• Pianofantast

Är 16 år, hur skaffar jag P-piller?

Hej!
    Jag är 16 år och ska snart ha mitt första samlag. Min fråga är: Hur får jag tag i p-piller? Jag vet att jag ska gå till ungdomsmottagningen, men när jag väl är där hur gör jag då? Ska jag be om att få träffa en barnmorska eller räcker det att fråga efter p-piller i receptionen? Som jag har förstått så diskuterar man med en barnmorska om vad som är bäst för en själv, kan man göra detta på en drop-in tid tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för alla hjälpsamma svar :)

• Svar på tråden Är 16 år, hur skaffar jag P-piller?
  • Anonym (Hej)

Boka tid hos barnmorska på ungdomsmottagningen och säg att du vill ha p-piller så kommer ni komma fram till vad du ska ha. Ja, det brukar gå på drop in :)

• Anonym (Lina)

Ungdomsmottagningen brukar ha en hemsida där det framgår. Tror att det kan vara lite olika om man kan gå på en drop-in tid eller behöver boka en tid.

Förmodligen behöver du boka en tid eftersom att det ofta tar lite längre tid första gången då de behöver gå igenom sjukdomshistoria, val av preventivmetod, blodtryck osv.

Ring till ungdomsmottagningen så hjälper de dig!

• Anonym (:))

Ja, gå till ungdomsmottagningen och boka tid. De frågar lite om din hälsa, om du är oskuld, överkänslig mot något, tar blodtryck, pratar med dig om ditt förhållande och enligt min kompis så tar de även ett könssjukdomstest om du inte är oskuld. Alla p-piller är dock inte gratis, min kompis betalade för sina.

• Anonym (Hej)

Kan man äta "vanliga" p-piller finns det för 30 kr/ 3 mån eller 60kr/ år. Ungefär. Men alla piller har inte reducerat pris. Vissa kostar flera hundra.

• bagis2109
    Pianofantast skrev 2014-12-07 18:22:33 följande:

Hej!
    Jag är 16 år och ska snart ha mitt första samlag. Min fråga är: Hur får jag tag i p-piller? Jag vet att jag ska gå till ungdomsmottagningen, men när jag väl är där hur gör jag då? Ska jag be om att få träffa en barnmorska eller räcker det att fråga efter p-piller i receptionen? Som jag har förstått så diskuterar man med en barnmorska om vad som är bäst för en själv, kan man göra detta på en drop-in tid tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för alla hjälpsamma svar :)

vill lära dig allt i sex väg
  • Anonym (D)

Kondom är nog att rekommendera första gången!!!

Svar på tråden Är 16 år, hur skaffar jag P-piller?