• estrell

Vanligare med pojkar vid IVF/FET????????

Någon skrev i min GB att det är mycket vanligare att man får en pojke då man gjort IVF, är det någon här som har någon fakta angående detta??? Gäller samma sak då man gjort FET som vi har??? Någon som vet var man kan få statistik på detta iså fall??!!

Blev nämligen själv gravid på min första FET, och väntar mycket riktigt en liten pojke i v 21

Tacksam för svar.....

• Svar på tråden Vanligare med pojkar vid IVF/FET????????
  • Jessie 70

Hej!

Har fått två flickor via IVF och i magen är det nu troligen en pojke och en flicka så för oss stämmer det inte att det är vanligast med pojkar.

• Jambo

Jag tror att det är ett gammalt rykte som fortfarande existerar ang. pojkar. Jag fick höra det av vänner när jag skulle skrivas upp i ivf-kön. Det skulle bero på att pojk-spermier skulle vara mer aktiva och därför oftare plockas ut av lab.-läkaren, sas det till mig. Men jag tror som sagt att det inte ligger så mycket sanning i det, speciellt nu när man kan läsa om alla flick-bebisar som blivit till efter ivf/icsi.

• Puff Mummy

Men vid ICSI måste det väl vara slumpen som avgör? Då plockar ju labpersonalen ut enstaka spermier och trycker in i äggen?

Puff M (med två ICSI-knoddar av varsitt kön i magen)

• lindaiv

Nämen det kan ju inte stämma..... eller . Men allmänt så föds det ju flest pojkar i detta land!!!

Men jag känner en som fått en tjej via ET / icsi....fick t.o.m ägg så det var iaf 1 tjej som var stark *S*

• Haley

Jo, rent teoretiskt borde det bli fler pojkar. Eftersom pojkspermierna är snabbare än flickspermierna så är chansen större att man väljer att injicera en pojkspermie när man bara går på spermiens utseende. Däremot är flickfoster mer seglivade och därför kan klara sig bättre än pojkar. Slutresultatet blir nog ändå detsamma som vid naturlig befruktning.

• annhan

Jag väntar en pojke, men jag tror inte att det finns någon majoritet för något av könen vid IVF.

• annhan

Tillägg: Vi gjorde ICSI, så det var ju verkligen en slump antar jag.

• Leva

Vi fick en tjej efter ICSI. Frågade något liknande när jag väntade henne, nämligen om det föddes fler flickor efter IVF. Då var det någon som svarade att tjejembryon "trivdes bättre i värmeskåpet än pojkembryon. Ingen aning om det stämmer heller. Jag känner bara folk som har fått tjejer genom IVF.

Kram, Leva

• Spinnaren

Spännande att läsa det här!
    Jag har själv funderat på det här och då man hört att "pojkarna" simmar snabbare..De behöver ju inte simma så långt när de är i ett provrör . Min mamma har alltid sagt att jag ska få en flicka. Ska bli roligt att ringa och berätta om hon hade fel eller inte.

• Ea79

Har egentligen ingen aning, men ett litet tilllägg - just nu föds det faktiskt flest flickor. Det var jättelängesedan sist det var så. (det starkare könet ) Jobbar på förlossningen så man får ju lite förhandsinfo. Ska kolla upp på jobbet om nån vet det där med pojkar och IVF/ISCI

• Anne69

Oh vad många spännande inlägg! Många levande bevis för att man ju visst kan få flickor med IVF också. Intressant det där med att flick-embryona är segare och trivs bättre i värmeskåpen! Är det någon som känner till det några vetenskapliga rapporter?

Svar på tråden Vanligare med pojkar vid IVF/FET????????