• winnethepooh

    Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

    Ja, som titeln lyder: tror ni vi klarar vi oss utan dubbelvagn till en 18-mânaders och en nyfödd? Det vill säga fram till att den minsta kan sitta och vi skaffar oss en dubbelsittvagn.

    Motivera gärna ditt svar och dela med dig av dina upplevelser och erfarenheter kring detta tema, oavsett om du svarat ja eller nej.

    Jag har tittat som en galning pâ alla möjliga dubbelvagnar som existerar och de verkar antingen alldeles för små för min äldsta, eller sâ inte praktiska för att delarna inte är individuellt vändbara, eller sâ alldeles för breda och otympliga.
    När jag tänker pâ att vara utan dubbelvagn känns det som att det vore sâ himla skönt att bara använda en sittvagn och ha den minsta i bärsjal under de första 6 månaderna, men det som oroar mig är att jag dâ i stort sett aldrig skulle vara riktigt disponibel för det äldsta barnet, till exempel pâ lekplatsen. Jag skulle ju inte kunna typ göra vad som helst med honom i sandlândan och inte heller bära runt pâ honom dâ och dâ eller lâta honom sitta i mitt knä pâ ett smidigt sätt.

    Väldigt tacksam för era synpunkter!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?
  • äpplejuice

    Hej där. Ibland kommer det väldigt knepiga situationer. Du klarar det om du vill/måste. Men det är så mkt enklare att bara Fuck this ner i vagnen & dra iväg.

  • winnethepooh
    äpplejuice skrev 2014-12-08 13:18:28 följande:

    Hej där. Ibland kommer det väldigt knepiga situationer. Du klarar det om du vill/måste. Men det är så mkt enklare att bara Fuck this ner i vagnen & dra iväg.


    Hm.. Jo det är just sâ jag anar att det skulle kunna bli, en del rätt knepiga situationer... 
  • Flickan och kråkan

    16 månader mellan våra äldsta. Vi hade aldrig dubbelvagn. Fast vi tillhör det "bärandet släktet". Det är bara äldsta som just åkte sittandes under en period. Barn två och tre har aldrig åkt vagn....alls. Beror ju på vad man trivs med

  • AteNah

    Du kan ju ha enkelvagn med fullt liggläge så att bebis kan ligga i vagnen när ni är på t ex lekplatsen?!

  • Stårschan

    Absolut! Det går alldeles utmärkt att ha en tvååring och en bebis i samma vanliga vagn. Men det beror givetvis lite på hur du bor och hur du färdas. I Stockholms lokaltrafik skulle jag inte vilja ha barn i vagn alls, men där kanske man behöver dubbelvagn på ett annat sätt.

  • Sagolina

    Vi kommer ha 19mån mellan våra (lillsaystar/-bror är beräknad 20jan) och vi har som plan att klara oss utan dubbelvagn. Både vanliga vagnen och resevagnen har fullt liggläge, så min plan är att ha babyn i bärsele och sonen i vagnen och sen lägga babyn i vagnen om vi ex. leker i lekpark med sonen.

    Håller tummarna att det ska fungera:)


  • Stårschan

    Vi lät storasyster sitta längst bak i vagnen med lillasyster i famnen när de behövde åka båda två. Det gick alldeles utmärkt och blev varmt och gosigt.

  • tomsfru

    hmm, jag har en 22 mån hemma o tanken på att inte kunnat bära henne obehindrat (jag menar vart ska du göra av bebisen när 1,5-åringen ramlar eller är trött och gosig vid lek utomus) skulle vara otänkbart, måste jag säga. de är ju fortfarande väldigt små då på många sätt och har dessutom nyss fått ett syskon, vilket kan göra dem lite "extra små".
    vi väntar en liten om knappt två mån o kommer skaffa Emmaljungas dubbel viking. dottern fick lätt plats i sittdelen, och den kändes stadig och har vändbara delar men är inte mer än 77 cm bred totalt.

    vårt beslut bygger dock mycket på att det kommer vara februari och förmodligen runt 20 minus häruppe där vi bor när bebisen kommer. hade det varit sommar hade vi nog hoppat det.

  • Flickan och kråkan
    tomsfru skrev 2014-12-10 13:37:11 följande:

    hmm, jag har en 22 mån hemma o tanken på att inte kunnat bära henne obehindrat (jag menar vart ska du göra av bebisen när 1,5-åringen ramlar eller är trött och gosig vid lek utomus) skulle vara otänkbart, måste jag säga. de är ju fortfarande väldigt små då på många sätt och har dessutom nyss fått ett syskon, vilket kan göra dem lite "extra små".
    vi väntar en liten om knappt två mån o kommer skaffa Emmaljungas dubbel viking. dottern fick lätt plats i sittdelen, och den kändes stadig och har vändbara delar men är inte mer än 77 cm bred totalt.

    vårt beslut bygger dock mycket på att det kommer vara februari och förmodligen runt 20 minus häruppe där vi bor när bebisen kommer. hade det varit sommar hade vi nog hoppat det.


    Det går fint att bära ett äldre barn med bebis i sjal (det äldre barnet tar man på höften och gosar, så blir inte lill*n mosad), eller så lägger man ner bebisen i vagnen under tiden. Tandembar dessutom ofta. Bebis på mage, 1,5-åring på ryggen .
  • En blå giraff

    Jag skulle inte ha klarat mig utan dubbelvagn just för de situationerna du beskriver t.ex. lekplats. Men kan du inte skaffa en begagnad dubbelvagn och mest använda den då du har stort behov, annars bära i sjal?

Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?