslor, försöker ha tålamod och håller ut men går inte till mötes hur som helst. Livet är också oförutsägbart men jag är ändå noga med att förbereda honom på avbrott, förändringar eller situationer jag tror kan vålla lite bekymmer. Dock har det här beteendet verkligen minskat med åren.
Jag kan adhd/ autismspektrafältet iaf och jag är inte orolig å min sons vägnar. Men det skadar ju inte att söka hjälp i hur du kan bemöta ditt barn ÄVEN om det inte handlar om en diagnos av något slag alls.
Du kan nog vara lugn. Kolla däremot upp allergi som andra ovan nämnt.