• Winnie

Hur länge kan man använda amningsnapp?

Har sedan en vecka tillbaka börjat med amningsnapp eftersom mina bröstvårtor blev såriga och otroligt ömma av att min lille kille sög fel. Nu funkar amningen jättebra och bröstvårtorna börjar läka sakta men säkert. Jag har mjölk i mängder och han får i sig tillräckligt, så han verkar inte ha nåt emot a-nappen. Men hur länge kan man fortsätta med den? Om jag tycker det funkar bra och lillen är nöjd, måste man ändå sluta med den?

• Svar på tråden Hur länge kan man använda amningsnapp?
  • Marlene

det är ju lite krångligt att hålla på med amningsnappen... den ska ju kokas och diskas och så ska man ju hålla reda på den Och det finns en viss ökad risk för mjölkstockning, svamp, minskad produktion. Så det bästa är väl om man kan sluta med den. Är det nån som har kollat på tager eller har du justerat det själv? För taget kan ju fortfarande vara dåligt även om det inte känns med amningsnappen. Men det finns ju folk som har ammat med amningsnapp hela amningsperioden så man måste ju inte.

• Bettiz

jag använde amningsnapp i fyra månader, eftersom sonen inte kunde ta tag om bröstet. Det funkade jättebra, inga mjölkstockningar, inga såriga bröstvårtor, ingen svamp. Men däremot så är det ju lite "fippligt" att använda och för att inte tala om att försöka komma ihåg att ta med den...

• Winnie

Tack för ditt svar!

Krånglet med nappen kan jag leva med, eftersom det var så fruktansvärt plågsamt att amma utan. Det är en befrielse att ha den, trots att det är lite mer bestyr med den än att amma utan.

Ja de kollade amningen 3 ggr på BB innan jag åkte hem därifrån och de sa att han sög rätt och hade rätt tag. Men det har jag ju i efterhand märkt att han inte hade....

Hur märker man förresten om han får svamp?

• Marlene

oftast märker man det om barnet får en vitaktig beläggning på tungan som inte går bort, men du kan även få svamp på brösten som kan vara väldigt smärtsam.

Det ska inte göra ont då har barnet fel tag. Om du ändå vill sluta med amningsnappen så titta på bröstvårtan när barnet släpper taget, den ska se opåverkad ut. Lutar den åt nått håll eller ser ihoptryckt ut så hade barnet fel tag.

www.amningshjalpen.se/radgivning/amningsnapp.htm
    www.amningshjalpen.se/radgivning/ratt_tag.htm
    www.amningshjalpen.se/radgivning/sarigabrostvartor.htm
    www.amningshjalpen.se/radgivning/smarta.htm

• Winnie

Bettiz: och det var ingen på BVC som rådde dig att sluta med den?

• Helen H 79

När det har läkt ordentligt och brösten blivit härdade så går det oftast bra att sluta med nappen..så var det för mig!!

• Winnie

Alltså grejen är att jag helst inte vill sluta med den alls... Tycker det funkar superbra med den. Smärtan när jag ammade utan var så fruktansvärd så jag ryser bara av att tänka på att amma utan igen. Hoppas bara att de på BVC inte vill att jag tar bort den så länge det fungerar...

• Miatanten

Jag använde amningsnapp i 2 månader och det funkade jättebra!
    Men så tyckte jag att det var så krångligt att alltid ha med den, koka den osv så jag bestämde mig för att sluta och stå ut med såriga bröstvårtor.. Fick mycket riktigt sår, men höll ut och såren läkte efter några dagar. I samma veva försvann allt den onda och jag kunde helt plötsligt amma utan att det kändes som om lillen hade rakblad i munnen. Bröstvårtorna behövde tydligen bara lite tid på sig att vänja sig!
    Nu är lillkillen 4 månader och jag är så glad att slippa krångla med amningsnappen!
    Tänkte bara berätta detta ifall du skulle bestämma dig för att försöka sluta.
    Men om du bestämmer dig för att fortsätta med nappen så kan ju det gå alldeles utmärkt! Jag fick aldrig några problem (utom att jag tyckte det var krångligt förståss).

• Nelly78

Du kan ha den hela tiden om du vill. Om du vill amma och det funkar med den och absolut inte utan så kör med den.

Lycka till!

• Nelly78

Tillägg...när jag ammade så sa dom oxå på BB att dottern hade rätt tag men jag fick jättesår på bröstvårtorna och det blödde massor så rätt tag var det inte...provade utan amningsnappen för ett tag sedan och det gjorde ont nästan direkt, så dom lär sig att äta med amn.nappen.

• mammatilldig

prova att ta bort den, du kan ja alltid sätta dit den igen. det finns några nackdelar som marlene redan beskrivit men att du skall lida av amningen är ju givetvis inte ett alternativ. det spelar ingen rol vad bvc föreslår du går som du vill. men jag tycker du kan prova ibland och se så om det står mellan att amma med napp eller inte alls så är det ju självklart med napp som gäller, ni skall båda må bra av amningen. själv använde jag nappen i ca 3 månader och upplevde det inte så besvärligt men när jag slutade så var det såååå skönt ändå

• Bettiz

Winnie: Nej, BVC sa inte till mig att sluta med den. Jag fick faktiskt bara positiva reaktioner därifrån! De tyckte väl att det är bättre att amma MED amningsnapp än inte alls, och eftersom det funkade så bra så kunde de ju inte säga något.

• Mymamma

Hejsan!
    Jag ammade vår dotter med amningsnapp i 7 månader, gick hur bra som helst!!! Började med a-napp pga "platta" bröstvårtor, provade att avvänja henne men det gick aldrig riktigt bra....kan säga att a-nappen var rätt bra att ha när hon fick tänder.

Lycka till!

• Hannajo

Jag ammade med amningsnapp i 5 månader, lite krångel med disk och så var det ju, speciellt nattetid, men hon kunde inte sluta. Vid 5 månader råkade hon spotta ut den och rätt vad det var sög hon direkt på bröstet. Det gjorde lite ont först då, men brösten blev ganska härdade av amningsnappen också, det var inte alls som innan jag började med amningsnappen.

• tabita

Jag har bara ammat med amningsnapp, för min son fattar inte hur han ska ta tag annars.

• Winnie

Tack för era svar! Kommer fortsätta med amningsnappen så länge det känns bra.

• LG8

hur ofta ska man koka den för på bb sa dom till mig att bara skölja av den under vatten

Svar på tråden Hur länge kan man använda amningsnapp?